Mijn naam is Jessica, webredacteur bij Crossphase. Tussen december 2018 en maart 2020 heb ik via Crossphase bij VodafoneZiggo gewerkt. Enkele van mijn resultaten:
Jessica is erg zorgvuldig in haar werkzaamheden. Geeft goede argumenten, denkt mee en heeft een goede kijk op wat de klant wilt. De samenwerking met Jessica was erg fijn. Ze vraagt altijd in wat voor vorm ik de aanlevering wil hebben waardoor het mij heel veel tijd scheelt om content te verwerken.
In december 2018 startte ik als webredacteur/copywriter bij VodafoneZiggo. Eerst werkte ik alleen voor Ziggo, daarna voor beide merken. Ik nam de rol van een Crossphase-collega over, en het was belangrijk dat dit zo soepel mogelijk zou gaan. Door veel vragen te stellen en intensief samen te werken met teamleden, wist ik snel mijn plek binnen het team te veroveren. En in drie andere teams, want ik heb door verschuivingen binnen de organisatie in vier verschillende samenstellingen gewerkt.
In 2017 zijn Vodafone en Ziggo samengegaan in één bedrijf. VodafoneZiggo is een Nederlands bedrijf dat vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten levert aan consumenten en bedrijven. Onder VodafoneZiggo vallen de merken Vodafone, Ziggo en Hollandsnieuwe.
Bij VodafoneZiggo werkte ik in een scrumteam. Samen met UX/Visual designers, developers, analisten, testers en andere editors rondde ik zogeheten user stories voor de websites Vodafone.nl en Ziggo.nl af. In deze stories staat wat we tijdens de sprint doen, maar niet hoe. Dat is aan het team zelf. De ene keer bestond een story uit het informeren van zakelijke klanten over de uitfasering van 3G en de andere keer werden de abonnementen aangepast, en moest dit op de website duidelijk zichtbaar zijn.
Ik schreef voor bestaande en potentiële particuliere (B2C) en zakelijke (B2B) klanten van Vodafone en Ziggo. Deze doelgroepen stonden in mijn werk altijd centraal. Maar er waren ook andere partijen bij het proces betrokken, zoals de stakeholders van de stories. Je kunt hierbij denken aan interne partijen als marketing of product management. Daarom is overleg en samenwerking met het team, de stakeholders en andere collega’s van groot belang geweest. Zo kwamen we samen tot content die aantrekkelijk én duidelijk is voor de lezers.
Binnen B2B Digital hield ik me aanvankelijk vooral bezig met het creëren, beheren en publiceren van content. Mijn teksten varieerden van short copy als CTA-buttons en meta descriptions tot de copy voor A/B-tests, surveys en complete webpagina’s. Ook bepaalde ik samen met de designer de structuur van de webpagina’s en bouwde de pagina’s - op basis van het design - in Adobe Experience Manager (AEM).
Bovendien trok ik de interne nieuwsbrief naar mij toe en hield collega’s op deze manier op de hoogte van de ontwikkelingen binnen B2B Digital. Daarnaast presenteerde ik een deel van ons werk tijdens demo’s.
Al snel kreeg ik er vanwege een migratietraject nieuwe taken bij:
Bij deze migratie was het belangrijk om binnen het team op één lijn te komen over de werkwijze, de URL-structuur en de indeling van de pagina’s. Maar ook buiten het team was veel overleg en afstemming nodig. Bijvoorbeeld over de benodigde componenten en de werking ervan in het nieuwe cms en het verdelen van de werkzaamheden.
Het resultaat? Tientallen pagina’s die zijn overgezet naar het nieuwe cms en, door de samenwerking met andere partijen, ook beter zijn geworden op het gebied van design, inhoud, vindbaarheid en begrijpelijkheid.
Jessica zet zich keihard in binnen het team om een contentmigratie voor te bereiden door haar bestaande kennis toe te passen, te delen en door proactief zichzelf te verdiepen in onderwerpen waar ze minder ervaring mee heeft. Ze werkt zelfstandig, maar weet ook goed de samenwerking op te zoeken wanneer nodig. Als Product Owner wil ik mij zo min mogelijk met de inhoud bemoeien en door teamleden zoals Jessica heb ik het vertrouwen dat ik dat inderdaad ook niet hoef te doen.
Naast het creëren en migreren van content, heb ik twee editors ingewerkt en andere editors geholpen om wegwijs te raken in het (nieuwe) cms. In de periode bij B2B Digital kwam er nog een editor bij. Aan mij de taak om haar in te werken.
Ik heb zoveel mogelijk kennis doorgegeven en stories gecreëerd om haar wegwijs te maken en samen aan het werk te gaan. En ik vroeg actief om feedback om te peilen of deze manier ook voor haar werkte. Zo kon zij al snel volledig meedraaien in het team en waren we binnen korte tijd op elkaar ingespeeld.
Begin 2020 verliet ik het B2B-team. In de weken voor mijn afscheid heb ik een Crossphase-collega ingewerkt om mijn taken over te nemen. Zij wist snel haar plek te vinden in het team.
Ik verhuisde naar de andere kant van het kantoor op Hoog Catharijne, namelijk naar B2C Marketing. Samen met mijn nieuwe team was ik verantwoordelijk voor een aantal grote campagnes voor het bedrijf, zoals de nieuwe abonnementen en de komst van 5G.
Mijn belangrijkste taak was het vertalen van een briefing naar online: ik creëerde een overzicht van alle online touchpoints, leverde copy aan en creëerde en schreef nieuwe pagina’s.
Voor Black Friday was veel afstemming nodig binnen het team en met collega's van Marketing. Jij was hierin een belangrijke en sterke schakel. Dankzij jouw inspanningen stond de juiste copy op het juiste moment op de website, en communiceerden we de juiste prijzen voor elke klantgroep.
In dit team moest ik opnieuw uitvinden wat mijn plek was. Een aantal marketeers had niet eerder met een editor gewerkt. Daarom was het niet alleen belangrijk om mijn vaardigheden als schrijver in te zetten, maar ook duidelijk te maken wat een editor doet en wat een editor toevoegt aan je team. Dit hielp niet alleen met het vinden van mijn rol binnen B2B marketing, maar ook met het vergroten van de zichtbaarheid van editors binnen het bedrijf.