Auteur: Roy van der Marel
Niemand vindt verhuizen leuk. Een fraai vooruitzicht kan een hoop leed verzachten, maar het is vaak een lange weg voor je weer lekker op de bank in je nieuwe woonkamer zit. Toch biedt het ook kansen. Het is een uitgelezen moment om eens goed met de bezem door je spullen te gaan. Alles wat je jarenlang bij elkaar hebt verzameld gaat door je handen. Dat kun je gedachteloos in een verhuisdoos kieperen, maar je kunt je ook afvragen of je middelbare schoolboeken en die bronzen medaille van het Abcouder open schaaktoernooi de moeite van het verhuizen waard zijn. Met een contentverhuizing naar een nieuw cms is dat niet anders.
Tijdens het voorbereiden van een contentmigratie moet je een aantal belangrijke keuzes maken. Eén daarvan is of je jouw content overzet zoals het nu in je oude cms staat of dat je content wil optimaliseren voor het in je nieuwe cms komt. Maar, daar komt wel meer werk kijken. En dus meer tijd en misschien zelfs wel geld. Om je bij deze keuze te helpen nemen we hieronder de voor- en nadelen van je content verbeteren tijdens een migratie.
Het woord zegt het al: optimaliseren leidt tot betere content. Als het goed is ga je, voordat je start met migreren, al je content na. Kom je veel schrijffouten, feitelijke onjuistheden en kapotte links tegen, dan kun je die tijdens een optimalisatie meteen corrigeren. En daar worden we allemaal gelukkig van.
Een migratie is ook een perfect moment om te beoordelen of de content nog waardevol is voor je huidige doelgroep en welke niet. Overweeg of de content nog aansluit bij de huidige behoeften van je klanten. Zo niet, dan is dit je kans om nieuwe, actuele onderwerpen toe te voegen die beter passen bij de huidige trends en ontwikkelingen in de markt. Dit kun je dan direct meenemen in je content-verbeterslag.
Kan je SEO-score wel een boost gebruiken? Een migratie waarbij je ook optimaliseert biedt de mogelijkheid om die eens flink aan te pakken. Door content te herschrijven en te optimaliseren op zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf, kun je de zichtbaarheid van je site in zoekmachines verbeteren. Dit levert meer organisch verkeer op waardoor nieuwe, potentiële klanten je site ontdekken.
Daarnaast kan het herschrijven van content helpen bij het creëren van een consistente tone of voice. Wanneer verschillende schrijvers hebben bijgedragen aan een website, kunnen er verschillen in taalgebruik en stijlvormen in de content zijn geslopen. Door de content opnieuw door te lichten, kun je ervoor zorgen dat jouw boodschap over verschillende pagina's consistent blijft. Dit zorgt voor een professionelere uitstraling en verhoogt de herkenbaarheid van jouw organisatie.
Is een optimalisatie nou altijd het beste idee? Zeker niet. Eén van de grootste nadelen is de tijd die het in beslag neemt. Vooral bij een grote hoeveelheid content kan dit een proces zijn dat de nodige tijd en handjes kost. En die zijn niet altijd in overvloed aanwezig.
Ga je te snel of te onzorgvuldig aan de slag, dan bestaat het risico dat waardevolle content over het hoofd wordt gezien of in het proces verloren gaat. Content die inhoudelijke, historische of culturele waarde kan hebben voor de organisatie. Nauwkeurig te werk gaan is dus van groot belang.
Om de échte waarde van een pagina te kunnen beoordelen, is de input van verschillende stakeholders binnen de organisatie nodig. Wat voor de ene afdeling overbodig lijkt, kan een andere afdeling waardevol vinden. Om dit goed te kunnen stroomlijnen is een goede organisatie en zorgvuldige samenwerking nodig.
De migratie van content naar een nieuw cms biedt hét moment om als een Marie Kondo door je site heen te gaan. Does it spark joy, bij je organisatie of je doelgroep? Lekker meenemen naar de nieuwe omgeving.
Kan het nog wel een poetsbeurt gebruiken? Dan is het slim om dit als onderdeel van de migratie te doen. Door je content zorgvuldig te controleren, herstructureren en herschrijven, kun je de user experience optimaliseren en ervoor zorgen dat je website aan alle verwachtingen voldoet. Zo zorg je ervoor dat je oude rommel niet meeneemt naar je nieuwe stekkie.