Wat doe je als een van je medewerkers een half jaar op sabbatical gaat? Dan schakel je een contentspecialist in! Mediq vond in Alieke de perfecte vervanger. Ze draaide niet alleen mee in het scrumteam van Mediq.nl, maar zette ook een online kenniscentrum voor zorgprofessionals op.
Pagina’s vormgeven, werken aan de navigatiestructuur, artikelen schrijven en SEO-onderzoek doen. Geen probleem voor Alieke! En naast alle werkzaamheden in het scrumteam, werkte ze ook aan een groter project: het Kenniscentrum voor zorgprofessionals. Het was een langgekoesterde wens van Mediq om één centrale plek te hebben, waar zorgprofessionals kennis opdoen over hun vakgebied. Door tijdgebrek werd dit project steeds uitgesteld, maar met de komst van Alieke is dit eindelijk gefixt.
Dit zijn een aantal hoogtepunten:
De website van Mediq staat vol interessante artikelen, interviews en casestudies voor én door zorgprofessionals. Toch waren sommige artikelen moeilijk te vinden of stonden ze op een onlogische plek. Online data-analyses en gesprekken met zorgprofessionals bevestigden dat: bezoekers raakten verdwaald en/of wisten niet goed waar zij de juiste informatie konden vinden. Eeuwig zonde, want je wilt dat je content wordt gelezen, toch?
Moeilijk vindbare content en een onduidelijke navigatiestructuur kunnen er bovendien voor zorgen dat je artikelen minder hoog ranken in Google. Werk aan de winkel dus!
Eén landingspagina waar (kennis)artikelen, video’s en e-learnings voor zorgprofessionals samenkomen. Wil je meer lezen over diabetes- of incontinentiezorg? Dan klik je op een van de tegels. Wil je een e-learning volgen? Dan bezoek je via de landingspagina het Mediq Learning Center. En kijk je liever naar een video? Check dan Experttalk met interviews over ontwikkelingen in de zorgsector.
Maar waarom is één kenniscentrum zo belangrijk?
1. Zorgprofessionals hebben vaak te maken met patiënten met verschillende aandoeningen en navigeren zo gemakkelijk tussen verschillende thema’s
2. Eén kenniscentrum straalt expertise en autoriteit uit: het is dé plek waar je moet zijn
3. Eén kenniscentrum geeft je in de toekomst de ruimte om makkelijk nieuwe thema’s toe te voegen
En waar begin je dan? Alieke maakte eerst een overzicht van alle bestaande artikelen op Mediq.nl. Van interviews tot praktijkverhalen en tips. Daarna koppelde ze elk artikel aan een specialisatie: diabetes, stoma, incontinentie, wondzorg, luchtwegzorg of infuustherapie.
Ook stelde ze bij elke pagina de vraag: past deze content binnen het kenniscentrum en draagt de informatie écht iets bij aan het werk van de zorgprofessional? Vervolgens kreeg elk artikel een label - denk aan vakkennis, onderzoek en casus. Waarom? Zo zien je in de newsfeed direct welk soort artikel je gaat lezen.
Daarna ging ze in het cms Sitecore aan de slag met de navigatiestructuur en vormgeving van de pagina's. Met de tool Miro maakte ze de contentflow binnen het kenniscentrum visueel. Zo kon ze haar collega’s bij Mediq meenemen in haar plannen en concrete voorstellen doen. Verder deed ze SEO-onderzoek voor de juiste paginatitels, gaf ze advies over de url-structuur, schreef ze (intro)teksten en selecteerde ze afbeeldingen.
Leuk om te weten: naast het kenniscentrum voor zorgprofessionals, ging ze ook aan de slag voor de doelgroep patiënten. Zo bouwde ze onder andere het Stoma Kenniscentrum en schreef ze een aantal interessante artikelen over dat onderwerp, zoals een interview met een stomaverpleegkundige over seks en intimiteit.
“De samenwerking met Alieke verliep boven verwachting. Vanaf het begin voelde het alsof ze al jaren deel uitmaakte van ons team. Ze pikte de werkzaamheden en de teamsfeer snel op en toonde een sterk verantwoordelijkheidsgevoel, wat ons veel gemoedsrust gaf. Alieke bracht overzicht in een project waarin we zelf vastliepen. Ook dacht ze proactief en oplossingsgericht mee. We zijn erg blij met haar bijdrage aan dit project!”