Gepubliceerd: 03-01-2025
Auteur: Rick de Jonge
Digital Content Specialist bij Crossphase
Het vakgebied van online content blijft voortdurend in beweging, met trends die elkaar in een rap tempo opvolgen. Zo ook op het gebied van copywriting. Gebruik je wel of geen AI? Hoe rank je hoog in Google? En hoe maak je je teksten authentiek? Soms raak je door alle ontwikkelingen het overzicht kwijt. Daarom hebben we de trends van 2025 voor je op een rijtje gezet.
Ook wij schreven al eerder over het virtuele hulpje en zijn kunsten. Bijna iedereen heeft AI al een keer op pad gestuurd met wat simpele vragen. Best handig toch? De digitale assistent kan jou namelijk een hoop tijd besparen. En AI kan steeds meer! Er zijn in het afgelopen jaar veel extra platformen gelanceerd. Dat kan jouw keuze voor een platform een stuk lastiger maken. Mijn tip? Zoek eerst één systeem uit waar jij je prettig bij voelt en maak die helemaal eigen. Door jouw AI-hulp informatie te blijven voeden, wordt deze steeds slimmer. Zo kan de tool meer en meer schrijven zoals jij dat wilt. Jij hoeft je geen zorgen meer te maken over de sinterklaasgedichten volgend jaar... Maar let op, ga nog geen langdurige contracten aan. We zien dat de veranderingen in AI snel gaan, dus sta ook open voor nieuwe platformen die echt met iets innovatiefs komen. Switch niet telkens van tool naar tool, maar houd wel je ogen open en experimenteer met nieuwe AI’s die jou kunnen helpen tijdens je werk.
AI is en blijft een hulpmiddel, het is geen vervanging van je eigen creativiteit. Niemand klapt de laptop open om een verhaal van Chatbot X te lezen. Jouw klanten worden warm van een écht verhaal en van échte persoonlijkheden. Jouw digitale vriend AI kan je daar wel mee helpen. Maak een goede prompt, haal een kop koffie en je concepttekst staat klaar als je weer aan je bureau zit. Pas de tekst vervolgens aan. Voeg jouw expertise en ervaringen toe, dat straalt betrouwbaarheid en geloofwaardigheid uit. Zo scoor je in Google én wordt je lezer blij van jouw verhalen.
Jouw publiek wil in 2025, meer dan ooit, even ontsnappen aan de realiteit. Als je het nieuws volgt, lijkt het alsof de wereld in een constante staat van crisis verkeert. Verwen je lezer daarom met een tekst die ze een positief gevoel geeft. Mensen verlangen (zonder dat ze het zelf weten) naar wat extra storytelling. Verhalen die luchtig of juist kwetsbaar zijn. Verhalen die hen inspireren. Dit hoeft zeker niet alleen tekst te zijn. Korte video’s op Tiktok, Instagram en YouTube worden steeds populairder. In de trein, tijdens de pauze of bij het koffiezetapparaat komt jouw doelgroep in aanraking met jouw verhaal. En vergeet niet: ook deze vormen van content zijn belangrijk voor je online zichtbaarheid.
Leuk natuurlijk, deze tips. Maar hoe pas je die toe in 2025? Daar help ik je mee. Hieronder staan 5 praktische tips:
1. Wees jezelf
In een wereld waar al genoeg dertien-in-een-dozijncontent is, ben jij onderscheidend met waardevolle content. Wat maak je mee? Waar loop je tegenaan? Welke waardevolle lessen leer je? Deel het met je volgers!
2. Gebruik AI, maar met mate
AI gebruiken raad ik je zeker aan, maar zie het als een hulpmiddel. Op het gebied van copywriting blijf jij de baas. Vraag AI niet direct om een volledig blog te schrijven, maar schrijf het blog zelf en vraag AI om feedback. Of laat AI het conceptblog schrijven en voeg jouw persoonlijke touch eraan toe. Zo ga je voor gemak, kwaliteit én blijft het authentiek.
3. Oppervlakkige verhalen zijn passé
Loze beloften en inhoudsloze verhalen zijn zó 2024, laat ze dus vooral ook daar. Persoonlijke verhalen, dat is wat jouw publiek wil lezen. Je bouwt er ook gelijk een relatie mee op. Veel mensen vinden AI-teksten niks omdat het authenticiteit mist. Die persoonlijkheid kun jij in je verhaal brengen door écht iets te vertellen. Zie het als de ontdekkingsreis waar jij je lezer op meeneemt. Al je valkuilen en overwinningen horen daar ook bij.
4. Storytelling is en blijft belangrijk
Dankzij alle online platformen is er content in verschillende soorten en maten. Één ding heeft alle content gemeen: ze prikkelen je doelgroep pas als je storytelling-technieken toepast. Gebruik metaforen, verwonder je lezer en zorg voor aha-momenten. Hoe goed je boodschap ook is, als je die presenteert als taaie kost dan ben je je lezer kwijt. Kleed je het mooi in, dan boei je je lezer tot het eind.
5. Zorg voor ontspanning
Met alles wat er in de wereld gaande is, willen jouw lezers graag even ontspannen. Laat ze opgaan in jouw verhaal. Waardevolle content mag ook gewoon leuk zijn. Als jij dat bereikt met je teksten, dan heb je het goed voor elkaar.
Heeft jouw content een opfrisbeurt nodig voor 2025? Zowel Rick als onze andere contentspecialisten staan voor je klaar. Of je nu behoefte hebt aan strategisch advies, een revisie van je bestaande content óf nieuwe content die voldoet aan de trends van 2025: we helpen je graag.