Bij Crossphase vinden we het belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er in ons vakgebied gebeurt. Dat AI een steeds grotere rol in ons (professionele) leven speelt, is onvermijdelijk. Dus is het zaak om de kracht van AI voor ons te laten werken. Samen met softwareontwikkelaar Infi is onze contentspecialist Roy op zoek gegaan naar de mogelijkheden en beperkingen van AI-contentcreatie.
Op basis van vier interviews met Infi-medewerkers is er een volledige contentstraat ontwikkeld. De productie hiervan is zo veel mogelijk geautomatiseerd door middel van diverse AI-tools; transcriptie, het uitwerken van site- en social media-content en de kwaliteitscontrole. Dit heeft niet alleen nieuwe inzichten opgeleverd, maar ook een pak aan content die Infi direct kon gebruiken.
Het creëren van content met AI brengt de nodige obstakels met zich mee. Want hoewel de tools steeds beter inspelen op de eisen en verwachtingen van de gebruiker, is het (nog) niet zaligmakend. Te beginnen met het aanvoelen van en inspelen op de tone-of-voice van een organisatie. Taalnuances, emotie en creativiteit die een tekst tot leven laten komen, zijn nog lastig aan te leren met een prompt. Met generieke teksten tot gevolg.
Een ander obstakel om te overwinnen, is het waarborgen van kwaliteit. AI-tools leveren hun antwoorden op basis van de beschikbare data en hebben de juiste input nodig voor betrouwbare resultaten. Wanneer de verkeerde bronnen als goede input worden beschouwd, is dat direct terug te zien in de tekst. Verouderde of regiogebonden informatie kan net zo schadelijk zijn voor de inhoud. Bovendien kunnen AI-tools gaan hallucineren, bij een gebrek aan goede bronnen. Dus is het zaak om zowel de input als de output van je AI-tool te controleren.
En dan hebben we nog een niet-AI gerelateerde uitdaging te overwinnen. Het team van Infi bestaat uit developers die hun vak verstaan, maar tekstueel minder sterk zijn aangelegd. Om de juiste informatie uit deze groep te halen, is een ervaren interviewer nodig die weet welke vragen er beantwoord moeten worden in de uiteindelijke content.
Onze contentspecialist Roy is op twee verschillende momenten langsgegaan bij Infi om interviews over klantcases af te nemen. Voorafgaand aan deze interviews zijn er duidelijke afspraken gemaakt welke content, met welk doel en voor welke doelgroep deze content wordt gemaakt. Deze heldere afspraken zorgden voor het raamwerk waarbinnen Roy te werk kon gaan.
Na de interviews zijn meerdere AI-tools ingezet om blogs en social media posts te creëren. Deze tools kregen dezelfde prompts en zijn beoordeeld op hun output. Om die output te verbeteren, zijn nieuwe prompts geschreven en getest. Het uiteindelijke resultaat is door Roy als ‘goed’ beoordeeld. Naar zijn oordeel is de gegenereerde content zéker bruikbaar, maar is er nog een verbeterslag mogelijk in de tone-of-voice. Maar daar zal vooralsnog een schrijver/redacteur voor ingezet moeten worden.
Deze manier van experimenteren met AI is een tijdrovende opgave. Maar uiteindelijk heeft het wel een geautomatiseerde contentstraat opgeleverd die direct toe te passen valt voor nieuwe klantcases van Infi. De manier van werken, prompts schrijven en output bijsturen zijn een waardevolle les geweest voor Roy, die deze methode weer kan toepassen bij andere opdrachten.