De online supermarkt van Coop

Coop is een supermarkt vol producten die écht lekker en goedcoop zijn. In Nederland zijn er talloze filialen te vinden. Ook online kun je boodschappen bij Coop bestellen. En dat is waar Crossphase bij helpt. Er zijn namelijk veel pagina’s die een leuke én zoekmachine-geoptimaliseerde tekst nodig hebben.

Dat wil ik ook
Coop copywriting seo mealprepping blog

De resultaten

Dit hebben we waargemaakt voor Coop: actieve teksten, geoptimaliseerd om gevonden te worden via zoekmachines, vol informatie die waardevol is voor klanten.

Blog icoon

60 blogartikelen

Vol inspiratie en tips. Met onderzoek voor de optimalisatie van vindbaarheid in Google.

80 productteksten

Klanten weten zo precies wat ze bestellen. Én de webpagina's verschijnen hoger in Google.

65 bewaarwijzers

Hoe bewaar je een avocado, aardappel of mango het best? Dat omschrijven wij haarfijn, mét aandacht voor SEO.

Diensten

Dit hebben we voor Coop gedaan.

Copywriting

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Coop gangpad

De uitdaging

Tientallen leuke én SEO-proof teksten schrijven voor de online supermarkt van Coop.

Voor Coop schreef het CMaaS-team sinds 2020 tientallen teksten. We schrijven SEO-geoptimaliseerde blogs over allerlei onderwerpen als (gezond) eten, voeding, recepten en producten uit de supermarkt. Bijvoorbeeld over wat je kunt doen met een avocadopit en een bewaarwijzer voor champignons. Maar vooral heel veel productteksten voor de online supermarkt van Coop. Voor deze productteksten levert Coop duidelijke briefings met zoektermen aan die zij in de tekst willen terugzien om de website SEO-proof te maken. Een leuke uitdaging, want het is ook belangrijk dat de tekst goed leesbaar blijft voor bezoekers.

Onze oplossing

SEO-geoptimaliseerde teksten die voldoen aan de briefings én de wensen van bezoekers

Als SEO-tekstschrijver is het soms zoeken naar de balans tussen schrijven voor de zoekmachine en schrijven voor de bezoeker van de website. Het CMaaS-team houdt zich zoveel mogelijk aan de briefing van Coop. Maar soms voegen we zoekwoorden samen of gebruiken we een zoekwoord tóch iets minder vaak. Dat lichten we altijd toe in het document, zodat onze contactpersoon onze keuzes begrijpt. Het resultaat? Google blij én de websitebezoekers blij!

De briefings van Coop zijn zo duidelijk dat we een aantal teksten met hulp van ChatGPT hebben geschreven. Maar de kwaliteit van ChatGPT viel tegen en er moest nog zó veel aan de teksten gesleuteld worden, dat we zonder veel beter af waren! Lees onderaan deze pagina meer over deze AI-copywriting test.


Ook een bult aan schrijfwerk liggen?

Copywriters aanvragen
Stationery 2 2x

AI gebruiken voor teksten

Simpel werk met ChatGPT?

ⓘ Deze tekst is geschreven aan de hand van een oude versie van ChatGPT. Over nieuwere versies zijn wij een stuk enthousiaster. Lees hier meer over onze AI visie.

Wij vinden van niet! Na drie teksten stoeien met ChatGPT zijn we zelf weer van begin af aan gaan schrijven. Toen werd het schrijven weer leuk én ging het sneller.

Is ChatGPT dan helemaal niet handig? Niet om complete alinea's te genereren, maar wel op zinsniveau. Hoe we het bijvoorbeeld wel gebruiken:

In veel teksten moet een zin staan met de woorden 'aanbieding', 'online', 'bestellen' en 'Coop'. Na zo'n 30 teksten is onze creativiteit wel op. ChatGPT komt met nieuwe suggesties. Vaak niet 1-op-1 over te nemen, maar wel goede inspiratie.

ChatGPT logo

  • We verwachtten dat het schrijven met hulp van ChatGPT sneller zou gaan. Tot grote verbazing ging het met ChatGPT niet sneller, maar kostte het juist meer tijd (en moeite en energie…)
  • ChatGPT schrijft veel ‘lege zinnen’. In eerste instantie leek het heel wat, wat ChatGPT in enkele seconden opleverde. Maar als we écht goed nadachten wat die woorden nou zeiden: helemaal niks. 'Deze verschillende soorten sla geven uw gerechten een unieke smaak en textuur.' Maar ChatGPT, doet niet elk ingrediënt dat? Waarom moeten we dan specifiek de gemengde sla hebben? 'Gemengde sla is een veelzijdige en gezonde keuze voor uw maaltijden.' Sorry ChatGPT, wij zijn niet overtuigd.
  • ChatGPT slurpte al onze creativiteit uit ons. We lieten de chatbot een tekst genereren om deze te redigeren. Maar de zinnen waren zo nietszeggend en algemeen dat het héél moeilijk was om er iets leuks van te maken. Het voelde zelfs niet als goede basis om op voort te borduren.
  • Behalve dat de teksten niet leuk waren, bevatten ze ook nog eens héél veel herhaling en zaten er veel grammaticale fouten in.

Copywriters van Crossphase aanvragen

Het formulier is succesvol verzonden!

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 0002
mail naar
info@crossphase.nl