Laatst bijgewerkt op: 25 augustus 2025
Help, je hebt iemand nodig om ‘iets te doen' met de teksten op je website... Welke zoekopdracht vul je in op Google? Welke functietitel zet je in je vacaturetekst? Tekstschrijver? Webredacteur? Je zoekt in ieder geval iemand die ook met je cms kan werken, het liefst ook iemand met verstand van Google Analytics. En iemand die iets weet van zoekmachineoptimalisatie. Copywriter dan? Of toch contentspecialist?
Een website zag er 10 jaar geleden heel anders uit. In een aantal jaar tijd zijn statische tekstpagina’s getransformeerd naar responsive, adaptive en data-driven websites. Van desktop naar smartphones en van korte zoektermen naar AI search. Met al deze ontwikkelingen kwamen er flink wat nieuwe functies bij.
Tekstschrijvers, copywriters en webredacteuren, de verschillen tussen deze functies waren nooit helemaal duidelijk. Maar met de geboorte van het woord ‘content’ kwamen daar ook nog eens de contentmanagers, contentmarketeers, contentcreators en contentleads bij. Ondertussen weet de Dikke Van Dale niet beter dan dat content ‘tevreden’ betekent. Je weet als opdracht- of werkgever misschien wel wát je nodig hebt, maar niet hoe je dat moet noemen. In de praktijk overlapt het elkaar allemaal. Maar in de kern zijn er wel degelijk verschillen. We zetten ze voor je op een rij.
Copywriter lijkt gewoon Engels voor tekstschrijver. Daarom staat er vaak ‘creative’ voor. Dat komt omdat een copywriter een creatief en commercieel tekstschrijver is. De tekst van een copywriter moet aantoonbaar geld opleveren. De copywriter schrijft vanuit een concept en met meetbaar effect. Copywriters zijn de storytellers en sloganschrijvers. Van ‘Even Apeldoorn bellen’ tot 'Merci dat jij er bent'. Je vindt ze vaak bij branding agencies, creatieve bureaus en reclamebureaus. Sommige copywriters hebben zich gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie (de SEO-copywriter) of user experience (de UX-copywriter).
De tekstschrijver schrijft of redigeert teksten. En dat kan van alles zijn, zowel online als offline. Een webtekst, een folder, een jaarverslag of een magazine, om maar eens wat te noemen. Sommige tekstschrijvers zijn ook heel goede copywriters. Dat ligt eraan waar de tekstschrijver zich in heeft gespecialiseerd. Vergelijk het bijvoorbeeld met een fotograaf. De schoolfotograaf, de oorlogsfotograaf en de landschapsfotograaf maken allemaal foto’s. Maar ze hebben allemaal een ander talent en aandachtsgebied. Hetzelfde geldt voor tekstschrijvers. Heb je een tekstschrijver nodig? Denk dan na of je zoekt naar een allrounder of iemand met een specifiek aandachtsgebied. Afhankelijk van het type tekst is het soms beter om een tekstschrijver te kiezen die zich heeft gespecialiseerd.
De webredacteur is een tekstschrijver die van teksten webteksten maakt. Want al gauw na de komst van het wereldwijde web kwam men erachter dat mensen een website anders lezen dan een krant of een boek. Scanbaar, korter en op taalniveau B1. Bovendien moet iemand de teksten ook nog (op een aantrekkelijke manier) online plaatsen. De meeste bedrijven hebben daar inmiddels een contentmanagementsysteem (cms) voor.
Een webredacteur is vaak iets meer tech-savvy, kan met verschillende cms'en overweg en heeft vaak ook basiskennis van bijvoorbeeld html. Ook weet een webredacteur wat er nodig is om door de zoekmachines gevonden te worden en hoog te ‘scoren’ in de Google. De term ‘webredacteur’ is inmiddels een beetje ingehaald door de term ‘contentspecialist’ en wordt vooral bij overheidsinstellingen nog veel gebruikt. Websites van de overheid zijn namelijk verplicht om te voldoen aan specifieke regels rondom digitale toegankelijkheid.
Content gaat over meer dan alleen tekst. Content is álle inhoud van je website: tekst, video’s, afbeeldingen, infographics en nog veel meer. In vacatureteksten voor webredacteuren breidt de waslijst aan ‘wat je gaat doen’ zich steeds verder uit. Tekstschrijven, ervaring met verschillende cms'en, beeldbewerking, video’s maken, SEO, Google Analytics, social media, contentkalender, ervaring met AI en prompten in tools X en Y... En met iedere nieuwe ontwikkeling komt daar weer iets bij. Omdat ‘webredactie’ bij veel bedrijven de lading niet meer dekte, werd de term contentspecialist geboren: de allrounder onder de onlinecommunicatieprofessionals. Net als de tekstschrijver heeft iedere contentspecialist vaak een eigen talent of specialisatie.
Bovenstaande functies vallen allemaal onder de noemer ‘content creators’: professionals die content maken. Net als contentmanagers, contentmarketeers en communicatieadviseurs, hoewel we die functies voor nu buiten beschouwing laten. Hoewel zij soms ook teksten schrijven of redigeren, ligt het zwaartepunt van hun vakgebied (meestal) niet bij het schrijven van de content.
Omdat het vakgebied zo breed is en blijft veranderen, gebruiken we verschillende termen. Belangrijker dan hoe je het noemt, is wat we doen: jouw verhaal neerzetten met content die raakt, werkt, converteert en gevonden wordt. Kijken naar wát je nodig hebt. Daarna brengen we in kaart welke van onze specialisten daar het best bij past. Zowel vakinhoudelijk als qua persoonlijkheid. Een copywriter met verstand van SEO of een contentmanager met talent voor beeldbewerking: wij zorgen voor een perfecte match tussen jouw vraag en ons aanbod.