Stel je voor, je hebt net een briljant artikel geschreven en je wilt dat deze zo hoog mogelijk in Google verschijnt. Dat je daarvoor zoekmachine-optimalisatie kunt inzetten is je vast al bekend, maar wist je ook dat de E-E-A-T-score van Google bepalend is voor hoe jouw SEO-content wordt beoordeeld?

Best belangrijk om je verder in te verdiepen. Daarom gaan wij in dit artikel in op de vraag: wat is E-E-A-T? En hoe kun jij dit inzetten om jouw SEO-content hoger te laten scoren?

Yres Isabella crossphase sfeerfoto 20231024 0795

De basis van E-E-A-T en de invloed op SEO

Het zoekalgoritme van Google is ontwikkeld om mensen zo snel mogelijk de informatie te geven die ze zoeken. Dit systeem wordt voortdurend doorontwikkeld om de sites met de beste info zo hoog mogelijk te laten scoren. Door de opkomst van de E-E-A-T-score zijn de regels van het spel totaal veranderd. Want waar SEO vooral gebaseerd is op technische regels, maakt Google dit selectieproces met E-E-A-T een stuk menselijker.

Wat is E-E-A-T?

E-E-A-T is een score die Google aan jouw website geeft. Google gebruikt die score in het zoekalgoritme dat de SEO-ranking bepaalt.

Deze score is geen nieuwe ontwikkeling. Sinds 2014 wordt het gebruikt om jouw content te waarderen. Maar toen bestond het nog slechts uit de letters E-A-T, die staan voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Het idee hierachter is dat de content die jij biedt niet alleen aan SEO-trucjes voldoet, maar ook echte kennis bevat, gezag uitstraalt en betrouwbaar is. Vergelijk het met het idee dat je in het echte leven ook eerder een arts gelooft die een medische diagnose stelt, dan je schoonvader die iets te veel Grey’s Anatomy heeft gekeken. E-A-T moet dus bepalen hoe waardevol jouw content is voor de zoekers.

Later is er een extra waarde aan toegevoegd: Experience. Want, zegt Google, wat is content waard die niet echt gebaseerd is op ervaring? Een review lezen over een restaurant waar de auteur nog nooit heeft gegeten, is niet echt betrouwbaar.

Leuk weetje: de laatste ‘E’ is toegevoegd in december 2022. Vlák nadat ChatGPT is gelanceerd, de AI die content creëert maar natuurlijk niet in staat is om zelf ervaringen op te doen. Toeval?

Google sge cover 1

Hoe werkt deze beoordelingsmethode?

Hier komt het menselijke laagje om de hoek kijken. De Google E-E-A-T waardering wordt namelijk bepaald door de kwaliteitsbeoordelaars van Google. Dit zijn mensen die handmatig de zoekresultaten doornemen. De feedback die zij aan Google geven over de kwaliteit van de zoekresultaten (op basis van E-E-A-T), gebruikt Google vervolgens om het algoritme aan te passen. En hoewel ze dus niet direct de zoekrankings beïnvloeden, zijn deze analyses wél beslissend voor het succes van jouw pagina's.

YMYL-content

Google wil er met E-E-A-T voor zorgen dat de echt relevante en betrouwbare informatie zo hoog mogelijk in de zoekresultaten belandt. Dit is in eerste instantie vooral gericht op YMYL-content. YMYL staat voor 'Your Money or Your Life' en verwijst naar content die invloed kan hebben op iemands gezondheid, financiële stabiliteit, veiligheid of welzijn. Denk bijvoorbeeld aan medische informatie en sites van overheden of juristen.

Google is extra kritisch op YMYL-content, omdat onjuiste of misleidende informatie serieuze gevolgen kan hebben. Pagina’s die misleidende of onjuiste informatie plaatsen krijgen een lagere E-E-A-T-score. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat ze lager in de SERP (Search Engine Results Page) komen te staan.

Voor de meeste ‘Your Money or Your Life’-content is het dan ook belangrijk om vooral hoog te scoren op Expertise door feitelijk juiste informatie te geven. Ook kan ervaring als expertise worden gezien. Denk maar aan ervaringsdeskundigen op een forum over specifieke ziektes zoals longkanker.

Dit geldt niet alleen voor YMYL-onderwerpen, alle content wordt beoordeeld. Maar de nadruk ligt dan minder op Expertise. De Experience van de auteur speelt dan een grotere rol. Het is daarom voor iedereen belangrijk om zich te verdiepen in E-E-A-T.

E-E-A-T verbetert de zichtbaarheid in zoekmachines

Zoekmachine-optimalisatie is dus niet meer alleen het technisch optimaliseren van je website en content schrijven met genoeg keywords. Met E-E-A-T in het achterhoofd, scoor je hoger door echt betrouwbare en kwalitatieve inhoud te maken. Daardoor ben je uiteindelijk beter vindbaar, maar het helpt ook potentiële klanten te overtuigen van de betrouwbaarheid en expertise van jouw merk of dienst.

Yres Isabella crossphase sfeerfoto 20231024 0409v2

In de praktijk: tips voor contentcreatie

Google's advies voor het toepassen van E-E-A-T is duidelijk: maak content die jouw gebruikers echt verder helpt. Ga als deskundige te werk en zorg ervoor dat de informatie altijd actueel en relevant is. Hoe? Wij geven je graag een paar praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt.

1. Experience
Geef duidelijkheid over waar de informatie vandaan komt en wat jouw eigen ervaringen zijn. Voeg bijvoorbeeld foto's toe van het product dat je beschrijft als bewijsmateriaal. Vermeld ook de naam van de auteur en link naar hun LinkedIn-profiel of een auteurspagina op de site. Zo weet Google dat de auteur een echte persoon is met relevante ervaringen.

2. Expertise
Verdiep je in de stof en word een echte specialist op het gebied waarover je schrijft. Bewijs dat je kennis hebt en wees niet bang om jouw expertise te laten zien. Relevante scholing en werkervaring op LinkedIn zijn een must, maar als jouw naam vaker omhoog komt bij artikelen over dit onderwerp, dan bouwt dat mee aan het vertrouwen in jouw expertise.
Schrijf je bijvoorbeeld over medische onderwerpen, dan is het handig om minstens een achtergrond in geneeskunde te hebben en relevante werkervaring. Het helpt ook om regelmatig jouw kennis te publiceren, bijvoorbeeld in vakbladen of op kennisplatforms.

3. Authoritativeness
Zorg ervoor dat de website bekendstaat als een autoriteit op een specifiek onderwerp. Het is niet geloofwaardig als een brillenmerk informatie over belastingaangifte op hun website plaatst. Jouw geloofwaardigheid hangt ook af van positieve reviews, backlinks en referenties van andere experts. Als je hierin goed scoort, ben je goed op weg!

4. Trustworthiness
Uiteindelijk komt het er allemaal op neer of jouw content betrouwbaar is. De punten hierboven dragen daaraan bij, maar er speelt meer mee voor een goede E-E-A-T-score. Bij YMYL-content moet de informatie op feiten gebaseerd zijn en indien mogelijk ondersteund worden door andere experts.

Bij verkoop van producten is het dan weer essentieel dat je jouw betrouwbaarheid als webshop kunt aantonen. Het plaatsen van uitgebreide contactinformatie of het bieden van goede klantenservice-informatie helpt potentiële klanten jouw webshop te vertrouwen.

Conclusie

Door de E-E-A-T-score werken simpele trucjes niet meer voor SEO. Om goed te kunnen scoren op Google moet de content van hoge kwaliteit zijn: jouw verhalen moeten ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid uitstralen.

Verbeter jouw E-E-A-T-score op de Crossphase manier

Wil je jouw website en content beter vindbaar maken voor jouw publiek? Neem dan contact met ons op. De contentspecialisten van Crossphase weten hoe belangrijk het is om de E-E-A-T-score te verbeteren. Sterker nog, we hebben de ervaring, expertise en autoriteit en we zijn ontzettend betrouwbaar.

Dat kunnen we natuurlijk allemaal wel zeggen, maar we hebben natuurlijk ook de case-studies om dit te onderbouwen!

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 0002
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies
Privacy overzicht

Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

Noodzakelijke cookies

Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.

Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies

We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in onze privacyverklaring.

Ingeschakeld Uitgeschakeld