De functie van een SEO tekstschrijver, webredacteur of SEO copywriter wordt nog wel eens verkeerd begrepen. SEO copywriting doet namelijk onterecht vermoeden dat zoekmachineoptimalisatie een kwestie is van het schrijven van teksten waarin je keywords verwerkt. Natuurlijk blijft het belangrijk om aan te sluiten op de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt. Die gebruik je in je url, je titels en je tekst.
Maar SEO teksten laten schrijven gaat over meer dan keywords alleen...
Een vorm van copywriting die gericht is op zoekmachines heet SEO copywriting. Een SEO copywriter zorgt ervoor dat de geschreven teksten beter vindbaar zijn via Google, of andere zoekmachines. Dat is gunstig, want dan worden jouw webpagina’s sneller gevonden door potentiële klanten. De term SEO staat voor “search engine optimalisation” (zoekmachineoptimalisatie). De teksten moeten wel aantrekkelijk zijn voor de lezer. Je wil dat ze relevant zijn en waardevolle informatie bevatten. Stop je een tekst vol met woorden waar vaak op wordt gezocht, zonder dat het een goed verhaal is? Dan keurt Google dit af. Je hebt dus een tekst nodig die goed leest en de juiste termen bevat. Dat is de kracht van SEO copywriting.
Zoekmachines checken hoe actueel, toegankelijk en vooral: hoe relevant je content is. Geeft je content voldoende antwoord op de vraag van je doelgroep? De kunst bij SEO copywriting is dus om verder te kijken dan alleen keywords: wat is bijvoorbeeld de onderliggende vraag of behoefte van je doelgroep? En welke vragen horen er bij de zoekterm (wat, hoe, waarom)?
Een professionele SEO tekstschrijver koppelt zoekwoordenonderzoek aan klantdata en haalt zo de zoekintentie boven water. Op basis daarvan schrijft de copywriter relevante webteksten en vinden je bezoekers precies wat ze zoeken. De zoekmachine zal je daarvoor belonen met een hogere ranking.
Zowel zoekmachines als mensen houden van structuur. Een lange, ongestructureerde lap tekst zorgt voor een hoger bouncepercentage: bezoekers komen op je site binnen en klikken meteen weer weg. Dat wil je niet.
Een webredacteur, SEO tekstschrijver of copywriter maakt van je teksten, webteksten. Ook wel SEO teksten genoemd. Dat betekent een ‘scanbare’ tekst met een logische opbouw en pakkende tussenkoppen. Een goede SEO tekst wordt beter gevonden, zorgt voor een betere user experience en een hogere conversie.
Onze SEO tekstschrijvers en webredacteuren zijn gek op taal en hebben ervaring met SEO copywriting bij vele grote A-merken. Als jij een Crossphaser inhuurt, zorgen wij voor de perfecte match tussen de persoonlijkheid van onze copywriter en jouw organisatie.
Dit is wat je van onze professionele (web-)tekstschrijvers kunt verwachten:
We schrijven compleet nieuwe SEO teksten of redigeren en optimaliseren bestaande content. De kracht van goede content is namelijk dat je je over de zoekmachine geen zorgen hoeft te maken. De kunst is om outside-in denken. Niet ‘wat heeft jouw organisatie te bieden’, maar ‘welke vragen van je doelgroep beantwoord je’. Klantgerichte communicatie is de beste ‘optimalisatie-truc’ die altijd werkt.
Actuele SEO copywriting draait om het maken van nuttige en interessante content die mensen willen lezen, delen en waarnaar ze willen linken, zodat de autoriteit en de betrouwbaarheid van je website omhoog gaat. De pagina’s die je wilt laten ranken, scoren vervolgens hoger in Google. Zoekwoordenonderzoek is een goed begin voor de optimalisatie van jouw teksten. Google waardeert eigen, unieke SEO copywriting content. Het kopiëren van content van anderen kan veel problemen opleveren.
Artificial Intelligence (AI) is bezig met een opmars binnen SEO copywriting. Dankzij deze ontwikkelingen kunnen we nu intelligente tools gebruiken om ons te helpen bij het creëren van hoogwaardige, leesbare en geoptimaliseerde content. AI kan ingezet worden voor bijvoorbeeld: zoekwoordenonderzoek, tekstverbeteringen, structuren van tekst, keyword advies en nog veel meer. De mogelijkheden zijn oneindig, zolang je de goede prompts gebruikt. Bovendien analyseert het patronen en trends in succesvolle content. Dit kan een goede basis leveren aan copywriters om originele, boeiende teksten te creëren die aantrekkelijk zijn voor lezers en zoekmachines.
Gelukkig kan AI niet de creativiteit van onze SEO copywriters vervangen. Wel biedt het voordelen op het gebied van efficiëntie en snelheid. Naarmate de technologie zich blijft door ontwikkelen, verwachten we dat de rol van AI in SEO copywriting nog verder groeit.
Meer weten over Crossphase en AI?