Gepubliceerd op 3 oktober 2023
Auteur: Chel Bastiaan
Digital Content Specialist bij Crossphase
In de wereld van contentspecialisten is communiceren met AI inmiddels een must-have skill. Als je dit niet eerder hebt gedaan of minder bekend bent met AI, kan dit best eng zijn. Want hoe zorg je dat de AI begrijpt wat jij bedoelt?
In deze blog geef ik uitleg over ‘prompten’, het werkwoord dat opeens iedereen gebruikt voor het communiceren met AI. Wat is het en hoe doe je het op een slimme manier?
Een prompt is de instructie die je aan een AI geeft. Dat klinkt misschien vaag, maar het is best simpel. De meeste AI wordt bestuurd door tekst. Jij typt een vraag en de AI geeft een antwoord. Jij geeft input, de AI geeft output. Deze output kan een andere tekst zijn, een afbeelding of zelfs een geluid of liedje. Maar de AI moet jouw input wel kunnen begrijpen; je moet een goede prompt hebben.
Hoe je een goede prompt maakt, verschilt een beetje per AI-tool. Crossphaser Tessa vertelt in haar blogpost onder andere over hoe je het best prompt voor een text-to-image AI. Maar de basis is hetzelfde:
Houd het kort
Een AI weet het best wat er gedaan moet worden als de instructies kort zijn. Beleefd en vriendelijk zijn is belangrijk bij mensen, maar voor een AI zijn het betekenisloze woorden.
❌ “Wil je alsjeblieft een SEO-tekst voor mij schrijven?”
✔️ “Schrijf een SEO-tekst.”
Wees duidelijk
Een AI heeft geen gevoel en kan een situatie dus niet aanvoelen. Ook weet een AI niet automatisch hoe lang jouw tekst moet zijn of voor wie jouw tekst bedoeld is. Wil je bepaalde informatie absoluut in de output hebben? Wil je reageren op bepaalde ideeën die je doelgroep al heeft? Dan moet je dat in je prompt zetten.
❌ “Ik wil een tekst die mensen aanspoort om sneller naar de huisarts te gaan bij problemen.”
✔️ “Schrijf een tekst voor mensen met een vraag voor een huisarts." Gebruik een promotionele, gevoelige toon. Benoem de voordelen van gezondheidsproblemen vroegtijdig aanpakken. Benadruk dat mensen zich niet hoeven te schamen. Gebruik maximaal 350 woorden.”
Voeg stijl toe aan je prompt
De output van een AI is vaak heel algemeen. Er is geen doelgroep of persoonlijke draai en er wordt geen rekening gehouden met een huisstijl.
❌ “Schrijf een artikel over oordopjes.”
✔️ “Schrijf een informeel artikel over oordopjes. De doelgroep is tussen de 15-25 jaar oud en gaat vaak naar concerten. Gebruik straattaal. Gebruik af en toe een Engels woord. Gebruik de jij-vorm.”
Vertel ook wat je niet wil
Wat voor een mens duidelijk is, is dat voor een AI niet altijd. Dingen die jij vanzelf begrijpt, kunnen voor een AI onduidelijk zijn.
❌ “Schrijf een blogtekst over schoenen.”
✔️ “Schrijf een blogtekst over schoenen. Gebruik geen merknamen.”
Geef de AI een rol
Als je de AI een rol geeft, kan die in de huid kruipen van een personage. Dit geeft vaak een betere output.
❌ “Schrijf een artikel over biologische sperziebonen.”
✔️ “Gedraag je als een redacteur van een tijdschrift voor boeren. Schrijf een artikel over biologische sperziebonen.”
Met deze 5 stappen ziet een goede prompt er bijvoorbeeld zo uit:
“Gedraag je als een snoepfabrikant. Schrijf een informatieve webtekst over oud-Hollands snoep. Gebruik een informele toon. Gebruik de jij-vorm. De doelgroep van de tekst is kinderen. Benoem snoep op de kermis. Geef voorbeelden van oud-Hollands snoep. Gebruik geen jargon. Schrijf niet over de geschiedenis van snoep. Gebruik maximaal 500 woorden.”
Check! Je zult merken dat je AI-output vrijwel nooit 100% perfect is. Een deel daarvan heeft te maken met de AI zelf. Soms staat er informatie in de output die de AI zelf logisch vond klinken. Dat betekent niet dat die informatie ook waar is. Check dus altijd of de output klopt!
Heb je een prompt gevonden die goed werkt? Bewaar ‘m! Dan hoef je de volgende keer alleen maar wat details aan te passen.
Als het allemaal nog wat moeilijk lijkt, staat er bij Crossphase altijd iemand klaar om je te helpen.