Coop is een supermarkt vol producten die écht lekker en goedcoop zijn. In Nederland zijn er talloze filialen te vinden. Ook online kun je boodschappen bij Coop bestellen. En dat is waar Crossphase bij helpt. Er zijn namelijk veel pagina’s die een leuke én zoekmachine-geoptimaliseerde tekst nodig hebben.
Dit hebben we waargemaakt voor Coop: actieve teksten, geoptimaliseerd om gevonden te worden via zoekmachines, vol informatie die waardevol is voor klanten.
Vol inspiratie en tips. Met onderzoek voor de optimalisatie van vindbaarheid in Google.
Klanten weten zo precies wat ze bestellen. Én de webpagina's verschijnen hoger in Google.
Hoe bewaar je een avocado, aardappel of mango het best? Dat omschrijven wij haarfijn, mét aandacht voor SEO.
Voor Coop schreef het CMaaS-team sinds 2020 tientallen teksten. We schrijven SEO-geoptimaliseerde blogs over allerlei onderwerpen als (gezond) eten, voeding, recepten en producten uit de supermarkt. Bijvoorbeeld over wat je kunt doen met een avocadopit en een bewaarwijzer voor champignons. Maar vooral heel veel productteksten voor de online supermarkt van Coop. Voor deze productteksten levert Coop duidelijke briefings met zoektermen aan die zij in de tekst willen terugzien om de website SEO-proof te maken. Een leuke uitdaging, want het is ook belangrijk dat de tekst goed leesbaar blijft voor bezoekers.
Als SEO-tekstschrijver is het soms zoeken naar de balans tussen schrijven voor de zoekmachine en schrijven voor de bezoeker van de website. Het CMaaS-team houdt zich zoveel mogelijk aan de briefing van Coop. Maar soms voegen we zoekwoorden samen of gebruiken we een zoekwoord tóch iets minder vaak. Dat lichten we altijd toe in het document, zodat onze contactpersoon onze keuzes begrijpt. Het resultaat? Google blij én de websitebezoekers blij!
De briefings van Coop zijn zo duidelijk dat we een aantal teksten met hulp van ChatGPT hebben geschreven. Maar de kwaliteit van ChatGPT viel tegen en er moest nog zó veel aan de teksten gesleuteld worden, dat we zonder veel beter af waren! Lees onderaan deze pagina meer over deze AI-copywriting test.
ⓘ Deze tekst is geschreven aan de hand van een oude versie van ChatGPT. Over nieuwere versies zijn wij een stuk enthousiaster. Lees hier meer over onze AI visie.
Wij vinden van niet! Na drie teksten stoeien met ChatGPT zijn we zelf weer van begin af aan gaan schrijven. Toen werd het schrijven weer leuk én ging het sneller.
Is ChatGPT dan helemaal niet handig? Niet om complete alinea's te genereren, maar wel op zinsniveau. Hoe we het bijvoorbeeld wel gebruiken:
In veel teksten moet een zin staan met de woorden 'aanbieding', 'online', 'bestellen' en 'Coop'. Na zo'n 30 teksten is onze creativiteit wel op. ChatGPT komt met nieuwe suggesties. Vaak niet 1-op-1 over te nemen, maar wel goede inspiratie.