Interview: 'Crossphase neemt de klant mee in deze AI-revolutie'

Steeds meer bedrijven raken bekend met de mogelijkheden van AI. De één net wat beter dan de ander en dat komt dus vooral door de stroom aan innovaties die maar geen einde lijkt te kennen. Om het deze bedrijven wat makkelijker te maken (of om ze er überhaupt kennis mee te laten maken) springt Crossphase graag bij. Of wij dan alle tools van A tot Z kennen? Zeker niet, maar we testen wel volop met degene waarvan wij denken dat ze jouw bedrijf vooruit kunnen helpen. Maarten Fokkelman is mede-oprichter van Crossphase en gaat daar in dit interview wat dieper op in.

Lees het interview
AI Laptop Brain

Crossphase ziet AI niet als een bedreiging voor ons werk. Integendeel, we beschouwen het juist als een belangrijk stuk gereedschap om ons werk nog beter te doen. De mogelijkheden zijn namelijk eindeloos. Iets waar we onszelf ook nog bijna dagelijks over verbazen, maar tegelijkertijd op in proberen te spelen.

Want hoe fijn is het om bij het schrijven van SEO-artikelen in no-time alle cruciale onderwerpen bij de belangrijkste keywords te hebben? Of simpelweg een outline in te voeren om de eerste schets van je verhaal netjes opgebouwd gepresenteerd te krijgen? Letterlijk op een (digitaal) blaadje.

Podcast: AI als tool voor copywriters

Iemand die binnen Crossphase boven op de laatste ontwikkelingen rond AI zit, is Digital Content Specialist Michiel. Zijn specialisme is copywriting en in deze podcast gaat hij in op de invloed van AI op het copywritervak. Ontdek hoe mens en chatbot met elkaar samenwerken en welke verwachtingen hij op dit vlak van de toekomst heeft.

Wij helpen je graag

ChatGPT gebruiken om feiten te verzamelen en een ‘kale eerste versie’ van je tekst te laten schrijven? Experimenteer vooral! Binnen Crossphase doen we dit ook omdat het nu eenmaal inspireert en het proces versnelt. Maar van die tekst een overtuigend, merk-waardig en aantrekkelijk stuk content maken? Dat blijft toch echt mensenwerk.

Wat wij doen

Blog: Wat als GPT incognito solliciteert bij Crossphase?

Wie bij Crossphase solliciteert voor de functie van webredacteur, moet eerst een schrijftest doen. Omdat we altijd nieuwsgierig zijn naar de huidige kwaliteit van ChatGPT, hebben we deze tool onze schrijftest laten doen. Digital Content Specialist Else schreef haar bevindingen voor je op.

Lees: Wat als GPT incognito solliciteert?
Een robot die teksten schrijft

Wat is AI: 10 AI-termen die je moet kennen

Nieuw in de wereld van AI en geen idee wat een chatbot is? Geen Nood! Crossphase legt AI graag aan je uit. Hieronder lees je wat de 10 meestgebruikte AI-termen betekenen.

Om te beginnen is het natuurlijk fijn om te weten waar AI voor staat. Artificial Intelligence dus. Of in het Nederlands: kunstmatige intelligentie. AI is het concept waarbij computers zelfstandig problemen oplossen zonder de tussenkomst van mensen. We maken grofweg onderscheid tussen twee vormen van AI:

  • Narrow AI
    Narrow AI is kunstmatige intelligentie die ons in het dagelijks leven helpt. Denk hierbij aan robotstofzuigers of zelfrijdende auto's. Maar onder narrow AI vallen ook spraakherkenning en zoekmachines.
  • General AI
    General AI is kunstmatige intelligentie die volledig losstaat van de mens. Deze vorm van AI leert en ontwikkelt skills en weet deze zelfstandig toe te passen. De AI kan zich daarbij meten aan de capaciteiten van een mens. Denk hierbij aan robots waarmee we alledaagse gesprekken kunnen voeren, zoals de huidige chatbots.

Met welk soort AI je ook werkt, ze bestaan allemaal uit algoritmes. In de breedste zin van het woord is een algoritme: een aantal stappen dat leidt tot een bepaald doel. Voor AI is een algoritme eigenlijk altijd een computermodel. Dit computermodel zetten we breed in. Een model in surveillance kan bijvoorbeeld als doel hebben om afwijkingen in beveiligingsbeelden te herkennen. Maar ook zelfrijdende auto’s met als doel routes plannen en veilig rijden vallen onder algoritmes.

    Generative AI (of GenAI) is een type artificial intelligence. Generative AI is in staat om zelf iets te creëren op basis van trainingsdata. Bijvoorbeeld tekst, video, afbeeldingen of programmeercode. Algoritmes in GenAI worden getraind met behulp van unsupervised learning. Voorbeelden van tools die GenAI gebruiken zijn:

    • Tekst: ChatGPT, Bard, Jasper
    • Video: Synthesia, Make-A-Video
    • Afbeeldingen: Midjourney, Dall-E
    • Programmeercode: OpenAI Codex

    Een language model is een taalmodel dat, op basis van patronen in taal, voorspelt hoe een zin aangevuld moet worden. Je zet een language model in om bestaande tekst uit te breiden of een compleet nieuwe tekst te schrijven. Voorbeelden van tools die een taalmodel gebruiken zijn: Jasper AI, Frase en WriteSonic. Met deze tools kun je een outline maken voor je online content, of zelfs je hele blog of social media-bericht automatisch laten schrijven.

    ChatGPT werd eind 2022 gelanceerd door het bedrijf OpenAI. Het is een chatbot voorzien van AI. Hoewel de meeste chatbots AI gebruiken, doen ze dat niet allemaal. ChatGPT maakt gebruik van generative AI, wat we terugzien in de naam: GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer. ChatGPT maakt gebruik van zijn eigen large language model, dat continu in ontwikkeling is. De bot is gratis te gebruiken, maar de nieuwste ontwikkelingen zijn alleen beschikbaar voor gebruikers die betalen voor GPT Plus. Hoe deze bot werkt? Heel simpel: je stelt de chatbot de meest uiteenlopende vragen en geeft aanwijzingen over aanpassingen. Dit noemen we prompts. ChatGPT geeft antwoord en verwerkt je prompt tot tekst. Deze slimme robotschrijver maakt zo complete artikelen, samenvattingen en briefings voor je - mits jij de juiste vragen stelt en bijstuurt.

    Misschien ken je het woord, maar wat is machine learning? Machine learning is een techniek waarmee algoritmes situaties inschatten of voorspellen. Algoritmes hebben altijd een bepaald doel. Met behulp van machine learning leert een algoritme zelf hoe het zo efficiënt en goed mogelijk het doel kan behalen. Hiervoor heeft het algoritme datasets nodig. Door steeds meer data te lezen en te implementeren, wordt het systeem slimmer.

    Supervised learning is een subcategorie binnen machine learning. Hierbij bepalen mensen vooraf wat de gewenste uitkomst van het doel van het algoritme is. Het algoritme leert dan zelf welke stappen het moet nemen om tot die uitkomst te komen. Een voorbeeld is automatische herkenning van afbeeldingen. Mensen geven in voorbeeldafbeeldingen een label aan bijvoorbeeld alle auto’s. Op basis van die voorbeelden leert het algoritme verschillende type auto’s identificeren en kan het deze herkennen in nieuwe afbeeldingen.

    Unsupervised learning is de tegenhanger van supervised learning. Bij unsupervised learning gaat het algoritme zelf op zoek naar patronen in data. Een goed voorbeeld hiervan is online shoppen. Je bent op zoek naar kleding of schoenen en na een aantal dagen krijg je advertenties, die voortkomen uit jouw zoektermen. Het algoritme heeft al je data verwerkt en op basis daarvan geleerd wat het beste bij je zou kunnen passen.

    Google Bard is de AI-chatbot van Google. Na de razendsnelle opkomst van ChatGPT begin 2023, kon Google natuurlijk niet achterblijven. De zoekmachine ontwierp daarom een eigen AI-chatbot, genaamd Google Bard of Apprentice Bard. Net als ChatGPT maakt ook Bard gebruik van een language model. Het principe is hetzelfde als bij ChatGPT. Ook Google Bard kun je allerlei vragen stellen om zo een haast menselijk gesprek met de chatbot te voeren.

    Een AI Content Detector is een systeem dat checkt of je tekst door AI geschreven is. Handig om te gebruiken als je content met hulp van ChatGPT of Bard hebt gemaakt. Vooral omdat een tekst van chatbot GPT soms geen unieke content geeft. Dit kan je ranking op Google beïnvloeden. Google staat toe dat een tekst door AI is gemaakt, maar wil wel dat deze tekst ‘helpful’ is en dus de juiste informatie aan de lezer geeft.

    Deepfake is de AI-technologie die zich het meest richt op media. Het is AI die gebruikt wordt voor manipulatie. De belangrijkste en bekendste voorbeelden zijn gezichts- en stemduplicaties. Het gezicht of de stem van bijvoorbeeld een beroemdheid wordt eenvoudig op een ander willekeurig persoon geplakt. Hierdoor is nep niet meer van echt te onderscheiden. Deepfake kan heel ver gaan, waardoor we niet meer weten of we onszelf kunnen vertrouwen in wat we zien en horen.

    Emmely van der Roer
    Emmely van der Roer
    Sales Consultant

    Ontdekken hoe Crossphase en AI content in jouw organisatie kunnen helpen?

    bel naar
    071 528 2221
    mail naar
    info@crossphase.nl