De eerste stap in je contentstrategie: wat zijn je doelstellingen?

Met een contentstrategie bepaal je hoe (en welke) content helpt om de doelen van je bedrijf te bereiken. Content creëer je altijd met een reden. Een contentstrategie is onderdeel van je marketingstrategie. Is sales het doel? Dan heb je andere content nodig dan wanneer bijvoorbeeld branding of leadgeneratie je doel is. Alleen dan is je marketing doelgericht.

Maak contentdoelstellingen meetbaar met KPI’s

Een KPI (Key Performance Indicator) betekent simpelweg dat je je doel vertaalt naar iets concreets, zodat je kan meten of je strategie werkt. Als leadgeneratie het doel is dan is de KPI bijvoorbeeld: verdubbeling van het aantal nieuwsbriefinschrijvingen binnen een jaar. Is branding het doel, dan kan de KPI zijn: de betrokkenheid op je Facebook-pagina met 40% vergroten binnen de campagneperiode.

Ken je doelgroep, maak een buyer persona

Je doelgroep denkt: what’s in it for me? Wat houdt hen bezig, wat raakt en motiveert hen? Kruip in de huid van je doelgroep met een buyer persona. Weet waar je doelgroep op zoekt en optimaliseer je site met SEO. Zo maak je het creëren van rake content makkelijker, relevanter, effectiever en ben je beter vindbaar.

Ik wil contentstrategie advies

Kies het juiste kanaal voor contentdistributie

Het ontbreken van een contentstrategie herken je vaak aan een nieuwsbericht dat op alle kanalen op dezelfde manier wordt gedeeld. Maar als je niet weet op welk tijdstip je doelgroep op welk kanaal zit, dan is het alsof je een mooi zelfgemaakt cadeau aflevert terwijl er niemand thuis is.

Naast je website, webshop of blog is er natuurlijk Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, LinkedIn, Tumblr, TikTok, Snapchat. De rij wordt steeds langer. Kies het kanaal waar je doelgroep het meest aanwezig is en creëer specifieke content die past bij het karakter van het kanaal. Zo schiet je niet je doel voorbij en haakt je bezoeker niet af. Of dat mensen zelfs afhaken en je bericht wegklikken omdat ze het al 3 keer hebben gezien.

Contentdistributie

Continuïteit met een contentkalender

Voorkomen dat je contentstrategie bij enkel een document blijft omdat niemand tijd heeft om content te creëren of het gekozen kanaal bij te houden? Met een contentkalender maak je tijd in de agenda en zorg je voor continuïteit in je strategie van je contentmarketing. Blijf wel flexibel en speel in op de actualiteit. Anders is het alsof je een gesprek op een feestje onderbreekt door zomaar over iets heel anders te beginnen.

Klaar? Nee, contentmarketing is nooit klaar. Het is een levendige cyclus van meten, learnings, aanpassen, schuren, schrappen en ontwikkelen: de content life cycle.

Landscape projectmanagement blauw wit

Hulp bij je contentstrategie

Langetermijndoelen behalen dankzij de inzet van de juiste content is waardevol. Maar een strategisch én praktisch plan daarvoor maken, is tijdrovend en ingewikkeld. That’s where we come in! Wij kijken niet alleen naar inhoud en techniek, maar ook naar de interne (content)processen. Want echte verbeteringen beginnen vaak bij de inrichting van je organisatie en marketing. Bij ons geen dikke high-level rapporten, maar een loepzuivere strategie, helder advies op maat en een toekomstbestendige oplossing.

Crossphase for content: 13 jaar ervaring in strategie, advies en consultancy

We zorgen dat we na het inrichten van een contentmanagementsysteem ook onze kennis aan je doorgeven. Hierdoor kunnen de juiste mensen in jouw bedrijf op de beste manier de content beheren. Ook als wij weer weg zijn. Met ruim 13 jaar ervaring durven we te stellen dat de inzet van onze contentprofessionals zichzelf terugverdient. In tijd. In geld. En in content die nog beter vindbaar is en nóg beter converteert. Onze SEO experts, webredacteuren en contentmanagers staan voor je in de startblokken.

Contentstrategie bepalen? Een kennismakingsgesprek is altijd gratis en vrijblijvend.

Bas
Bas Booster
Accountmanager

Kan ik je helpen? Neem gerust contact op voor advies.

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Meer weten? Bekijk ons privacy statement.

Privacy overzicht
Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.
Noodzakelijke cookies
Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies
We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.
Ingeschakeld Uitgeschakeld