Auteur: Lieve van der Meer

Elke tekstschrijver schrijft gewoon alle soorten tekst… toch? Think again! We zijn best een veelzijdig volk. Met UX-writers, CRO-schrijvers, SEO-tekstschrijvers, copywriters en nog veel meer smaken. En ieder heeft weer een eigen expertise en kijkt met een andere blik naar dezelfde tekst. Met welke tekstschrijver verhoog jij de conversie op jouw website?

Yres Isabella crossphase sfeerfoto 20231024 0509

De UX-writer

UX-writing draait helemaal om de ervaring van jouw bezoekers: de user experience. Denk aan tekst voor duidelijke knoppen, vriendelijke foutmeldingen en heldere instructies. Het doel? Blije gebruikers die intuïtief over je site navigeren en eenvoudig vinden wat ze zoeken. Je kent het zelf vast ook: er is weinig frustrerender dan klikken door een website die je niet begrijpt. Je wil dat jouw bezoekers zich welkom voelen en precies weten waar ze moeten zijn. Een tevreden bezoeker zal veel sneller een aankoop doen of een formulier invullen. Met een positieve gebruikerservaring door UX-writing zorg je indirect voor een hogere conversie.

De CRO-schrijver

Bij Conversion Rate Optimization (CRO) gaat het echt om het verhogen van de conversie. CRO-specialisten kijken naar alle mogelijke verbeteringen die je kan doorvoeren om bezoekers meer of sneller te converteren. Geef je website bijvoorbeeld een boost met call to actions met de juiste teksten die de klantpijn nog beter omschrijven. Een beetje zoals die verkoper die precies de juiste woorden weet te vinden om jou over de streep te trekken. De CRO-specialist is die verkoper op jouw website. Deze schrijver is altijd bezig met het optimaliseren en finetunen van de content om jouw bezoekers te converteren.

De SEO-tekstschrijver

De focus van SEO-tekstschrijvers ligt op zoekmachines zoals Google. Het doel is om antwoord te geven op de vragen die klanten online stellen, zodat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnt. Maar let op: kwalitatieve en informatieve content maken die de zoekmachine én de lezer aanspreekt, is een klus die je niet zomaar klaart. Een klassiek voorbeeld zijn die irritante kortingscode-websites. Ze scoren goed in Google, maar ze bevatten vaak niet-werkende kortingscodes. Daar wordt niemand blij van. Wat je wel moet doen? Een balans vinden tussen SEO-doelen en gebruiksvriendelijkheid. Dan komt die conversie een stuk dichterbij.

En de copywriter dan?

Een copywriter is gespecialiseerd in commerciële teksten. Deze schrijver weet de lezer te verleiden met pakkende titels, helder verwoorde USP’s en zinnen die walsen als een goede wijn. Copywriters zijn gefocust op branding en weten precies hoe ze jouw merk sterk neerzetten. Wil je teksten die lekker weglezen en jouw merk in de spotlight zetten? Roep dan een copywriter aan je zijde.

Stationery 2 2x 2021 08 13 114402 dbrx

Stel het juiste team samen

Je hebt een contentklus te klaren, maar welke schrijver is de juiste voor de job? Ons antwoord is: bundel de krachten! Samen vormen deze gespecialiseerde tekstschrijvers een team dat bezoekers naar je website trekt en ze vervolgens moeiteloos begeleidt naar het moment van de conversie. Teamwork makes the dream work!

  • De UX-writer kiest de juiste behulpzame woorden en schrijft strakke microcopy
  • De CRO-schrijver schrijft onweerstaanbare cta’s en checkt of de inhoud en toon van de tekst aansluit bij het moment in de funnel
  • De SEO-tekstschrijver integreert de juiste keywords op een natuurlijke manier in de tekst en zorgt voor meta descriptions in de perfecte pixelbreedte
  • De copywriter maakt van ieder onderwerp een spannend verhaal en laat jouw merk echt stralen in de juiste tone of voice
Jesse C crossphase sfeerfoto 20231024 0283

Tips voor een succesvolle samenwerking

De ingrediënten heb je al klaarliggen, maar hoe breng je ze samen om tot het beste resultaat te komen? Met een paar eenvoudige, maar effectieve stappen zorg je ervoor dat dit team van taaltovenaars optimaal kan samenwerken.

  1. Een goede schrijfwijzer is het halve werk: consistentie is het toverwoord voor heldere en betrouwbare content. Met behulp van een schrijfwijzer voorkom je een hoop verwarring, zeker wanneer je met meerdere tekstschrijvers werkt
  2. Zorg voor een duidelijke briefing: het is altijd fijn om te weten waar je aan toe bent. Een heldere briefing zorgt daarvoor! Daarmee voorkom je ook dubbel en onnodig werk. Neem de briefing van tevoren nog even samen door, dan weet je zeker dat de rolverdeling voor iedereen duidelijk is
  3. Maak gebruik van tools: als iedereen maar in zijn eigen bestandjes blijft werken, raak je binnen de kortste keren het overzicht kwijt. Gelukkig bestaan er allerlei tools die je helpen om als team het overzicht te bewaren en beter samen te werken. Maar: less is more! Zo blijft het voor alle teamleden behapbaar

Mis je nog een contentspecialist met de juiste set aan vaardigheden in je team? Of wil je juist meer weten over hoe je verschillende disciplines laat samenwerken voor maximale impact? Neem contact met ons op en ontdek hoe onze contentspecialisten je website naar een hoger niveau tillen.

    Welke schrijver past bij mij?
    Shiane Gambhirsingh
    Shiane Gambhirsingh
    Sales consultant

    Ontdekken wat onze taaltovenaars voor jouw organisatie kunnen betekenen?

    bel naar
    071 528 0002
    mail naar
    info@crossphase.nl