Gepubliceerd op 23 februari 2021

Stel, je hebt iemand nodig om ‘iets’ met teksten op je website te doen. Waar zoek jij dan op in Google? Welke functietitel zet je in je vacaturetekst? Tekstschrijver? Webredacteur? In ieder geval iemand die ook met je cms kan werken, iemand met verstand van Google Analytics. Én iemand die iets weet van zoekmachineoptimalisatie. Copywriter dan? Contentspecialist misschien?

Een website zag er 10 jaar geleden compleet anders uit. In een paar jaar tijd zijn statische tekstpagina’s getransformeerd naar responsive, adaptive en data-driven websites. Van desktop naar smartphones en van chatbots naar Google Assistants. En met deze ontwikkelingen kwamen er flink wat nieuwe functies bij.

Ik heb een contentspecialist nodig
Belhokjes kantoor

Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe functiebeschrijvingen

Tekstschrijvers, copywriters en webredacteuren, de verschillen tussen deze functies waren al onduidelijk. Maar met de geboorte van het woord ‘content’ kwamen daar ook nog eens de contentmanagers, contentmarketeers, contentcreators en contentleads bij. Ondertussen weet de dikke Van Dale niet beter dan dat content ‘tevreden’ betekent. En weet je als opdracht- of werkgever misschien wel wát je nodig hebt, maar niet hoe je dat moet noemen. In de praktijk overlapt het elkaar allemaal. Maar in de kern zijn er wel degelijk verschillen. We zetten ze voor je op een rij.

Wat doet een copywriter?

Copywriter lijkt gewoon Engels voor tekstschrijver. Daarom staat er vaak ‘creative’ voor. Dat komt omdat een copywriter een creatief en commercieel tekstschrijver is. De tekst van een copywriter moet aantoonbaar geld opleveren. De copywriter schrijft vanuit concept en met meetbaar effect. Copywriters zijn de storytellers en sloganschrijvers. Van ‘Even Apeldoorn bellen’ tot de naam ‘Lucht’ van het nieuwe parfum van Zeeman. Je vindt ze vaak bij branding agencies, creatieve bureaus en reclamebureaus. Sommige copywriters hebben zich gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie (de SEO-copywriter) of user experience (de UX-copywriter).

Keyboard typing

Wat doet een tekstschrijver?

De tekstschrijver schrijft of redigeert teksten. En dat kan van alles zijn, zowel on- als offline. Een webtekst, een folder, een jaarverslag, een magazine. Sommige tekstschrijvers zijn ook heel goede copywriters. Dat ligt eraan waar de tekstschrijver zich in heeft gespecialiseerd. Vergelijk het bijvoorbeeld met een fotograaf. De schoolfotograaf, de oorlogsfotograaf en de landschapsfotograaf, ze maken allemaal foto’s. Maar ze hebben allemaal een ander talent en aandachtsgebied. Tekstschrijvers vind je dus overal. Tekstschrijver nodig? Kijk dan of je genoeg hebt aan een allrounder. Afhankelijk van het type tekst is het vaak beter om een tekstschrijver te kiezen die zich heeft gespecialiseerd.

Michiel Profielfoto

Wat doet een webredacteur?

De webredacteur is een tekstschrijver die van teksten webteksten maakt. Want al snel kwam men erachter dat mensen een website anders lezen dan een krant of een boek. Teksten moesten op een andere manier geschreven worden. Scanbaar, korter en op taalniveau B1. Bovendien moest iemand de teksten ook nog online plaatsen. De meeste bedrijven hebben daar inmiddels een contentmanagementsysteem (cms) voor.

Een webredacteur kan met verschillende cms'en overweg. Maar heeft vaak ook basiskennis van bijvoorbeeld html. Ook weet een webredacteur wat er nodig is om door de zoekmachine gevonden te worden en hoog te ‘scoren’ in Google. De term ‘webredacteur’ is inmiddels een beetje ingehaald door de term ‘contentspecialist’ en wordt vooral bij overheidsinstellingen nog veel gebruikt. Websites van de overheid zijn namelijk verplicht om te voldoen aan specifieke regels rondom digitale toegankelijkheid.

Joyce Profiel

Wat doet een contentspecialist?

Content gaat over meer dan alleen tekst. Content is álle inhoud van je website: tekst, video’s, afbeeldingen, infographics. In de vacaturetekst voor een webredacteur breidt de waslijst aan ‘wat je gaat doen’ zich steeds verder uit. Tekstschrijven, ervaring met verschillende cms'en, beeldbewerking, video’s maken, SEO, Google Analytics, social media, contentkalender. En met iedere nieuwe ontwikkeling komt daar weer iets bij. Omdat ‘webredactie’ bij veel bedrijven de lading niet meer dekte, werd de term contentspecialist geboren: de allrounder onder de online communicatieprofessionals. Net als de tekstschrijver heeft iedere contentspecialist vaak een eigen talent of specialisatie.

Bovenstaande functies kun je allemaal scharen onder ‘content creators’, de mensen die content maken. De contentmanager en contentmarketeer laten we daarom even buiten beschouwing. Hoewel de contentmanager ook teksten redigeert en de contentmarketeer soms ook posts voor sociale media schrijft, ligt het zwaartepunt van hun vakgebied niet bij contentcreatie.

Wouter kijkt in zijn boekje
Stationery 2 2x

Hoe je het ook noemt, Crossphase zorgt voor een perfect match

Omdat het vakgebied zo breed is en blijft veranderen, gebruiken we verschillende termen. Belangrijker dan hoe je het noemt, is wat we doen: jouw verhaal neerzetten met content die raakt, werkt, converteert en gevonden wordt. Kijken naar wát je nodig hebt. Daarna brengen we in kaart welke van onze specialisten daar het best bij past. Zowel inhoudelijk als qua persoonlijkheid. Een copywriter met verstand van SEO of een contentmanager met talent voor beeldbewerking: wij zorgen voor een perfecte match tussen jouw vraag en ons aanbod.

Copywriter nodig? Plan een vrijblijvend gesprek in!

Het formulier is succesvol verzonden!
Shiane Gambhirsingh
Shiane Gambhirsingh
Sales Consultant

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl