Auteur: Lieve van der Meer
Elke tekstschrijver schrijft gewoon alle soorten tekst… toch? Think again! We zijn best een veelzijdig volk. Met UX-writers, CRO-schrijvers, SEO-tekstschrijvers, copywriters en nog veel meer smaken. En ieder heeft weer een eigen expertise en kijkt met een andere blik naar dezelfde tekst. Met welke tekstschrijver verhoog jij de conversie op jouw website?
UX-writing draait helemaal om de ervaring van jouw bezoekers: de user experience. Denk aan tekst voor duidelijke knoppen, vriendelijke foutmeldingen en heldere instructies. Het doel? Blije gebruikers die intuïtief over je site navigeren en eenvoudig vinden wat ze zoeken. Je kent het zelf vast ook: er is weinig frustrerender dan klikken door een website die je niet begrijpt. Je wil dat jouw bezoekers zich welkom voelen en precies weten waar ze moeten zijn. Een tevreden bezoeker zal veel sneller een aankoop doen of een formulier invullen. Met een positieve gebruikerservaring door UX-writing zorg je indirect voor een hogere conversie.
Bij Conversion Rate Optimization (CRO) gaat het echt om het verhogen van de conversie. CRO-specialisten kijken naar alle mogelijke verbeteringen die je kan doorvoeren om bezoekers meer of sneller te converteren. Geef je website bijvoorbeeld een boost met call to actions met de juiste teksten die de klantpijn nog beter omschrijven. Een beetje zoals die verkoper die precies de juiste woorden weet te vinden om jou over de streep te trekken. De CRO-specialist is die verkoper op jouw website. Deze schrijver is altijd bezig met het optimaliseren en finetunen van de content om jouw bezoekers te converteren.
De focus van SEO-tekstschrijvers ligt op zoekmachines zoals Google. Het doel is om antwoord te geven op de vragen die klanten online stellen, zodat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnt. Maar let op: kwalitatieve en informatieve content maken die de zoekmachine én de lezer aanspreekt, is een klus die je niet zomaar klaart. Een klassiek voorbeeld zijn die irritante kortingscode-websites. Ze scoren goed in Google, maar ze bevatten vaak niet-werkende kortingscodes. Daar wordt niemand blij van. Wat je wel moet doen? Een balans vinden tussen SEO-doelen en gebruiksvriendelijkheid. Dan komt die conversie een stuk dichterbij.
Een copywriter is gespecialiseerd in commerciële teksten. Deze schrijver weet de lezer te verleiden met pakkende titels, helder verwoorde USP’s en zinnen die walsen als een goede wijn. Copywriters zijn gefocust op branding en weten precies hoe ze jouw merk sterk neerzetten. Wil je teksten die lekker weglezen en jouw merk in de spotlight zetten? Roep dan een copywriter aan je zijde.
Je hebt een contentklus te klaren, maar welke schrijver is de juiste voor de job? Ons antwoord is: bundel de krachten! Samen vormen deze gespecialiseerde tekstschrijvers een team dat bezoekers naar je website trekt en ze vervolgens moeiteloos begeleidt naar het moment van de conversie. Teamwork makes the dream work!
De ingrediënten heb je al klaarliggen, maar hoe breng je ze samen om tot het beste resultaat te komen? Met een paar eenvoudige, maar effectieve stappen zorg je ervoor dat dit team van taaltovenaars optimaal kan samenwerken.
Mis je nog een contentspecialist met de juiste set aan vaardigheden in je team? Of wil je juist meer weten over hoe je verschillende disciplines laat samenwerken voor maximale impact? Neem contact met ons op en ontdek hoe onze contentspecialisten je website naar een hoger niveau tillen.