Auteur: Jorinde Beijerling
Senior webredacteur bij Crossphase

Twijfel je of je moet solliciteren als medior of senior webredacteur? Weet je al dat je medior webredacteur bent en wil jij in no time doorgroeien naar een senior functie? Of ben je benieuwd naar de precieze definitie van senior webredacteur? I’ve been there. Lees mijn verhaal en laat je inspireren bij je volgende stap.

Crop

Solliciteren als medior of senior webredacteur: belangrijke factoren

Oktober 2019. Ik werkte al een aantal jaar als fotograaf en marketing-communicatieadviseur. Wat moest de volgende stap zijn? Dat was niet zo moeilijk. Ik werd altijd al blij van het creëren en strategisch inzetten van content en wilde me daarin verder specialiseren. Ik besloot te solliciteren als webredacteur bij Crossphase. Dat kon als medior of senior. En dat laatste vond ik nog best lastig kiezen.

In het verschil tussen medior of senior is volgens deskundigen een aantal dingen belangrijk. Expert talentontwikkeling Mirjam Baars noemt bijvoorbeeld de volgende zaken in de podcast van Intermediair:

  1. Jaren werkervaring
  2. Vakkennis
  3. Overzicht
  4. Personal branding

Wat dat precies inhoudt? Dat vertel ik je hieronder.

Van medior naar senior webredacteur

1. Jaren werkervaring

Een medior moet tenminste twee tot drie jaar werkervaring hebben en zelfstandig zijn of haar werk kunnen uitvoeren. Solliciteer je als senior, dan geldt dat je vijf jaar in de pocket moet hebben – minimaal. De weg naar ‘senioriteit’ zoals dat in recruitmenttermen heet, kan ook langer duren en dat is helemaal niet erg.

Zelf werkte ik al ruim vijf jaar in de marketing-communicatie. En ik kreeg altijd goede feedback op mijn schrijfskills. Maar bij Crosspase solliciteerde ik voor 32 uur in een webredactieteam dat werkte voor (heel) grote organisaties. Dat was een heel andere omgeving dan de kleinere bedrijven waar ik eerder werkte. Daarom besloot ik te gaan voor een medior functie. Dan zou ik veel samen met ervaren collega’s werken. Watch and learn!

2. Vakkennis

Voor zowel medior als senior is het belangrijk dat je voldoende vakkennis hebt om je werk goed te doen. Must-have skills van elke webredacteur:

  • schrijven op taalniveau B1
  • foutloos én SEO-proof schrijven in het Nederlands
  • het kennen en toepassen van webrichtlijnen

Een senior heeft extra bagage nodig. Denk aan specialistische kennis over UX, SEO, projectmanagementtools, enzovoort. Daarmee kan hij/zij organisaties op een hoger niveau tillen en anderen inspireren om zichzelf te blijven ontwikkelen.

3. Overzicht

Overzicht hebben betekent dat je al het werk van jou en je collega’s in de smiezen hebt en kunt sturen.

Medior

Heb jij altijd je werk op tijd af? Zijn je collega’s blij met hoe duidelijk je communiceert? En geef je je leidinggevende suggesties voor verbetering van (organisatie)processen? Dan ben je goed bezig als medior!

Senior
Kijk jij altijd vijf stappen vooruit en zie je het grotere plaatje? Hou jij bij of anderen hun werk op tijd afhebben? Bemiddel jij uit jezelf in conflicten? En geef je klanten en collega’s tips om hun werk te verbeteren? Dan weten collega’s dat het goedkomt met een project als jij in de buurt bent. Jij bent de senior in het team.


4. Personal branding

Een medior kan zijn of haar werk goed uitvoeren, heeft een professionele werkhouding en is geen push-over. Een senior weet ook waar hij of zij goed in is en draagt dat uit. Zodat anderen hem of haar zien als specialist. Of als autoriteit op een bepaald vakgebied.

Groeien van medior naar senior

Ook als medior wil je natuurlijk blijven groeien. Hoe je uiteindelijk je stap naar senior maakt? Dat is voor iedereen anders. En ieder bedrijf hanteert weer een net andere definitie van het labeltje ‘senior’. Websites als Carrièretijger en Intermediair noemen in ieder geval de volgende punten:

  • Je hebt jezelf in de breedte ontwikkeld. Daardoor kun jij dingen die anderen niet kunnen. Je bent doorgegroeid tot specialist of zelfs autoriteit binnen een bepaald thema.
  • Je profileert jezelf: je laat actief weten wat je doet, kunt en leuk vindt om te doen.
  • Je overziet projecten. En stuurt het werk van jou en je collega’s.

Van medior naar senior webredacteur: hoe ik me ontwikkelde ...

  • in de breedte: in februari haalde ik mijn NIMA-diploma Online Marketing. Daardoor kon ik de klant ook advies geven over zaken die breder zijn dan webredactie. Denk aan de plek van webpagina’s in de marketingfunnel.
  • in een specialisme: ik merkte dat klanten en collega’s blij werden van mijn SEO-tips. Dus leerde ik er meer over. En ontwikkelde ik er een training over. Zodat mijn collega’s en klanten er een paar uur per maand praktische skills bijleren.
  • in personal branding: ik wilde 100% helder krijgen waar ik wel en niet goed in ben. Via de Content Skillset, de Crossphase-training Personal Branding én gesprekken met mijn Talent Manager kwam ik erachter. En kon ik het dus ook uitdragen.
  • in het overzien van werk van anderen: in mijn vorige functies leidde ik al projecten. Maar de Crossphasers verbaasden me met hun overzichtelijke voortgangsdocumenten. Vanaf mijn derde project maakte ik die voortaan zelf. Alles onder controle – voor mij én m’n collega’s!
Jorinde

Van medior naar senior bij Crossphase

Mijn buddy waarschuwde me al. Op een dag staat je salescollega naast je: “Wil jij mij helpen met deze offerte”? Vanaf dat moment werk je niet alleen voor Crossphase, maar ook aan Crossphase als organisatie. In die senior-rol help je klanten én collega’s steeds meer met je advies en kennis.

Die eerste offerte heb ik inmiddels gemaakt – en de klus is binnen! En doordat ik dit jaar beter kon vertellen waar ik goed in was, vroegen klanten en collega’s mij meer om hulp. Bijvoorbeeld bij sales- en sollicitatiegesprekken en eindredactie. En wanneer ze behoefte hebben aan SEO-advies, inzicht in een doelgroep of een creatieve oplossing. Happy to help!

Stationery 2 2x

De secret sauce om door te groeien

Wil je je beter profileren? Zorg dat je doet wat je leuk vindt. Want als je dat alleen doet voor ‘de buitenkant’ kom je misschien wel verder, maar niet op een manier die bij je past. Zoek eerst uit wat het is waar jouw hart sneller van gaat kloppen! En blijf daar altijd mee doorgaan.

Last but not least: als je je interesses volgt kun je specialist worden in een van je favoriete onderwerpen. En besteed jij straks een groot deel van je tijd aan iets dat je ook daadwerkelijk leuk vindt. Cheers!

Van junior naar medior naar senior in no time: je kunt het

Solliciteer jij als junior, medior of senior bij Crossphase? Werken aan je ontwikkeling helpt je om door te groeien. Bijvoorbeeld met de trainingen uit onze eigen Crossphase Academy.

Bekijk onze vacatures

Copywriter nodig? Plan een vrijblijvend gesprek in!

Read our privacy policy.

Sacha accountmanager
Sacha van den Broek
Business Developer

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Meer weten? Bekijk ons privacy statement.

Privacy overzicht
Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.
Noodzakelijke cookies
Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies
We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.
Ingeschakeld Uitgeschakeld