Auteur: Frederique van de Sande
Prachtige website: ✔️
SEO-pagina’s: ✔️
Goede bezoekersaantallen: ✔️
Tegenvallende cijfers: 😕
Frustrerend hè? Als alles op orde lijkt, maar de beloning uitblijft. Dat komt waarschijnlijk door een gebrekkige gebruikerservaring, oftewel de user experience (UX). Klanten haken af als het teveel moeite kost om soepel door je website te bewegen. No worries, ik heb de oplossing.
Heb je weleens gehoord van een UX-writer? Niet? Leg ik je uit! Deze specialist loopt namelijk het vuur uit zijn sloffen om de gebruikerservaring van jouw klanten te verbeteren. Dat geeft je site direct een boost en daarmee is ‘ie meteen weer up-to-date. En geloof me: er zitten nog véél meer voordelen aan optimaliseren! Ik heb er vijf voor je opgeschreven:
Het verhoogt de conversie. Dit wil je! En dat lukt met de juiste microcopy. Op buttons bijvoorbeeld. Met A/B-testen ontdek je vervolgens welke teksten het meest gebruiksvriendelijk zijn voor je bezoekers
Bounce rate? Omlaag! Hoe lager de bounce rate, hoe beter. En dat krijg je voor elkaar wanneer bezoekers precies weten wat ze op jouw site moeten doen. Zo vinden ze altijd wat ze zoeken. En je raadt het al: dat komt de gebruikerservaring ten goede, wat er weer voor zorgt dat ze niet wegklikken
De merkperceptie wordt beter en je straalt betrouwbaarheid uit. Bezoekers waarderen je site meer als de tone of voice consistent is. Zorg dat dit het geval is op alle communicatiekanalen die je gebruik. Die waardering zorgt voor een betere merkperceptie. Neem van mij aan dat bezoekers de volgende keer meteen aan jou denken. Thanks to UX
Toegankelijkheid en inclusiviteit. Loop geen klanten mis! Wist je dat 20% van de bezoekers een beperking heeft? Dit varieert van kleurenblindheid tot een lager taalniveau en alles wat daartussen zit. Door je site en de content voor werkelijk iedereen toegankelijk te maken, wordt die inclusief voor deze groep mensen
Minder kosten voor support en trainingen. Zodra bezoekers begrijpen hoe jouw website werkt, zullen ze minder vaak de klantenservice benaderen. Kleinere klantenservice ⏩ minder kosten ⏩ blijere klanten 🔥
Ik noemde het eerder al even: consistentie in je microcopy. Dit is het onderdeel van UX-writing waarmee je zelf eigenlijk al meteen kunt beginnen. Voorkom verwarring, wees duidelijk en zorg voor een lekkere flow! Zet dus niet op de ene button Check beschikbaarheid en op een andere button met dezelfde functie Boek nu. Zoals gezegd: met A/B-testen zie je welke optie het best werkt voor je klanten.
Let op: laat deze copy ook aansluiten op de tone of voice van de rest van je website. Je weet nu wat er gebeurt als dit afwijkt.
Het klinkt als een open deur, maar zorg ervoor dat bezoekers precies weten wat ze moeten doen. En gebruik daar duidelijke taal voor. Zo ervaart de klant het afrekenen bijvoorbeeld als een gesmeerd proces. Vind je zelf ook fijn, toch?
Een site die menselijk en persoonlijk aanvoelt, bezorgt de bezoeker een fijne gebruikerservaring. Net alsof er een vriend of vriendin tegen ze praat. Draai het trouwens maar eens om: hoe zou jij het vinden als een complete site onpersoonlijk en vlak aanvoelt? Het fijne aan een UX-writer is dat die heel erg let op hoe klanten graag worden aangesproken. Iets met ‘de juiste snaar raken’. Spreektaal werkt daarbij erg goed.
Mijn advies? Begin zo snel mogelijk met het verbeteren van de gebruikerservaring van jouw site. Goede UX maakt dat je geen kans meer onbenut laat. Het zorgt er niet alleen voor dat iedereen jouw website begrijpt en beleeft, maar vooral ook dat flows natuurlijk verlopen. Conclusie? Klant blij, jij blij!