Gepubliceerd op 13 mei 2024

Auteur: Marlies Oosterhuis
Digital Content Specialist bij Crossphase

Bij Crossphase zijn we goed in alles wat met content te maken heeft. Geen wonder dus dat we graag vol in de contentmanagementsystemen (cms’en) duiken. We beheren, optimaliseren en migreren cms’en voor onze klanten. En onze kennis hierover delen we graag. Daarom vertellen we je in deze blogreeks over de voor- en nadelen van verschillende cms’en die we kennen. Met in dit blog: Sitecore.

Marlies

Wat is Sitecore?

Sitecore is een van de bekendste cms’en en is al sinds 2001 op de markt. In de afgelopen 23 jaar heeft Sitecore zich ontwikkeld van alleen een contentmanagementsysteem (cms) tot een volledig digital experience platform (dxp). Over het verschil tussen een cms en een dxp later meer! Sitecore is wereldwijd actief en wordt gebruikt door veel grote bedrijven, zowel in de B2B- als de B2C-markt. Ook ASML, het grootste bedrijf van Nederland, maakt bijvoorbeeld gebruik van Sitecore.

Sitecore als digital experience platform

Een digital experience platform (dxp) gaat veel verder dan een cms. Waar je met een cms puur content beheert, beheer je met een dxp zoals Sitecore de hele digitale ervaring van je (potentiële) klanten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan personalisatie en marketing automation. Zo kan je precies de juiste content tonen aan de juiste bezoeker op het juiste moment, op het juiste kanaal.

Omnichannel publishing

In Sitecore kun je de content van al je websites, mobiele applicaties en andere digitale kanalen in één platform beheren. Zo laat je de content op al jouw kanalen naadloos op elkaar aansluiten. Dit maakt het gemakkelijker om consistent te blijven in je boodschap en je publiek op verschillende platforms te bereiken.

Sitecore Logo 1

Voordelen Sitecore


Personalisatie van content

De tijd waarin elke bezoeker dezelfde content te zien kreeg, is bij veel bedrijven achter de rug. Je kunt met Sitecore content personaliseren op basis van gedrag, interesses of eigenschappen (zoals locatie) van je bezoekers. Is je bezoeker bijvoorbeeld al klant? Dan vervang je eenvoudig de ‘Klant worden’-CTA door een relevante aanbieding. Alle personalisaties beheer je vanuit één dashboard, superhandig!

Uitgebreide analytics

De data over gedrag, interesses en eigenschappen van je bezoekers worden bijgehouden met de analysetools in Sitecore. Zo krijg je inzicht in hoe bezoekers je site gebruiken en hoe jouw content presteert. Met de metric ‘engagement value’ ken je waarde toe aan gebeurtenissen. Downloaden je bezoekers een whitepaper of starten ze een chat? Bonuspunten voor de engagement value! Zo houd je in de gaten of jouw businessdoelen worden gehaald en waar je extra op kunt sturen.

Schaalbaar en flexibel

Een ander voordeel van Sitecore is de schaalbaarheid en flexibiliteit. Of je nu een kleine website beheert of een complexe site met duizenden pagina's in meerdere talen, het systeem kan worden aangepast aan de behoeften van jouw organisatie. Zie het als een blokkendoos met oneindig veel blokjes. Er bestaan enorm veel modules en extensies, waarmee je functionaliteiten kunt toevoegen en aanpassen.

Nadelen Sitecore


Complexiteit

Sitecore is geen 'one size fits all'-systeem. Dat kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel. Vooral voor organisaties met beperkte technische expertise, kan het beheren en onderhouden van een Sitecore-implementatie een flinke uitdaging vormen. Bijna alles is mogelijk, maar je moet als developer wel weten hóe. Alle extra functionaliteiten die je wil, zul je zelf moeten (laten) ontwikkelen en inrichten.

Steile leercurve

Nadat je developers Sitecore hebben geïmplementeerd, is het systeem klaar om in gebruik genomen te worden door je contentspecialisten en marketeers. Door de vele functionaliteiten en de complexe gebruikersinterface, horen we vaak dat nieuwe gebruikers Sitecore ingewikkeld vinden. Het kan dus best een tijdje duren voor je team up to speed is. Maar als je Sitecore eenmaal onder de knie hebt, is het - naar mijn bescheiden mening - een feestje om mee te werken.

Prijs

Sitecore is niet goedkoop. Vooral voor kleinere bedrijven kan de prijs een struikelblok zijn. Naast de licentiekosten, moet je ook denken aan kosten voor implementatie, onderhoud en gebruikerstrainingen. Heb je een beperkt budget? Dan is Sitecore waarschijnlijk niet de beste optie voor jouw bedrijf.

Stationery 2 2x 2021 08 13 114402 dbrx

Je content migreren naar Sitecore? Crossphase helpt je!

Het formulier is succesvol verzonden!
Joris
Joris Kranenburg
Accountmanager

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 0002
mail naar
info@crossphase.nl