De online omgeving van ING Nederland en België

ING is een grote Nederlandse bank die ook internationaal actief is. De bank levert financiële diensten zoals bankieren, beleggen, verzekeringen en pensioenen. Tijdens deze contentmigratie moest de oude content van het CMS Tridion naar Bloomreach worden overgezet. Er is voor Bloomreach gekozen omdat dit een intuïtiever systeem is dat het gebruiksgemak van de ING customer journey experts bevordert. Onze collega Lisanne was met een team van vijf andere Crossphase collega’s verantwoordelijk voor het faciliteren van het migratieproces. Gezamenlijk migreerden ze de Nederlandse en Belgische ING-website van A tot Z.

Dat wil ik ook
Screencapture ing nl particulier 2023 05 09 16 00 36

De resultaten

Dit hebben we waargemaakt voor ING: een gestructureerd nieuw CMS dat niet alleen goed werkbaar is voor de ING customer journey experts, maar ook de online vindbaarheid bevordert en een gloednieuwe website voor bezoekers.

3716 pagina's gemigreerd voor ING NL

De volledige Nederlandse website is in Bloomreach gezet.

2549 pagina's gemigreerd voor ING BE

De volledige Belgische website is in Bloomreach gezet.

Gestructureerd nieuw CMS

Om het overzicht in het nieuwe CMS te bewaren is er een structuur voor alle pagina's en bestanden bedacht.

8790 redirects aangemaakt

Om de oude SEO waardes te behouden en/of te verbeteren. Eerst als 302 en later aangepast naar 301.

2206 assets
gemigreerd

Van afbeeldingen tot pdf bestanden.

6462 cards en insights aangemaakt

Reusable componenten om personalisatie op de website en app te optimaliseren.

Diensten

Dit hebben we voor ING gedaan.

Contentmigratie

Projectmanagement

Contentmanagement

ING team cropped 3

De uitdaging

Het overzicht bewaren bij het migreren van 2 complexe websites.

Bij een migratieproces van deze grootte kom je altijd meerdere uitdagingen tegen omdat het team met veel aspecten rekening moet houden. Hieronder wat uitdagingen die tijdens dit project van ING naar voren kwamen.

  • De migratie betrof meer dan de ‘open’ website. Ook de afgeschermde app omgeving werd overgezet. Een extra uitdaging dus!
  • De BE website moest in drie verschillende talen worden gemigreerd. Hierdoor ontstond de vraag: moet het team de taal kunnen spreken om deze site goed te implementeren?
  • Het ging bij deze migratie om enorm grote aantallen pagina’s, reusable componenten zoals cards, assets zoals afbeeldingen en PDF’s, redirects…echt van alles! Een belangrijke vraag is dan: ‘Hoe bewaar je het overzicht?’ Zeker toen bleek dat een aantal content audits bij de start van het project al verouderd waren. Tijdens de voorbereiding miste er soms ook informatie rondom de structuur en herindeling van het nieuwe cms.
  • Het was lastig om met essentiële informatie zoals rentepercentages, tarieven en andere content te werken die met regelmaat geüpdatet worden.
  • Af en toe kwam het team in de knel met technische problemen en de stabiliteit van het nieuwe cms. Afbeeldingen die via het asset management systeem Bynder werden ingeladen, schaalden niet goed in Bloomreach. Helaas werkte het ‘automatische script’ niet zoals gehoopt, waardoor er meer handmatig werk moest worden verricht dan initieel gepland. De BE app konden onze collega’s niet inzien met een testaccount waardoor er vanuit ING hard gewerkt moest worden aan een overzicht met content die in Word documenten/ Excel sheets werd geplakt.

    Tip van onze collega’s: wees altijd voorbereid op technische tegenslagen en calculeer daar vooraf ruim tijd voor in om op te lossen.

Ontdek de geheimen van succesvolle website-migraties!

Meer over een naadloze website-migratie

Onze oplossing

Neem de tijd om voor je begint een plan en een overzicht te maken.

  • Voorbereiding: neem de tijd om een goede werkwijze neer te zetten. Dit is in het begin meer werk, maar zal aan het eind van het project enorm veel tijd schelen. Zorg er ook voor dat belangrijke componenten in het systeem en een eventueel automatisch script vooraf goed zijn getest. Dit zorgt ervoor dat je gaandeweg geen bugs tegenkomt die voor extra handmatig werk zorgen.
  • Overzicht bewaren per groep: het team heeft alles opgesplitst in categorieën. Deze werkwijze werkte erg goed. Voor het team aan een nieuwe categorie begon, maakte Lisanne een nieuwe worksheet met alle benodigde informatie. De oudere content audits werden gecheckt aan de hand van een nieuwe uitdraai. Ook de locatie en benaming van alle pagina's werd opnieuw bekeken en definitief bepaald op dat moment. Dit is erg belangrijk voor de structuur en navigatie van de website.
  • Redirects: pas hierna kon Lisanne de redirectlijsten samen stellen. Deze lijsten zijn belangrijk voor je SEO (online vindbaarheid). De redirects werden manueel aan het systeem toegevoegd en zorgden ervoor dat bezoekers bij een klik op de oude link meteen werden geredirect naar de gloednieuwe pagina.
  • Workaround app: voor de app is het team soms met een workaround aan de slag gegaan. Dit deden ze door content uit Tridion en Excel files te kopiëren.
  • Talen: alle talen spreken? Dit bleek onnodig! Uiteindelijk verliep de meertalige migratie heel soepel en was een Franstalige contentmanager onnodig.
  • Content up to date houden: werk altijd up to date. Dat betekent in korte periode bepaalde groepen klaarzetten en werken met korte content freeze periodes zodat de informatie op de website actueel blijft.
  • Meer handmatig werk: tijdens dit project werkte er een groot contentmanagement team samen om alle deadlines te behalen. Er is opgeschaald waar nodig – de flexibiliteit van Crossphase was een groot voordeel.
  • Overall learning: het waarborgen van overzicht, kwaliteit en projectmanagement is echt key voor een succesvol resultaat.
Stationery 2 2x

Maak je website-migratie makkelijk en zorgeloos!

Het formulier is succesvol verzonden!
Shiane Gambhirsingh
Shiane Gambhirsingh
Sales Consultant

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl