Wat is UX-writing?

UX-writing gaat over de gebruikerservaring (user experience) van bezoekers op je website. Door het schrijven van duidelijke, creatieve en vaak korte teksten zorgt de UX-writer dat ze soepel over je site navigeren. Zo vinden ze wat ze zoeken. En nog snel ook.

Alles draait om de gebruikservaring

Bij UX draait het maar om één ding: het verbeteren van de gebruikerservaring. Voordat de UX-writer aan de slag gaat met de teksten op je website, wordt er eerst onderzoek gedaan. Hoe gebruiken bezoekers de site en wat gaat nu wel en niet goed? Zo krijgt de UX-writer een goed beeld van wat je doelgroep zoekt en nodig heeft.

Knipsel

Microcopy is waar de focus van een UX-writer op ligt. Dat zijn de kleinere teksten, zoals op knoppen, foutmeldingen, titels en call-to-actions. Voordat een UX-writer begint met schrijven, moeten er dus eerst nog wat stappen worden gezet. Het visueel maken van hoe klanten over je website bewegen, bijvoorbeeld. En het bedenken van persona’s. Ook moet er een schrijfwijzer worden gemaakt. De meetings met developers en designers (waarmee de UX-writer veel samenwerkt) mogen we ook zeker niet vergeten.

Research done? Tijd voor de UX-writer om een aantal variaties op de copy voor te stellen. Dit soort oplossingen worden eerst uitgebreid door je doelgroep getest. Net zo lang tot de resultaten goed zijn. Zodra het testen erop zit, kunnen de teksten definitief onder handen worden genomen.

Stationery 2 2x

De voordelen van UX-writing

Door slim onderzoek en gerichte aanpassingen wordt je website een stuk gebruiksvriendelijker. En dat is wat je wilt, toch? We zetten de voordelen van UX-writing voor je op een rij:

  • Hogere conversie
    Door het A/B-testen van microcopy op je website, ontdek je met welke teksten bezoekers soepel over je site bewegen.
  • Bounce rate verlagen
    Omdat je echt niet wilt dat klanten direct weer wegklikken nadat ze op je site zijn beland, moet de tekst kraakhelder zijn. Daarmee weten gebruikers wat ze moeten doen om te vinden wat ze zoeken.
  • Merkperceptie en vertrouwen opbouwen
    Mensen houden van consistent taalgebruik. Pak je dat goed aan? Dan levert je dat naast waardering ook een betere merkperceptie en merkvertrouwen op.
  • Toegankelijkheid en inclusiviteit
    Wist je dat 20 procent van de websitegebruikers een beperking heeft? Dit varieert van een lager taalniveau tot kleurenblindheid en alles daartussenin. Door te investeren in UX-writing, zoals alt-teksten, logo’s en beeldmerken, vergroot je de kans dat je ook deze mensen bereikt.
  • Minder kosten voor support en training
    Een bezoeker die het product en het proces op je website goed begrijpt, zal minder vaak de klantenservice bellen. Dat scheelt toch weer in kosten.

Ik wil een UX-writer

Wat is het verschil tussen UX-writing en copywriting?

Om er zeker van te zijn dat je een copywriter niet verwart met een UX-writer, moet je een aantal dingen weten. Een copywriter heeft vaak een commerciële insteek. Deze schrijver maakt content die bezoekers verleidt tot het bestellen van een product of de inschrijving van een nieuwsbrief.

De UX-writer richt zich vooral op de ervaring van bezoekers. Dit met heldere en gebruiksvriendelijke microcopy. Hoewel beide specialisten dus echt anders schrijven, hebben ze wél hetzelfde doel: het opkrikken van de conversie.

Yres Isabella crossphase sfeerfoto 20231024 0795
Evides inlog cropped 3
Zo pakken we dat aan

Lees onze klantcase voor Evides Waterbedrijf. Een nieuw klantportaal vroeg om het maken van een soepele klantbeleving. Samen met de UX-designer en marketeer van Evides hebben we dit klusje geklaard.

Heb ik een UX-writer nodig?

Een gebruiksvriendelijke site kan niet zonder UX-writing. Zo simpel is het. Je maakt je klanten echt blij wanneer je de microcopy verbetert. Ze zullen moeiteloos door je website navigeren én vinden wat ze nodig hebben.

Wil je de gebruiksvriendelijkheid van je site een boost geven en zorgen voor (nog) meer tevreden bezoekers? We stellen je graag voor aan onze UX-writers.

Interesse in UX-writing? Een kennismakingsgesprek is altijd gratis en vrijblijvend.

Het formulier is succesvol verzonden!

Praktische vragen over UX-writing

Je hebt een UX-writer nodig als je merkt dat bezoekers moeite hebben om je product of dienst te begrijpen of gebruiken. Ook lage conversieratio's, veel klantvragen of negatieve feedback zijn reden de gebruikerservaring op je website te analyseren en verbeteren.

Een UX-writer zorgt dat teksten begrijpelijk zijn voor een grote groep gebruikers, ook voor mensen met een visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperking. Denk aan beschrijvende alternatieve teksten (alt-teksten) voor afbeeldingen en het aanbrengen van een logische paginastructuur.

Het korte antwoord: dat is de UX-writer niet altijd. Wij zijn tekstschrijvers en ons specialisme is teksten schrijven over allerlei onderwerpen. Door onze kennis en schrijfervaring kun je ons inzetten in élke sector. Of dat is voor de medische zorg, luchtvaart, verzekerings- of softwarebranche: wij verdiepen ons in jouw vakgebied.

Joris
Joris Kranenburg
Accountmanager

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?