Gepubliceerd op 3 november 2020
Auteur: Frederique Thans
Marketeer bij Crossphase
Vrijheid om initiatief te nemen. Iets wat ik belangrijk vind en zeker niet vanzelfsprekend. Mijn naam is Frederique en ik werk als marketeer bij Crossphase. Wat ik enorm koester aan het werken bij Crossphase is dat ik de ruimte krijg om met ideeën en initiatieven te komen. Als jij een goed verhaal hebt, staat Crossphase ervoor open. In dit verhaal vertel ik je meer over hoe ik bij Crossphase een personal branding pilot heb opgezet.
Ik neem je kort even mee naar toen ik bij Crossphase startte twee jaar terug. In mijn eerste week was het meteen raak: ik mocht mee naar het Crossphase Festival. Gaaf en ook spannend natuurlijk. Een gelegenheid waarbij ik al mijn collega’s zou zien. Op het festival raakte ik aan de praat met een van mijn (net nieuwe) collega’s. Hij vroeg mij met een knipoog “hoe vond je het om au pair te zijn in Spanje?”
...eh, wat? Het duurde even voordat het kwartje viel: vier jaar eerder was ik inderdaad drie maanden au pair in Spanje. Maar hoe kon hij dat weten? Snel bleek dat hij simpelweg mijn naam had gegoogled toen hij hoorde dat ik zou gaan starten. Een van de eerste dingen die hij toen tegen kwam, was mijn vakantieblog over mijn tijd in Spanje. Een rode gloed verscheen op mijn wangen, want ik kon me nog maar vaag herinneren wat ik daar allemaal in had gezet voor vrienden en familie. In the end: dit blog was de volgende dag verwijderd.
Dit was voor mij een voorbeeld van ‘onbewuste (online) zichtbaarheid’. Ik was me niet eerder bewust dat dit beeld van mij een eerste impressie was voor een nieuwe collega. Een reden voor mij om meer grip te willen op mijn (online) zichtbaarheid. Ik wilde actief aan de slag gaan met het beeld van wie ik ben en het beeld dat ik wil uitstralen: mijn personal brand. Daarbij zocht ik een eigen manier om hieraan te gaan werken: mijn personal branding. In plaats van mensen een eigen invulling te geven over mij, wilde ik meer grip.
Ik probeerde meerdere dingen uit en voor mij was het een succes. Leuke reacties, benaderd worden door vakgenoten en gevraagd worden voor sparringsessies. Mijn personal branding wierp z’n vruchten af op de manier die ik hoopte. De volgende stap? Delen met collega’s. Ik ben een voorstander van kennisdeling en juist in tijden van corona zag ik personal branding als mooie kans. Samen met Koen startte ik een personal branding pilot. Een pilot waarin wij samen met een groep collega’s hebben gewerkt aan hun/onze personal brand(ing).
Hoe?
Brainstorms. Love it. Sessies waarin alles mogelijk is en niks te gek is. Samen met een aantal collega’s gooiden we alles op tafel rondom personal branding. Van online tot offline en van vormen tot resultaten. Dit gaf een mooi beeld van mogelijke opties.
Ook wilden we onze collega’s beter begrijpen. Waarom deden zij wel/niet aan personal branding? Wat was hun drijfveer of wat weerhield hen ervan om het te doen? Door dit te plotten op een model van situationeel leiderschap begrepen we de groep. Waar de een motivatieproblemen had, miste de ander kennis/skills. Conclusie: de groep had verschillende soorten handvatten nodig om aan de slag te gaan. Gepersonaliseerd en bovenal niet top-down erdoorheen geduwd.
Nadat we alle ideeën gerangschikt hadden op impact versus effort, hebben we keuzes gemaakt en zijn we gestart. Koen en ik maakten de eerste trainingen waarin we door middel van oefeningen samen met collega’s hun personal brand gingen ontdekken. De daaropvolgende weken hadden we intervisies om met z’n allen te feedbacken, nieuwe topics te bespreken en te praten over successen en/of uitdagingen. Elke week een ander hoofdonderwerp en een andere “voorzitter” uit de groep. Een groot voordeel: je leert enorm veel van elkaar. Ik ben blij dat we daarom naast begeleiding ook deelnemer waren.
Een podcast over alles wat taal maar raar maakt. Kennissessies met andere experts. Een training geven bij ING. Benaderd voor klussen door recruiters en klanten. Gevraagd voor een stuk in een boek. Berichten van vakgenoten en potentiële sollicitanten. Een vergroot netwerk. En meer van dit soort resultaten. Oh en! Good to know: al deze resultaten waren voor de persoon zelf. Niet Crossphase. Collega’s hebben echt resultaten geboekt voor/met hun eigen personal brand.
Het grootste resultaat? Een geslaagd initiatief, gesteund door Crossphase. Daarom gaan we door. De pilot wordt zelfs uitgebreid naar een focus track. Een focus track waarin ik samen met mijn buddy Michiel collega’s drie maanden meeneem in het ontdekken en werken aan hun personal brand. En de vorige collega’s? Daar blijven we maandelijks mee samenkomen.
Wil jij meer lezen over het werken bij Crossphase? Neem dan eens een kijkje op onze werken bij site.