Eind 2019 was het eindelijk zo ver: energieleverancier Nuon ging over op de Zweedse naam Vattenfall. In oktober ging de gerestylede website live. Daarna een rebranding-fase, waarin alle pagina’s Vattenfall-proof werden gemaakt met een nieuwe tone of voice, nieuw beeldmateriaal en een nieuwe opmaak. Een geslaagde overgang, maar dit zorgde zoals voorspeld wel voor een dipje in organisch zoekverkeer. Inmiddels is de organische vindbaarheid weer op het oude niveau. Mede daarom had mijn opdracht ook als doel om aan een stuk groei te werken.
De ambitie van Vattenfall is luid en duidelijk: fossielvrij leven binnen één generatie mogelijk maken. Samen steeds meer overgaan op groene, duurzame energievoorziening. Onderwerpen zoals zonne- en windenergie, warmtepompen, windmolens en energieneutrale huizen spelen een grote rol bij dit doel. Bij deze duurzaamheidsambitie hoort een SEO-ambitie: Vattenfall wil topposities in Google op zoekwoorden die aansluiten bij een fossielvrij leven.
Het eerste succes is geboekt: op het zoekwoord ‘energieneutraal verbouwen’ is Vattenfall de top tien van de zoekresultaten ingedenderd! Om de successen op de langere termijn te meten, hebben de SEO-specialisten bij Vattenfall een dashboard ingericht. Want juist in een competitieve markt als de energiemarkt gaat er veel tijd overheen voordat grote positiestijgingen zichtbaar worden.
Benieuwd hoe zo’n artikel er uitziet? Bekijk een voorbeeld op de pagina energieneutraal verbouwen.
17 pagina’s geoptimaliseerd
Voor vindbaarheid op actuele thema’s binnen fossielvrije, duurzame energie.
SEO teksten
De artikelen sluiten aan op de zoekintentie van de bezoeker.
Nieuwe tone of voice
Geheel volgens de nieuwe Vattenfall richtlijnen.
Dit hebben we voor Vattenfall gedaan.
Als onderdeel van de SEO-strategie moest er gloednieuwe content geschreven worden. Namens Crossphase mocht ik als SEO-copywriter aan de slag bij Vattenfall. Mijn doel? Met deze nieuwe content Vattenfall helpen beter vindbaar te worden in Google. En hiermee natuurlijk als ultieme doel meer bezoekers naar de website te trekken. Hiervoor werkte ik vijf maanden lang nauw samen met de twee SEO-specialisten, Anne Rakhorst en Eduard Blacquière
Stap één naar de artikelen was uiteraard een goede en uitgebreide keyword research. Wat bleek hieruit? Veel mensen zoeken in Google op onderwerpen die voor Vattenfall relevant zijn, zoals, ‘hoe werkt een lucht-water warmtepomp’ of ‘huis energieneutraal maken’. Alleen Vattenfall was hier nog niet goed vindbaar op. Dit gaf ons input voor het maken van nieuwe pagina’s die geoptimaliseerd waren voor deze zoektermen.
Naar aanleiding van het zoekwoordenonderzoek ging ik aan de slag met het schrijfproces: het schrijven van gloednieuwe artikelen die speciaal ingericht waren op deze zoektermen. Hierbij waren ook interne stakeholders betrokken die inhoudelijk expert waren op het gebied van de betreffende onderwerpen. De stukken waren vaak namelijk vrij technisch van aard. Om zeker te weten of alle informatie correct was, stuurde ik de eerste opzet van de artikelen naar de stakeholders voor inhoudelijke feedback. Hierop volgde er nog een herschrijf-ronde en een tweede SEO-check. Daarna zette ik de artikelen in het cms. Natuurlijk werden hierbij ook de URL, title tag en meta description SEO-proof gemaakt. Tijd om ze live te zetten!
“Adeline is aan haar klus begonnen in een roerige tijd bij Vattenfall. Maar met haar flexibiliteit, leervermogen en gestructureerde manier van werken heeft ze de gewenste kwaliteit content geleverd, maar ook bij andere werkzaamheden goed geholpen. En daar zijn we blij mee!”