Zeventien nieuwe pagina’s geoptimaliseerd voor vindbaarheid op actuele thema’s binnen fossielvrije, duurzame energie. Van handige artikelen over hoe je jouw huis energieneutraal maakt, tot aan informatieve teksten over de werking van allerlei soorten warmtepompen. Geheel volgens de nieuwe Vattenfall tone of voice en de nieuwste copywriting-richtlijnen voor SEO. De juiste zoekwoorden op de juiste plekken, relevante interne én externe links, goede tussenkoppen. Maar nog belangrijker: de artikelen sluiten aan op de zoekintentie van de bezoeker.
Het resultaat? Het eerste succes is geboekt: op het zoekwoord ‘energieneutraal verbouwen’ is Vattenfall de top tien van de zoekresultaten ingedenderd! Om de successen op de langere termijn te meten, hebben de SEO-specialisten bij Vattenfall een dashboard ingericht. Want juist in een competitieve markt als de energiemarkt gaat er veel tijd overheen voordat grote positiestijgingen zichtbaar worden.
Benieuwd hoe zo’n artikel er uitziet? Bekijk een voorbeeld op de pagina energieneutraal verbouwen.
“Adeline is aan haar klus begonnen in een roerige tijd bij Vattenfall. Maar met haar flexibiliteit, leervermogen en gestructureerde manier van werken heeft ze de gewenste kwaliteit content geleverd, maar ook bij andere werkzaamheden goed geholpen. En daar zijn we blij mee!”
Eind 2019 was het eindelijk zo ver: energieleverancier Nuon ging over op de Zweedse naam Vattenfall. In oktober ging de gerestylede website live. Daarna een rebranding-fase, waarin alle pagina’s Vattenfall-proof werden gemaakt met een nieuwe tone of voice, nieuw beeldmateriaal en een nieuwe opmaak. Een geslaagde overgang, maar dit zorgde zoals voorspeld wel voor een dipje in organisch zoekverkeer. Inmiddels is de organische vindbaarheid weer op het oude niveau. Mede daarom had mijn opdracht ook als doel om aan een stuk groei te werken.
De ambitie van Vattenfall is luid en duidelijk: fossielvrij leven binnen één generatie mogelijk maken. Samen steeds meer overgaan op groene, duurzame energievoorziening. Onderwerpen zoals zonne- en windenergie, warmtepompen, windmolens en energieneutrale huizen spelen een grote rol bij dit doel. Bij deze duurzaamheidsambitie hoort een SEO-ambitie: Vattenfall wil topposities in Google op zoekwoorden die aansluiten bij een fossielvrij leven.
Als onderdeel van de SEO-strategie moest er gloednieuwe content geschreven worden. Namens Crossphase mocht ik als SEO-copywriter aan de slag bij Vattenfall. Mijn doel? Met deze nieuwe content Vattenfall helpen beter vindbaar te worden in Google. En hiermee natuurlijk als ultieme doel meer bezoekers naar de website te trekken. Hiervoor werkte ik vijf maanden lang nauw samen met de twee SEO-specialisten, Anne Rakhorst en Eduard Blacquière.