Gepubliceerd op 15 april 2020

Auteur: Adeline Witte
Medior webredacteur bij Crossphase

Als webredacteur/copywriter ben ik elke dag bezig met het schrijven van allerlei (web)teksten. En de meeste daarvan schrijf ik op taalniveau B1. In dit blog vertel ik je hoe teksten op B1-niveau een wereld van verschil maken voor jouw websitebezoekers!

Adeline

Wat is B1?

B1: in dit geval heb ik het niet over de vitamine, maar over het taalniveau. Hoe goed je een taal beheerst kun je uitdrukken in zes niveaus. De internationale standaard heeft er zes: A1, A2, B1, B2, C1 en C2.

Heb je A1-niveau, dan kun je hele eenvoudige zinnen lezen, schrijven en spreken. Je kunt jezelf dan bijvoorbeeld voorstellen of iemand begroeten. Als je C2-niveau hebt, dan kun je jezelf in bijna elke situatie moeiteloos uitdrukken via spraak of tekst. Ook kun je de meest ingewikkelde teksten begrijpen, zoals juridische teksten of wetenschappelijke artikelen. En heb je B1-niveau, dan zit je daar ongeveer tussenin!

Vierkant verbinden oranje zwart

Quizvraag: welke zin is B1, en welke is C2?

  1. Wij bevelen aan om op jouw website te allen tijde te communiceren op B1-taalniveau, aangezien dat de leesbaarheid van de teksten voor eenieder ten goede komt.
  2. Schrijf altijd op B1-taalniveau. Dan zijn de teksten op jouw website voor iedereen goed leesbaar.

Ik denk dat we het antwoord hier allemaal wel op weten?! Zin 1 is geschreven op C2-niveau, terwijl zin 2 helemaal B1-proof is.

Coffee mug webinar ready

Een praktijkvoorbeeld

Een paar maanden terug mocht ik via Crossphase bij energiebedrijf Vattenfall aan de slag als (SEO) copywriter. Hier schreef ik over allerlei onderwerpen die te maken hebben met duurzaamheid. Zoals windmolens, zonnepanelen en het energieneutraal verbouwen van je huis. De uitdaging was voor mij om deze (soms moeilijke) onderwerpen in begrijpelijke taal uit te leggen! Denk maar eens met mij mee, voor welke zin zou jij kiezen?

1. Alvorens je het verbouwtraject ingaat, is het raadzaam om een aantal voorbereidende maatregelen te treffen. Ga bijvoorbeeld eerst te rade in hoeverre jouw huis is voorzien van correcte isolatie. Op die manier blijft de warmte in jouw woning optimaal behouden, wat op zijn beurt weer een gunstige invloed heeft op de energiekosten.

2. Voor je aan de slag gaat met verbouwen, raden wij je aan om je goed te voorbereiden. Check bijvoorbeeld eerst of jouw huis goed is geïsoleerd. Want daarmee houdt jouw woning de warmte beter vast. En dat is weer goed voor de energiekosten.


Vierkant blauw wit

Zo helpen B1-teksten jouw organisatie

Wist je dat 80% van de Nederlandse bevolking teksten op taalniveau B1 begrijpt? En dat maar 5% van de Nederlandse bevolking teksten op C2-niveau snapt? Best logisch, maar in de praktijk kom ik dagelijks websites tegen met teksten die te moeilijk zijn geschreven. En daardoor niet begrijpelijk zijn voor een groot deel van de bezoekers.

Je vergroot de kans op conversie

Met B1-teksten op je website weet je dus zeker dat de meeste bezoekers ze snappen. En daardoor ook moeiteloos jouw website kunnen gebruiken. Kortom, je site wordt digitaal toegankelijker. Zo voorkom je dat jouw bezoekers te snel afhaken van je pagina’s, waardoor je conversies misloopt. Met B1-teksten vergroot je de kans op conversie!

Je verbetert de user experience

En wist je dat mensen die teksten op taalniveau C1 en C2 begrijpen, óók liever teksten lezen op B1-niveau (inclusief ikzelf)? Veel mensen denken dat B1-teksten kinderlijk geschreven zijn, maar dat is niet het geval. Een tekst op B1-niveau leest voor iedereen lekker weg. Zo zorg je ook nog eens voor een betere user experience.

B1-schrijven: meer dan alleen makkelijke zinnen

Gaat B1 dus alleen maar om het schrappen van moeilijke woorden en het inkorten van je zinnen? Het antwoord is nee! Een tekst op B1-niveau heeft ook:

1. Een logische opbouw

Je teksten kunnen nog bestaan uit hele duidelijke, makkelijke zinnen, maar zonder logische opbouw en structuur kom je niet ver. Vergelijk het met een prachtig huis dat een slechte fundering heeft.

2. Een bondige en doelgerichte inhoud

Schrappen, schrappen en nog meer schrappen dus! De meeste mensen hebben de neiging om hun teksten te lang te maken. Het gevolg: ‘wollige’ teksten vol met overbodige informatie. En dat maakt een tekst er niet begrijpelijker op of prettiger om te lezen.

3. Structuur

Tussenkopjes en opsommingen (met cijfers of bulletpoints) maken je tekst makkelijker te volgen. En daardoor een stuk overzichtelijker.

Conclusie! B1-teksten:

  • Zijn goed te begrijpen voor een groot deel (80%) van de bevolking. Ook mensen met een hoger taalniveau geven de voorkeur aan teksten op taalniveau B1.
  • Maken je site digitaal toegankelijker. Daardoor vergroot je de kans op conversie.
  • Zijn meer dan alleen wat makkelijke zinnen bij elkaar. Ook een goede structuur en een bondige, doelgerichte inhoud zijn belangrijk voor teksten op B1-niveau. Deze dingen maken de tekst prettiger om te lezen. En zorgen daardoor ook nog eens voor een betere gebruikerservaring.

Kortom, met B1-teksten maak je jouw website beter!

Brand identity

Kunnen jouw teksten wel een ‘B1-makeover’ gebruiken?

Onze copywriters hebben ruime ervaring met schrijven op B1-niveau. Neem gerust contact op om te bespreken hoe we jouw organisatie kunnen helpen!

Bas Booster
Bas Booster
Accountmanager

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Meer weten? Bekijk ons privacy statement.

Privacy overzicht
Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.
Noodzakelijke cookies
Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies
We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.
Ingeschakeld Uitgeschakeld