Gepubliceerd op 15 april 2020
Auteur: Adeline Witte
Medior webredacteur bij Crossphase
Als webredacteur/copywriter ben ik elke dag bezig met het schrijven van allerlei (web)teksten. En de meeste daarvan schrijf ik op taalniveau B1. In dit blog vertel ik je hoe teksten op B1-niveau een wereld van verschil maken voor jouw websitebezoekers!
B1: in dit geval heb ik het niet over de vitamine, maar over het taalniveau. Hoe goed je een taal beheerst kun je uitdrukken in zes niveaus. De internationale standaard heeft er zes: A1, A2, B1, B2, C1 en C2.
Heb je A1-niveau, dan kun je hele eenvoudige zinnen lezen, schrijven en spreken. Je kunt jezelf dan bijvoorbeeld voorstellen of iemand begroeten. Als je C2-niveau hebt, dan kun je jezelf in bijna elke situatie moeiteloos uitdrukken via spraak of tekst. Ook kun je de meest ingewikkelde teksten begrijpen, zoals juridische teksten of wetenschappelijke artikelen. En heb je B1-niveau, dan zit je daar ongeveer tussenin!
Ik denk dat we het antwoord hier allemaal wel op weten?! Zin 1 is geschreven op C2-niveau, terwijl zin 2 helemaal B1-proof is.
Een paar maanden terug mocht ik via Crossphase bij energiebedrijf Vattenfall aan de slag als (SEO) copywriter. Hier schreef ik over allerlei onderwerpen die te maken hebben met duurzaamheid. Zoals windmolens, zonnepanelen en het energieneutraal verbouwen van je huis. De uitdaging was voor mij om deze (soms moeilijke) onderwerpen in begrijpelijke taal uit te leggen! Denk maar eens met mij mee, voor welke zin zou jij kiezen?
1. Alvorens je het verbouwtraject ingaat, is het raadzaam om een aantal voorbereidende maatregelen te treffen. Ga bijvoorbeeld eerst te rade in hoeverre jouw huis is voorzien van correcte isolatie. Op die manier blijft de warmte in jouw woning optimaal behouden, wat op zijn beurt weer een gunstige invloed heeft op de energiekosten.
2. Voor je aan de slag gaat met verbouwen, raden wij je aan om je goed te voorbereiden. Check bijvoorbeeld eerst of jouw huis goed is geïsoleerd. Want daarmee houdt jouw woning de warmte beter vast. En dat is weer goed voor de energiekosten.
Wist je dat 80% van de Nederlandse bevolking teksten op taalniveau B1 begrijpt? En dat maar 5% van de Nederlandse bevolking teksten op C2-niveau snapt? Best logisch, maar in de praktijk kom ik dagelijks websites tegen met teksten die te moeilijk zijn geschreven. En daardoor niet begrijpelijk zijn voor een groot deel van de bezoekers.
Met B1-teksten op je website weet je dus zeker dat de meeste bezoekers ze snappen. En daardoor ook moeiteloos jouw website kunnen gebruiken. Kortom, je site wordt digitaal toegankelijker. Zo voorkom je dat jouw bezoekers te snel afhaken van je pagina’s, waardoor je conversies misloopt. Met B1-teksten vergroot je de kans op conversie!
En wist je dat mensen die teksten op taalniveau C1 en C2 begrijpen, óók liever teksten lezen op B1-niveau (inclusief ikzelf)? Veel mensen denken dat B1-teksten kinderlijk geschreven zijn, maar dat is niet het geval. Een tekst op B1-niveau leest voor iedereen lekker weg. Zo zorg je ook nog eens voor een betere user experience.
Gaat B1 dus alleen maar om het schrappen van moeilijke woorden en het inkorten van je zinnen? Het antwoord is nee! Een tekst op B1-niveau heeft ook:
Je teksten kunnen nog bestaan uit hele duidelijke, makkelijke zinnen, maar zonder logische opbouw en structuur kom je niet ver. Vergelijk het met een prachtig huis dat een slechte fundering heeft.
Schrappen, schrappen en nog meer schrappen dus! De meeste mensen hebben de neiging om hun teksten te lang te maken. Het gevolg: ‘wollige’ teksten vol met overbodige informatie. En dat maakt een tekst er niet begrijpelijker op of prettiger om te lezen.
Tussenkopjes en opsommingen (met cijfers of bulletpoints) maken je tekst makkelijker te volgen. En daardoor een stuk overzichtelijker.
Kortom, met B1-teksten maak je jouw website beter!
Onze copywriters hebben ruime ervaring met schrijven op B1-niveau. Neem gerust contact op om te bespreken hoe we jouw organisatie kunnen helpen!