Gepubliceerd op 13 augustus 2021

Auteurs: Jorinde Beijerling en Nina Vossen
Beiden webredacteur bij Crossphase


Het resultaat

Classy campagnecontent! Met de campagne Vattenfall MKB VerbruiksVergelijker kunnen ondernemers hun bedrijf vergelijken met anderen uit hun branche. Scoren ze goed of slecht op het gebied van energieverbruik? Met ons team zorgden we voor converterende content.

Contentmarketeers tonen case op kantoor

Optimalisaties in drie fases van de marketingfunnel

Met het team optimaliseerden we de content van alle fases van de marketingfunnel:

  1. See – de microcopy van de MKB VerbruiksVergelijker-tool is nu consistent, kort en krachtig. En maakt nieuwsgierig.

  2. Think – de SEO-proof pagina’s met Vattenfalls bespaartips per branche spreken ondernemers aan. Omdat ze aansluiten op hun werkomgeving – van theater tot praktijkruimte.

  3. Do – ExpertAdvies, voor het inhuren van bespaaradvies, is nu UX-geoptimaliseerd. To the point (geen keuzestress!) en vol succesverhalen van ondernemers die eerder energie en daarmee geld bespaarden.

Content funnel
“Nina en Jorinde weten Vattenfall-collega’s te inspireren met hun kennis. Ook weten ze wat ze belangrijk vinden in een project. In een omgeving met veel stakeholders uit verschillende teams konden zij daardoor goed hun doelen behalen – top.”

Gio, product lead van Vattenfalls team SME to the Max

Campagnecontent up to speed

De uitdaging

  • We werkten samen met veel drukbezette stakeholders. Die wilden we on the same page krijgen.
  • Voor een deel van de branches bestond nog helemaal geen content.
  • De adviespagina’s moesten geoptimaliseerd worden voor de zoekmachine. Op basis van branchespecifiek zoektermenonderzoek.

De opdracht

Een plan van aanpak maken voor de Think- en Do-fase van de campagne. En meedenken over de See-fase.

Campagnecontent energie besparen bedrijven

Zo gingen we te werk

De oude situatie

Flows liepen nog niet helemaal lekker. Dat kwam doordat:

  • er pagina’s ontbraken in de See-fase
  • de copy nog niet consistent was door de flow
  • de copy deels nog niet afgestemd was op persona’s en niet SEO-proof was

Dat zagen we terug in de conversieratio.

De nieuwe situatie

Met het team optimaliseerden we de flow. Nu bevat die:

  • heldere en gebruiksvriendelijke UX
  • korte, krachtige en consistente copy
  • een bespaaradvies voor iedere doelgroep, persona- en SEO-proof

Het team was blij dat we voor de deadline de puntjes op de i zetten. En de contentmarketingcampagne is live as we speak.

Hoe we het voor elkaar kregen

1. Audit

  • We vroegen de doelgroepen op voor deze campagne
  • We bekeken hoe die aansloten op de bestaande pagina’s
  • We identificeerden de gaps
  • We bespraken de stakeholders voor de inhoud
  • We bekeken heatmaps van bestaande pagina’s en bepaalden optimalisaties
  • We presenteerden de audit aan stakeholders

2. Plan van aanpak

  • We maakten een plan van aanpak. Inclusief userstories, proces van approval en een flow
  • Om de campagnedeadline te halen, zorgden we we voor een capaciteitsplanning voor meerdere sprints
  • We spraken het proces van approval van teksten door met alle stakeholders. Snel schakelen werd zo een eitje
Campagnecontent bespaartips

3. Uitvoering

  • We haalden inhoud op bij stakeholders en deden (keyword)research
  • We schreven copy en lazen elkaars copy tegen
  • We presenteerden tussentijds schetsen voor belangrijke pagina’s
  • We stuurden copy door naar stakeholders en bouwden pagina’s
  • We presenteerden het eindresultaat

4. De deadline halen en meten

Uiteraard haalden we de deadline. Ook, in Nina’s woorden, doordat we zelf als twee snelle jekko’s pagina’s bouwden. Alle content ging live voorafgaand aan, of tegelijk met, de campagne. Cheers! En nu meten.

Waar kunnen we jou mee helpen?
Campagnecontent Vattenfall
“Nina en Jorinde werken niet alleen ontzettend hard, maar ook nog eens heel gestructureerd en enthousiast. Zo hadden ze hun userstories tot in de puntjes voorbereid. Ook zorgden ze voor feedbackrondes en gaven ze updates aan stakeholders. Hierdoor werd ik als opdrachtgever ontzorgd. Dat was erg welkom in de hectiek rondom de ontwikkeling van de tool en productie van de campagne.”

Yana, eigenaar van de campagne MKB VerbruiksVergelijker

Microcopy

“We hebben veel copy voor de landingspagina’s van deze campagne geschreven, maar ook feedback gegeven op de microcopy van de tool. Zo konden we ervoor zorgen dat we een consistente boodschap neerzetten over meerdere kanalen, door de hele funnel.”

Voor elke persona eigen content

“Op een seo-landingspagina is het belangrijk dat de content aansluit op de taal en de pains en gains van je doelgroep. Niet alleen zoekwoordenonderzoek is daarbij belangrijk, maar ook dat je je verdiept in de mensen die het lezen. Dat helpt je conversiepercentage.”

Stationery 2 2x

Vertel ons vrijblijvend eens hoe jouw team eruit ziet. En welke uitdagingen op contentgebied jij hebt. Vinden wij leuk!

Het formulier is succesvol verzonden!
Shiane Gambhirsingh
Shiane Gambhirsingh
Sales Consultant

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl