Het resultaat

Ik ben Kimberley, contentmanager bij Crossphase. Voor het project 'goedkope treinkaartjes' bij de Nederlandse Spoorwegen zorgde ik in een half jaar tijd voor:

  • 160% meer traffic op de pagina ‘Goedkope treinkaartjes’
  • Een hogere ranking in Google: de pagina staat op de derde plek
  • Paginastructuur, inhoud en copy die veel beter aansluiten bij het zoek- en boekgedrag van de doelgroep
Kimberley
Je bent een betrokken teamlid, helder in communicatie en in je planning. Wat je oplevert (bijvoorbeeld een site-analyse) is grondig en prettig omdat je ook een advies meegeeft.

Katja, Data Driven Marketeer bij NS, over Crossphaser Kimberley

De oude situatie

Op de oude pagina met goedkope treinkaartjes stonden (vooral) duurdere bestemmingen. Ook ontbraken acties en aanbiedingen, terwijl we uit onderzoek wisten dat de klant dit verwacht op zo’n pagina. En op het gebied van zoekmachine-optimalisatie viel nog veel te winnen: de pagina en meta tags waren niet geoptimaliseerd voor de zoekwoorden die de doelgroep gebruikt.

Trein ns

De aanpak

Samen met mijn collega, een datamarketeer van Artefact, heb ik een stappenplan gemaakt om de pagina te optimaliseren. Vanuit data hebben we kansen in kaart gebracht én gepakt om de pagina een boost te geven.

Stap 1. Situatie in kaart brengen

Het begon allemaal met het verzamelen van data om een beeld te vormen van de huidige situatie. Wat zijn de actuele cijfers van de pagina? Wat is de SEO-structuur en welke meta data gebruiken we nu? Maar ook: wat doet de concurrentie op dit gebied?

Stap 2. Een eerste verbeterslag

Nu we wisten hoe de pagina presteerde, konden we de eerste verbeteringen doorvoeren. We startten met het tonen van aanbiedingen en acties die relevant zijn voor de klant. Daarnaast pasten we de SEO-structuur en de meta description aan.

Stap 3. Meten is weten

Na het live zetten van de verbeterde pagina, hebben we opnieuw de data bekeken in Google Analytics. Hebben de aanpassingen ook daadwerkelijk een positief effect gehad? Absoluut: het aantal bezoekers steeg en de pagina kreeg een hogere ranking in Google.

Stap 4. Een nieuw design

Een groot succes dus, maar het kan altijd beter. Daarom experimenteerden we ook met een nieuw design voor de pagina. Op basis van de eerdere resultaten dacht ik mee over de indeling van dit design en leverde de copy en afbeeldingen aan.

A/B-test

Helaas was het niet mogelijk om alle verbeteringen te bouwen in het cms (Hippo), Daarom hebben de developers het nieuwe design buiten dit cms gebouwd. Deze versie draait als A/B-test naast de geoptimaliseerde pagina om te bepalen welke pagina beter werkt. Op basis daarvan kiest de NS voor de geoptimaliseerde pagina of het nieuwe design.

En daarna? Dan is het essentieel om de pagina 'goedkope treinkaartjes' te blijven analyseren. En updaten met relevante content als de bezoeker daarom vraagt. Want een pagina is nooit af!

Trein ns detail

Nog een casestudy lezen?

Ontdek hoe webredacteur Adeline energiebedrijf Vattenfall hielp om beter vindbaar te worden op 'duurzame' zoekwoorden!

Naar de Vattenfall-case
Shiane Gambhirsingh
Shiane Gambhirsingh
Sales Consultant

Ook meer traffic en doelgerichte content op jouw website?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl