Contentmarketing betekent outside-in denken. Niet je producten en je sales staan centraal, maar de wensen en interesses van je doelgroep. Door interessante, mooie en rake content versterk je je merkidentiteit of thought leadership. Dit stem je af op je doelgroep en op de fase (AIDA) van je salesfunnel. Van blog tot video of whitepaper, contentmarketing zorgt ervoor dat de juiste content op het juiste moment bij de juiste doelgroep komt. Dat is de kunst. De kunst van de contentmarketeer. Daarnaast is ook contentbeheer van belang.
Alles begint met de vraag: wat is je doel? Meer bekendheid van je merk of product? Thought leadership? Meer leads? Wat is het grote doel en wat zijn de doelen per fase? En per doelgroep?
Je kunt geen relevante content creëren als je niet weet voor wie je het doet. Wat raakt de mensen in je doelgroep, wat houdt hen bezig? Waar worden ze blij van, wat maakt hen boos? Zo creëer je persona’s en weet je welke content je nodig hebt.
Nu je je doelgroep kent, onderzoek je wat er nodig is in de verschillende fases van het AIDA-model en de customer journey. Aan de hand daarvan creëer je een contentmarketingstrategie: de juiste content op het juiste moment via het juiste kanaal.
Tijd om professionele copywriters, designers en contentmarketeers in te schakelen. Want je wil niet zomaar wat content, je wil waardevolle content. Een verrassend blogartikel, een ontroerende video, een verhelderende whitepaper, een hilarische infographic.
Een goede contentmarketingstrategie baseer je niet op aannames. Na doelgroeponderzoek en contentcreatie volgt data-analyse. Wat werkt goed, wat niet? Data driven marketing dus. Zo kan je doelgericht optimaliseren en uiteindelijk conversie verhogen.
''Ik maak content die perfect aansluit bij wat de klant bezighoudt, in alle fasen van de klantreis. Zoals David Beebe (voormalig contentlead bij Marriott) zei: contentmarketing is als een first date. Als je alleen maar over jezelf praat, komt er geen tweede.''
Jouw contentmarketingstrategie from scratch ontwikkelen op strategisch niveau? Of je bestaande strategie naar een hoger niveau tillen? Ook daarmee kunnen we je helpen. Voor IGO Promo maakten wij in 6 weken een contentmarketingstrategie. Het plan bevatte meetbare doelen en contentformats voor verschillende fasen van de customer journey. Daarna stelden we een direct uitvoerbaar contentjaarplan op. Benieuwd hoe we dit project hebben aangepakt? Twee van onze contentmarketeers vertellen het.
De contentmarketeers van Crossphase ondersteunen bedrijven in iedere fase van contentmarketing als content marketing bureau. Van doelgroeponderzoek tot contentstrategie en contentcreatie, voor iedere opdracht selecteren we de beste specialist. Dit is wat we zoal doen:
Van het bedenken van de beste (blog-)onderwerpen tot het maken van een contentkalender of -planning, onze contentmarketeers hebben ruimschoots ervaring.
Onze copywriters schrijven doelgerichte teksten en maken content voor elke fase van de salesfunnel. Van een blog dat de aandacht trekt tot een call to action waar je nú tegen zegt.
We duiken voor je in de analytics of richten een A/B-test voor je in, zodat het content optimaliseren kan beginnen en we de strategie en planning kunnen aanscherpen.
Een goed geschreven artikel verdient een goed geschreven advertentie, nieuwsbrief of social media post. Als je wil, helpen we je ook bij de promotie van je mooie nieuwe content.