Het resultaat.

Mijn naam is Jessica, webredacteur bij Crossphase. In een jaar bij de gemeentelijke organisatie Stroomopwaarts heb ik:

  • het beheer van alle digitale kanalen verzorgd
  • de ontwikkeling van een compleet nieuwe site opgezet
  • de basis gelegd voor een nieuw communicatieteam dat zelfstandig functioneert
Jessica
“Alle ballen in de lucht gehouden, tegelijkertijd iemand ingewerkt én ons websiteproject getrokken. Veel bewondering voor Jessica!”

Frits Lukassen, manager

De oude situatie

Het communicatieteam van Stroomopwaarts opereerde tot 2018 onder de vleugels van de gemeente Vlaardingen. Maar wilde vanaf dat jaar op eigen benen staan.

Stroomopwaarts had daarnaast een grote wens: een nieuwe website. De toenmalige site was verouderd, ingewikkeld en alles behalve klantvriendelijk. En dat voor een doelgroep waarvan we best veel vragen.

Wat is Stroomopwaarts?
Stroomopwaarts MVS voert namens de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam het gedeelte Werk en Inkomen uit. Oftewel: het ondersteunt inwoners op hun weg naar werk en helpt bedrijven met sociaal ondernemen.

Stroomopwaarts presentatie
Je bent een rots in de branding voor je collega's. Je bent een teamspeler en komt je afspraken na. Je collega's waarderen je enorm.

Silvia Deckers, online specialist Stroomopwaarts.

De aanpak

Hoewel ik als webredacteur werd ingehuurd, bleken de behoeften vanuit de organisatie anders te zijn. Daarom inventariseerde ik allereerst welke rol ik het beste kon vervullen.

Stap 1: overname digitale kanalen

Dit begon met het overnemen van alle digitale kanalen, die tot dan toe door de Gemeente Vlaardingen werden beheerd:

  • twee websites
  • het intranet
  • de socialmediakanalen

Stap 2: teambuilding

Naast het vormen van mijn eigen rol, vond ik het belangrijk om het teamgevoel te versterken. Waar staat het nieuwe communicatieteam voor? Wat zijn onze taken? En hoe kan de organisatie als geheel communicatiever worden? Samen met mijn team zocht ik antwoorden op deze vragen en bracht daar structuur in aan.

Stap 3: verantwoordelijk voor de nieuwe website

Gedurende het project kreeg ik de rol van projectmanager van de nieuwe website.

Wat begon met een schets aan de tekentafel werd al snel een groot project.

  1. We organiseerden een pitch. En kozen designbureau b-creative om tot een modern, toegankelijk en responsief design te komen
  2. Ik ging om de tafel met developers om de website te ontwikkelen
  3. We huurden schrijvers in om alle content te herschrijven naar begrijpelijke teksten (op taalniveau B1)
  4. Een fotograaf ging aan de slag met nieuw beeldmateriaal

En dat allemaal natuurlijk in samenwerking met de rest van de organisatie.

Stap 4: lancering van website en communicatieteam

Na een jaar bij Stroomopwaarts kon ik mijn taken overdragen. Samen met mijn manager en collega’s heb ik twee interne werknemers gekozen die mijn werkzaamheden konden voortzetten. Met succes: inmiddels staat er een echt communicateam.




Stroomopwaarts begin nieuwe site
"Jessica heeft de bijzondere gave om onderdeel uit te maken van een team, maar daarbij haar gezonde en kritische professionele houding te behouden. Die kwaliteit zet ze in voor een beter resultaat. Ze gaat altijd voor een 10 op een hele unieke en plezierige wijze.”

Desiree Curfs, directeur Stroomopwaarts

Kan jouw organisatie ook een 'Jessica' gebruiken?

Onze webredacteuren zijn echte projectmanagers. We helpen je graag om jouw website vindbaar, doelgericht, eenvoudig en consistent te maken.

Lees hoe we dat doen
Shiane Gambhirsingh
Shiane Gambhirsingh
Sales Consultant

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl