Gepubliceerd op 12 januari 2021

Voor iedere webredacteur of online copywriter is het logisch. Tekst is belangrijk voor de vindbaarheid en conversie van je website. Tekst leidt mensen van Google naar je website en van je homepage richting kassa. Maar wat er precies te winnen valt met betere webteksten? Of wat het verschil is tussen een normale tekst en websitecontent? Dat is niet voor iedereen even duidelijk. Gelukkig zijn de twee belangrijkste basisregels voor websitecontent niet veranderd. Hier een tipje van de sluier.

IMGL4629

Regel 1: houd rekening met de manier waarop mensen online lezen

Je hebt een logisch verhaal op je website. Tof! En dat verhaal plaats je op je homepage. Maar de kans is groot dat mensen niet via je homepage binnenkomen. Meestal gaat het zo:

  • bezoekers typen iets in Google
  • Google zoekt de meest relevante pagina’s voor ze op
  • bezoekers klikken op een van de eerste zoekresultaten die ze zien
  • ze scannen de koppen van de pagina waar ze terechtkomen
  • zien ze niet meteen wat ze zochten, dan keren je bezoekers terug naar Google

Online zijn we allemaal koppensnellers

Mensen lezen online pas écht als ze daar in één oogopslag reden voor zien. Scanbare teksten hebben dus duidelijke (tussen)koppen nodig. Zowel Google als de bezoekers van je website kijken daar namelijk als eerst naar.

Een groter bereik met je websitecontent? En voor meer conversie zorgen? Aan jou de taak om je webteksten scanbaar te maken.

Zo maak je websitecontent scanbaar

Een scanbare webtekst maak je door ‘m in stukken op te delen. Daarvoor gebruik je:

  • een titel en tussenkoppen
  • korte alinea’s
  • opsommingen
  • informatieve tekstlinks

Wat is er mis met 'Klik hier'?

Je ziet het veel op het internet: ‘Klik hier’. In nieuwsbrieven komt het bijvoorbeeld vaak voor. Best jammer, vinden wij. Het woordje ‘hier’ zegt namelijk helemaal niets tegen je bezoekers. Daarnaast is het geen scanbaar woord voor Google: ‘hier’ vertelt niks over de pagina die erachter schuilt. Je dwingt je bezoekers dus eigenlijk om de tekst eromheen te lezen. En daar verlies je kostbare tijd mee. En dus ook interesse.

Hoe je het dan moet aanvliegen? Gebruik duidelijke tekstlinks en je zult zien: de conversie schiet omhoog.

Twee voorbeelden:

  • Klik hier om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief
  • Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Klik hier voor meer informatie over zoekmachineoptimalisatie
  • Lees meer over zoekmachineoptimalisatie

Ook de zoekmachine leest de tekst en dus niet de onderliggende link. Met duidelijke tekstlinks sla je dus twee vliegen in één klap: je tekst is beter te scannen én beter vindbaar.

Oranje megafoon

Regel 2: houd rekening met zoektermen van je doelgroep

De meest bezochte website van de wereld is? Yep, dat is Google. Vroeger gingen we nog naar een website door het adres in te typen. Maar nu begint bijna ieder websitebezoek in de zoekbalk van Google. Alleen al om die reden wil je dat je website hoog in deze zoekmachine scoort.

Maar hoe doe je dat precies? Dat verklappen we graag. SEO-copywriters schrijven niet zozeer voor de zoekmachine, maar zijn kampioen in denken vanuit de doelgroepen. Welke zoektermen gebruiken zij? Welke antwoorden zoeken zij? Wat beweegt hen, waar maken ze zich zorgen over? Want je websitecontent volproppen met keywords helpt niet als je content de doelgroep niet aanspreekt.

Keywords alleen zijn niet genoeg

Zoekmachines worden slimmer. Wie goed wil scoren in Google moet zich dus echt verdiepen in de doelgroep. Écht. Stel je voor, je gaat een webpagina schrijven over de chirurgie-afdeling van een ziekenhuis. Zo’n webpagina doet het beter met antwoorden op veelgestelde vragen dan eindeloos veel tekst met het woord ‘chirurgie’ erin verwerkt.

Zo maakt tekst je websitecontent beter vindbaar

Oké, keywords zijn dus niet alleen de oplossing. Maar wat dan wel? Als je webteksten schrijft, dan verwerk je de belangrijkste woorden in:

  • de URL van de pagina
  • de metatitel en -beschrijving
  • de koppen en subkoppen (h1, h2, h3)
  • alinea’s
  • bold tekst
  • alt-teksten (de teksten die je aan afbeeldingen toevoegt)

Zoekmachines houden niet alleen van keywords en relevante content. Maar ook van structuur en toegankelijkheid. Scanbare teksten worden niet alleen door de lezer, maar ook hier weer door de zoekmachine gewaardeerd.

Extra tips voor betere webteksten

Online tekstschrijvers of copywriters houden dus altijd rekening met de scan- en vindbaarheid van teksten. Dat is de basis. Verder schrijf je een webtekst:

  • met de deur in huis: je belangrijkste boodschap eerst
  • in begrijpelijk Nederlands (met taalniveau B1 bereik je 80% van Nederland)
  • actief: niet ‘je kunt je hier aanmelden’, maar ‘meld je hier aan’
  • kort: 6 regels op desktop zijn er 12 op mobiel
  • doelgericht: met één onderwerp per alinea
Stationery 2 2x

Op zoek naar een online copywriter, tekstschrijver, webredacteur of contentspecialist?

Inmiddels worden er veel verschillende termen gebruikt voor professionele schrijvers. Je kan het zo zien: tekstschrijver is net zo algemeen als fotograaf. Het gaat om de specialisatie. Een oorlogsfotograaf is bijvoorbeeld ook anders dan een schoolfotograaf. Maar door het internet zijn inmiddels de meeste tekstschrijvers ook wel thuis in het schrijven van online content.

Webredacteur is een oudere term voor professionals die specifiek getraind zijn in schrijven van website content. De term wordt vooral veel gebruikt bij de overheid, waar taalniveau B1 en toegankelijkheid wettelijk verplicht zijn.

Contentspecialist is de meest gebruikte functietitel voor professionals die schrijven voor online. De term geeft aan dat het dus over meer gaat dan schrijven alleen. Het is een specialisme waarbij je niet alleen rekening houdt met scanbaarheid en SEO, maar ook met verschillende cms'en, html, Google Analytics, Photoshop, contentstrategie en contentmarketing.

Specialisten in websitecontent: van UX-copy tot conversational copy

Het schrijven van websitecontent is een vak apart. Daarbinnen bestaan namelijk ook weer specialismen. Storytelling, dialogen voor de chatbot. Een briljante call-to-action of een treffende tagline. Grappige tekstjes om mensen door een saai formulier te leiden. Of een bruisend blogartikel in de nieuwssectie. Iedere vorm van schrijven vraagt om een ander soort schrijver. En dat is de reden dat slimme commerciële bedrijven net zoveel investeren in design als in tekstschrijvers: het verdient zich terug.

Ik wil meer advies

Tekstschrijver nodig?

Crossphase helpt je graag aan de juiste professional. Onze online copywriters maken van jouw teksten graag scan- en vindbare webteksten. Daarnaast hebben zij allemaal hun eigen talent en specialisme. Meer weten? Neem gerust contact met ons op, kennismaken en advies is altijd gratis en vrijblijvend.

Shiane Gambhirsingh
Shiane Gambhirsingh
Sales Consultant

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl