Ziggo gebruikte een verouderd contentmanagementsysteem (cms) dat beheerd werd door een eigen technisch team. Dit cms was onoverzichtelijk en traag en zorgde voor lange laadtijden van pagina’s. En het was niet alleen lastig om nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen, zelfs eenvoudige aanpassingen kostten erg veel tijd. Hierdoor kon Ziggo niet snel inspelen op veranderingen in de markt.
In april 2014 ging Ziggo live met een volledig nieuwe responsive website, waardoor de gebruikerservaring flink verbeterde.
Herschreven content
De nieuwe inhoud is gebruiksvriendelijk.
500 pagina's gemigreerd
Van afbeeldingen tot pdf bestanden.
Een responsive design
Een consistente gebruikservaring tussen digitale kanalen op verschillende platformen.
In het najaar van 2013 startte Ziggo samen met UnitID, Enrise, Mobiquity en Xebia met het opzetten van een cms dat voldeed aan de wensen van Ziggo. Onze medewerkers haakten in januari 2014 aan voor de migratie van alle content.
Tijdens een migratie is het belangrijk dat een nieuw cms overzichtelijk en schoon blijft. Daarom zijn duidelijke werkafspraken over het invoeren van content belangrijk. Zeker als meerdere mensen in een cms werken.
Bij dit project was dat af en toe best een uitdaging, want voor veel componenten en functies waren verschillende vormen van invoer nodig. Onze contentmanagers trainden de medewerkers die meewerkten aan de migratie. Zo kregen zij het systeem snel onder de knie.
Het migreren van content was een belangrijk onderdeel van het project. In totaal werden meer dan 500 pagina’s verhuisd naar een nieuw cms: Hippo.
Tijdens de migratie werkten de developers en het content team nauw samen. Zodra de developers nieuwe functionaliteiten opleverden, stond het team klaar om hiermee aan de slag te gaan. Het content team bestond uit twee senior contentmanagers van Crossphase, een webredacteur en verschillende content experts van Ziggo.
Binnen het project hadden onze medewerkers meerdere taken:
Deze migratie was erg afhankelijk van de deployments van het development team. Hierdoor was er kans op een snelgroeiende en onoverzichtelijke werkvoorraad. En dit kan natuurlijk invloed hebben op de doorlooptijd en kosten. Door een zorgvuldige planning en het flexibel inspelen op wijzigingen is dit allemaal goed gegaan. Het project was verdeeld in twee delen: Klantenservice en Producten.
Een moderne, gebruiksvriendelijke website met uitstekende content en functionaliteiten voor de belangrijkste klantreizen en ‘use cases’. Met een consistente gebruikservaring tussen digitale kanalen op verschillende platformen.
Ziggo is een blije klant en daar zijn we trots op!