Gepubliceerd op 24 aug 2023

Auteur: Peter Damen

Digital Content Specialist bij Crossphase

Heb je weleens bij de laatste trend dat je denkt: oké, ik snap de hype niet? Over een week is iedereen het vergeten en komt de volgende aanwaaien. En ben je daar weleens keihard op teruggekomen? Ik wel. Laatst nog, zelfs.

Ik heb het natuurlijk over generatieve AI. Tools als ChatGPT en DALL-E. Ik weet het, ik weet het: de AI-artikelen komen je de strot uit. Er zijn meer prompt-guides dan ik wil lezen. Handleidingen over hoe AI jouw werk VOOR ALTIJD zal veranderen. Maar dit is niets van dat alles. Deze blog gaat over hoe ik van skepticus naar bel-AI-ver ging. Nee, die houden we er niet in. Ik vind AI nu best gaaf, maar ik snap dat mensen nog twijfelen. Misschien trekt mijn verhaal jou over de streep.

AI als nieuwe collega
Peter vierkant

Begin bij het begin

Sommige van jullie kennen me misschien als de persoon die de sollicitatie van Gino Perez-Thijssen - aka ChatGPT - nakeek een paar maanden geleden. De trend was toen net een beetje in opkomst. Nou ja, in december al had ik het met collega’s Michiel en Else over deze ‘interessante tool die teksten voor je kon maken’. We zaten even 30 of 45 minuten in een vergaderzaal wat ‘prompts’ te voeden aan de vroege versie van ChatGPT. Gewoon uit nieuwsgierigheid; wat moeten we hiermee? De output was belabberd. Logisch, want behalve dat we niet wisten wat we ermee moesten, wisten we ook niet wat we deden. Het geheim van een goede prompt… Nee, geintje. Het leek me allemaal niet zo spannend, in ieder geval.

''Je moet wel''

Er ging wat tijd overheen. Google was wanhopig om mee te doen met de AI-trend. Hun AI chatbot, Bard, maakte een feitelijke fout tijdens de demo - dat was wel grappig. Softwaregigant Adobe bracht Firefly uit. Hiermee gingen zij Midjourney en DALL-E achterna in het veld van generative text-to-image tools. Ik hield het wel in de gaten. Zo nu en dan zat ik met collega’s om de ontwikkelingen te bespreken. “Je moet wel”, was toen een beetje de mindset die iedereen had. Nog zag ik het niet helemaal. Totdat ChatGPT bij ons solliciteerde. Niet dat die tekst zo goed was, begrijp me niet verkeerd - GPT-3.5 was niet bepaald een taaltovenaar. Maar het was niet de slechtste tekst die ooit met een sollicitatie was meegestuurd. Dat was voor mij de eye opener: dit is maar een gedateerde, gratis versie én het gaat alleen maar beter worden. Hier moeten we wat mee!


Adobe Firefly

(A)ll (I)n

Ik deed de zwembandjes af en dook in het diepe. Als deel van een projectgroep testte ik met collega’s verschillende AI-tools op het gebied van tekstgeneratie. Wauw. Wat een bagger bij sommige, maar wat een eng goede output bij ChatGPT-4. Zodra je wist wat je deed, leek het of alles kon. Voed GPT je schrijfwijzer. BOEM. Geen wenperiode of een gevoel krijgen voor de stijl; GPT giet hem meteen over alle output. En de output was goed. Niet ‘niet-meer-naar-kijken-en-1-op-1-overnemen’-goed, maar close. Met een kritische blik en een minimale redactieslag ben je klaar. Absurd. Ik was om.

P(AI)nt me a picture

Hierdoor werd ik ook benieuwd naar text-to-image software. Natuurlijk had ik er hier en daar wat van meegekregen. Maar veel verder dan ‘deze man heeft zeven vingers lol’ was ik niet gekomen. Gelukkig voegde Adobe kort daarna Firefly aan Adobe Photoshop Beta toe. Ik ben aardig bedreven in Photoshop. Zo nu en dan pruts ik graag wat aan met digitaal tekenen. Daarnaast leid ik in mijn vrije tijd als DM - een soort ‘spelleider’ in het spel Dungeons & Dragons - mijn vrienden door wonderlijke avonturen. Dus ik dacht: ‘Hoe kan ik deze tool gebruiken om iets cools te doen voor mijn spelers?’ Commence the aanklooiing. Het kostte me even, zeker bij de eerste poging. Maar nu maak ik snel stadsgezichten en sfeerbeelden die bijdragen aan de spelbeleving. Iets dat ik altijd al wilde doen, maar dat me waarschijnlijk uren zou kosten. Extra pluspunt is dat Adobe garandeert dat er geen copyrightschending plaatsvindt. Ik word er blij van.

Peter Blog
Stationery 2 2x

Geef AI een kans

Ik schrijf dit niet om je te wijzen op de trend; daar is het wat laat voor. Het voelt zelfs bijna oneerbiedig om generatieve AI een ‘trend’ te noemen op dit punt. De invloed van generatieve AI kan niet worden genegeerd. Niet alleen binnen de wereld van redacteuren of copywriters, maar ook bij bedrijven en het grote publiek. Ik schrijf dit, omdat ik begrijp dat sommige mensen terughoudend of zelfs negatief zijn tegenover (generatieve) AI. Het is ook goed om vragen te blijven stellen: wat kan ik er nou echt mee? Hoe zit het met copyright? En wat gaat de wetgeving betekenen voor het gebruik van AI? Bovendien probeer ik niet te zeggen dat je AI moet gebruiken in al je werkzaamheden. Het enige wat ik wil doen is je aansporen om het een kans te geven. Zie het niet als een ‘je moet wel’, maar als een ‘je zou het eens moeten proberen’.

Meer leren over AI? Onze content specialisten vertellen je graag meer

Het formulier is succesvol verzonden!
Helaas, er is een fout opgetreden bij het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw of mail ons direct via info@crossphase.nl
Shiane Gambhirsingh
Shiane Gambhirsingh
Sales Consultant

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Meer weten? Bekijk onze privacyverklaring.

Privacy overzicht

Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

Noodzakelijke cookies

Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.

Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies

We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in onze privacyverklaring.

Ingeschakeld Uitgeschakeld