Het resultaat

Inholland was blij met de manier waarop we de nieuwe tone-of-voice binnen de tijd doorvoerden in 75 opleidingspagina’s. Of het nu gaat om informatie over de studie luchtvaarttechnologie of verpleegkunde, de teksten zijn nu:

  • passend bij de merkidentiteit van Inholland
  • op taalniveau B1, dus snel te lezen voor elke middelbare scholier – van vmbo’er tot vwo’er
  • actief geschreven: wel zo duidelijk. En ook goed te lezen op je mobieltje of tablet
  • SEO-proof: de teksten worden, ook met de nieuwe tone-of-voice, goed gevonden in de zoekmachines
  • duidelijk door één redactieteam geschreven
Copywriter nodig?
Casestudy jorinde inholland

Studenten enthousiast maken

Nieuwe tone-of-voice

Inholland zocht naar een passende manier om toekomstige studenten aan te spreken. Er was al een nieuw communicatieplan met drijfverenanalyse van de doelgroep. Daar werd ik enthousiast van. Met de nieuwe tone-of-voice (TOV) benaderden we de student in spé op een persoonlijke, toegankelijke manier. De lezer ervaart door die nieuwe TOV dat je bij Inholland je eigen interesses mag volgen, je mening kunt geven en veel samenwerkt. Dat wil toch iedere studiekiezer?

De uitdaging

De ene opleidingstekst die we gingen herschrijven, had nét een wat ander accent dan de andere. Ieder opleidingshoofd heeft tenslotte een andere schrijfstijl. Ook lag de nadruk in veel teksten op het behalen van een diploma dan op de fijne studietijd en de praktijkervaring die studenten opdoen. Terwijl ze over dat laatste enthousiaster zijn. Ook waren de zinnen wat langer en was niet alles actief geschreven. En er kwamen wat moeilijke woorden en jargon in voor – niet helemaal B1.

De opdracht

Aan ons de opdracht om van de 75 teksten een eenheid te maken die paste bij de nieuwe tone-of-voice. En niet te vergeten: enthousiasmerend te schrijven!

Zo gingen we te werk

Aan de slag! De tone-of-voice moest binnen een maand worden doorgevoerd in 75 opleidingsteksten. Zoek de verschillen op de eerste opleidingspagina die we herschreven:

Oude tekst
In deze tijd is veiligheid belangrijker dan ooit. Daarom worden mensen zoals jij dat ook; professionals die veiligheid kunnen creëren zijn hard nodig.

Nieuwe tekst
Wil jij het verschil maken in de wereld? En zorgen dat ons land veilig is? Met de opleiding Integrale Veiligheidskunde kun jij die verantwoordelijkheid aan.

De aanpak
Zo, de toon was gezet! Nu nog zorgen dat de volgende 74 opleidingsteksten dezelfde stijl kregen. Dat vergde heel wat creativiteit. Check. Maar ook een goede planning en samenwerking. Hoe pakten we dat aan?

Jorinde casestudy inholland

Wekelijks een check-in met de opdrachtgever

We begonnen met een online kick-off met Inholland. Zij praatten ons bij over de tone-of-voice en we bekeken het cms. De opdracht was zo meteen duidelijk. En wekelijks hadden we contact over de stand van zaken: is de input compleet? Lopen we op schema? Zijn er nog inhoudelijke punten van de opleiding die we mee kunnen nemen? Zo bleven de lijntjes kort, ook in tijden van werken op afstand.

“Jullie hielden goed contact en zochten hierin de verbinding, zodat jullie aan onze opdracht konden voldoen en alles helder was. Heel fijn!”

Carlijn, projectmedewerker bij Inholland

Jorinde, webredacteur:

“Aan het begin van de opdracht stelden we een werkdocument op. Dit gaf een goed overzicht van wat we nog moesten doen in hoeveel tijd. Zo konden collega-webredacteur Walt en ik efficiënt samenwerken, snel doorschrijven en Inholland op de hoogte houden van onze vorderingen. Uiteindelijk hebben we zelfs binnen een maand de 75 opleidingspagina’s herschreven in de nieuwe tone-of-voice!”

Neem contact op en ontdek wat onze copywriters voor je kunnen betekenen.

Het formulier is succesvol verzonden!

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl