Een copywriter is een (commercieel) tekstschrijver. Een copywriter schrijft doelgerichte teksten, met meetbaar effect. Het gewenste effect is uiteraard: conversie verhogen. Conversiegericht schrijven voor websites is een vak apart, waarbij de professional rekening houdt met:
Een copywriter die zich specialiseert in het doelgericht schrijven voor online noemt men tegenwoordig ook wel contentspecialist.
Om iets te kunnen verbeteren moet je natuurlijk eerst helder hebben wat het doel is en hoe bezoekers van je website zich op dit moment gedragen. Je analyseert de customer journey op verschillende punten. Zo kan je niet alleen doelgericht, maar ook data driven starten met content optimaliseren. Veel contentspecialisten zijn daarom ook thuis in data-analyse.
Doelgericht betekent niet dat teksten overal op je website schreeuwend moeten aanzetten tot actie. Voor overtuigende teksten (persuasive copywriting) bestaan verschillende technieken. Dat is precies waarom je teksten door een professional laat schrijven. Want welke techniek je kiest is afhankelijk van je doelgroep, het doel én de plek in de klantreis. Soms levert een ‘ga verder’ in een button veel meer op dan een ‘bestel direct’. Een copywriter gebruikt de juiste woorden op de juiste plek, met als doel conversie verhogen.
Op basis van je analyse heb je doelgerichte teksten geschreven en content geoptimaliseerd. Maar wie datagedreven wil werken, onderzoekt ook de aannames. Wat is het effect van de aanpassingen? Is er effect? Wat werkt heel goed en wat werkt niet of nauwelijks? Waar kunnen we conversie mee verhogen? Wanneer je websites van webshops, luchtvaartmaatschappijen of kranten van nu vergelijkt met 10 jaar geleden, zie je dat ze er behoorlijk anders uitzien. De lengte van een blogartikel, de tekstjes in een button: niets daarvan is toevallig, maar het resultaat van veel testen en optimaliseren.
Wie de conversie wil verhogen bereidt zich dus voor op analyseren, aanpassen en testen. Daarom zijn onze copywriters meer dan alleen tekstschrijvers. Onze copywriters: