Tone of voice, je hebt er vast wel eens van gehoord, maar wat is het nu precies? Een goede tone of voice is een onmisbaar onderdeel van je contentstrategie. Het is de stem van je merk of organisatie en verhoogt je conversie. Je tone of voice is de stijl van al je interne en externe communicatie. Door het volgen van je eigen stemkenmerken zorg je dat je consistent bent in je taalgebruik. En dat maakt je uniek en herkenbaar. Denk bijvoorbeeld aan de tone of voice van Hema, KPN of je favoriete (online) winkel.

Onze tekstschrijvers bij Crossphase weten precies hoe ze moeten omgaan met jouw unieke tone of voice, of kunnen je ondersteunen met het bepalen ervan.

Wij helpen met jouw tone of voice
Yres Isabella crossphase sfeerfoto 20231024 0662

Een tone of voice bepalen

In tegenstelling tot de meeste onderdelen van een contentstrategie, begint het bepalen van een tone of voice niet bij je doelgroep. Hoe vreemd het ook klinkt. Want als je het taalgebruik van je organisatie helemaal aanpast aan je gekozen doelgroep, kom je niet oprecht over. Ook is het dan heel moeilijk om je aan zo’n aangemeten karakter vast te houden. Je kan daarom het beste gewoon aansluiten op de merkpersoonlijkheid van je organisatie.

Voor het bepalen van een tone of voice moet je dus eerst weten wat de identiteit van je organisatie is. Daarna kan het opstellen van persona’s per doelgroep zorgen dat het makkelijker is om besluiten te nemen over je taalgebruik. Wanneer je je tone of voice hebt bepaald, voer je die door in alle communicatie van je organisatie.

Het is de bedoeling dat je organisatie communiceert als één persoon met één tone of voice. Om voor deze consistentie te kunnen zorgen leg je daarom alle besluiten vast in een schrijfwijzer.

Zo maak je de juiste start

Begin met het vaststellen van de merk- en kernwaarden van je bedrijf. Die vormen de basis van je positionering en zijn een belangrijk onderdeel van je identiteit. Is er al een brand guide opgesteld voor jouw organisatie? Grote kans dat die waarden hierin al zijn vastgelegd. Zo niet, dan is een goed startpunt om op basis van de archetypes van Carl Jung te bepalen welk karakter en bijbehorende eigenschappen het best bij jouw organisatie of merk aansluiten.

Nu je jouw identiteit hebt verkend, kun je starten met regels opstellen voor je tone of voice. Een aantal voorbeeldvragen:

  • Spreek je aan met u of met je?
  • Schrijf je formeel of informeel?
  • Hoe ga je om met afkortingen?
  • Gebruik je jargon of ga je voor toegankelijk?
  • Hoe lang zijn je zinnen?
Twee mensen vrolijk achter een laptop

Aan de slag met je eigen tone of voice

Tijd om aan te pakken. Je weet nu precies hoe jouw boodschap moet klinken, maar je hebt waarschijnlijk al veel gepubliceerd wat nu niet meer lekker in lijn ligt met alles wat je bepaald hebt over jouw stemkenmerken. Voer een content audit uit waarin je al jouw publicaties vastlegt. Toets daarna de publicaties aan de richtlijnen die je hebt opgesteld. Tip: doe dit tijdens één of meer workshops, waarin je contentspecialisten samen een aantal teksten beoordelen. Zo maken jullie de nieuwe tone of voice snel eigen.

Hoe kunnen we je verder helpen?

Het formulier is succesvol verzonden!
Joris
Joris Kranenburg
Accountmanager

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl