Gepubliceerd op 12 januari 2021
Voor iedere webredacteur of online copywriter is het logisch. Tekst is belangrijk voor de vindbaarheid en conversie van je website. Tekst leidt mensen van Google naar je website en van je homepage richting kassa. Maar wat er precies te winnen valt met betere webteksten? Of wat het verschil is tussen een normale tekst en websitecontent? Dat is niet voor iedereen even duidelijk. Gelukkig zijn de twee belangrijkste basisregels voor websitecontent niet veranderd. Hier een tipje van de sluier.
Je hebt een logisch verhaal op je website. Tof! En dat verhaal plaats je op je homepage. Maar de kans is groot dat mensen niet via je homepage binnenkomen. Meestal gaat het zo:
Mensen lezen online pas écht als ze daar in één oogopslag reden voor zien. Scanbare teksten hebben dus duidelijke (tussen)koppen nodig. Zowel Google als de bezoekers van je website kijken daar namelijk als eerst naar.
Een groter bereik met je websitecontent? En voor meer conversie zorgen? Aan jou de taak om je webteksten scanbaar te maken.
Een scanbare webtekst maak je door ‘m in stukken op te delen. Daarvoor gebruik je:
Je ziet het veel op het internet: ‘Klik hier’. In nieuwsbrieven komt het bijvoorbeeld vaak voor. Best jammer, vinden wij. Het woordje ‘hier’ zegt namelijk helemaal niets tegen je bezoekers. Daarnaast is het geen scanbaar woord voor Google: ‘hier’ vertelt niks over de pagina die erachter schuilt. Je dwingt je bezoekers dus eigenlijk om de tekst eromheen te lezen. En daar verlies je kostbare tijd mee. En dus ook interesse.
Hoe je het dan moet aanvliegen? Gebruik duidelijke tekstlinks en je zult zien: de conversie schiet omhoog.
Twee voorbeelden:
Ook de zoekmachine leest de tekst en dus niet de onderliggende link. Met duidelijke tekstlinks sla je dus twee vliegen in één klap: je tekst is beter te scannen én beter vindbaar.
De meest bezochte website van de wereld is? Yep, dat is Google. Vroeger gingen we nog naar een website door het adres in te typen. Maar nu begint bijna ieder websitebezoek in de zoekbalk van Google. Alleen al om die reden wil je dat je website hoog in deze zoekmachine scoort.
Maar hoe doe je dat precies? Dat verklappen we graag. SEO-copywriters schrijven niet zozeer voor de zoekmachine, maar zijn kampioen in denken vanuit de doelgroepen. Welke zoektermen gebruiken zij? Welke antwoorden zoeken zij? Wat beweegt hen, waar maken ze zich zorgen over? Want je websitecontent volproppen met keywords helpt niet als je content de doelgroep niet aanspreekt.
Zoekmachines worden slimmer. Wie goed wil scoren in Google moet zich dus echt verdiepen in de doelgroep. Écht. Stel je voor, je gaat een webpagina schrijven over de chirurgie-afdeling van een ziekenhuis. Zo’n webpagina doet het beter met antwoorden op veelgestelde vragen dan eindeloos veel tekst met het woord ‘chirurgie’ erin verwerkt.
Oké, keywords zijn dus niet alleen de oplossing. Maar wat dan wel? Als je webteksten schrijft, dan verwerk je de belangrijkste woorden in:
Zoekmachines houden niet alleen van keywords en relevante content. Maar ook van structuur en toegankelijkheid. Scanbare teksten worden niet alleen door de lezer, maar ook hier weer door de zoekmachine gewaardeerd.
Online tekstschrijvers of copywriters houden dus altijd rekening met de scan- en vindbaarheid van teksten. Dat is de basis. Verder schrijf je een webtekst:
Inmiddels worden er veel verschillende termen gebruikt voor professionele schrijvers. Je kan het zo zien: tekstschrijver is net zo algemeen als fotograaf. Het gaat om de specialisatie. Een oorlogsfotograaf is bijvoorbeeld ook anders dan een schoolfotograaf. Maar door het internet zijn inmiddels de meeste tekstschrijvers ook wel thuis in het schrijven van online content.
Webredacteur is een oudere term voor professionals die specifiek getraind zijn in schrijven van website content. De term wordt vooral veel gebruikt bij de overheid, waar taalniveau B1 en toegankelijkheid wettelijk verplicht zijn.
Contentspecialist is de meest gebruikte functietitel voor professionals die schrijven voor online. De term geeft aan dat het dus over meer gaat dan schrijven alleen. Het is een specialisme waarbij je niet alleen rekening houdt met scanbaarheid en SEO, maar ook met verschillende cms'en, html, Google Analytics, Photoshop, contentstrategie en contentmarketing.
Het schrijven van websitecontent is een vak apart. Daarbinnen bestaan namelijk ook weer specialismen. Storytelling, dialogen voor de chatbot. Een briljante call-to-action of een treffende tagline. Grappige tekstjes om mensen door een saai formulier te leiden. Of een bruisend blogartikel in de nieuwssectie. Iedere vorm van schrijven vraagt om een ander soort schrijver. En dat is de reden dat slimme commerciële bedrijven net zoveel investeren in design als in tekstschrijvers: het verdient zich terug.
Crossphase helpt je graag aan de juiste professional. Onze online copywriters maken van jouw teksten graag scan- en vindbare webteksten. Daarnaast hebben zij allemaal hun eigen talent en specialisme. Meer weten? Neem gerust contact met ons op, kennismaken en advies is altijd gratis en vrijblijvend.