Sinds juni 2025 moeten veel organisaties aan de European Accessibility Act (EAA) voldoen. Misschien heb je de digitale toegankelijkheids audit inmiddels gedaan en je website aangepast, maar wat nu? Digitale toegankelijkheid heeft namelijk geen einddatum. Het moet een vast onderdeel van je werkproces worden. In deze blog lees je hoe je de digitale toegankelijkheid in je dagelijkse processen opneemt om te blijven voldoen aan de wetgeving.

Jesse C crossphase sfeerfoto 20231024 0283

Maak digitale toegankelijkheid onderdeel van je werkproces

Digitale toegankelijkheid is geen checklist die je eenmalig afvinkt. Het vraagt om een structurele aanpak. Gaat er nieuwe content live of pas je een bestaande pagina aan? Dan check je opnieuw: is dit nog toegankelijk? Door toegankelijkheid een vast onderdeel van je werkproces te maken, blijf je voldoen aan de EAA.

Waar kan het misgaan?

Onbedoeld, onbewust kun je digitale toegankelijkheid toch nog snel over het hoofd zien. Het is nu eenmaal relatief 'nieuw' en nog geen vast onderdeel van het werkproces.

Een paar voorbeelden van wat er mis kan gaan.

  • Nieuwe collega’s weten nog niet wat de toegankelijkheids-eisen zijn en hoe jullie ermee werken
  • Content wordt haastig gemaakt en toegankelijkheid wordt dan snel vergeten
  • Er is nog geen eindverantwoordelijke die de toegankelijkheid bewaakt
Twee collega's lachend achter een laptop

Hoe maak je digitale toegankelijkheid onderdeel van je werkproces?

In het kort: blijvend voldoen aan de EAA vraagt om duidelijke afspraken en eigenaarschap. Het goede nieuws: als je het eenmalig goed inricht, hoef je er niet steeds opnieuw naar om te kijken.

Hieronder vijf praktische tips die je helpen.

  1. Maak iemand verantwoordelijk
    Zorg dat één persoon of team eindverantwoordelijk is voor digitale toegankelijkheid. Die bewaakt de richtlijnen, controleert en stuurt bij als het nodig is.
    Extra tip: maak van deze persoon ook een echte ambassadeur. Collega’s werken liever mee als iemand er met veel enthousiasme en passie over vertelt waarom toegankelijkheid er toe doet.
  2. Maak het een onderdeel van je werkprocess
    Toegankelijkheid neem je op in elke stap van je werkproces. Bijvoorbeeld:
    • Offertes aanvragen of opstellen: maak van toegankelijkheid een vaste eis en leg uit waarom
    • Briefing: zet de toegankelijkheidseisen altijd in de briefing, geef aan hoe je dat nu geregeld hebt en wie daarvoor verantwoordelijk is
    • Maken en publiceren van content: maak het schrijven en toevoegen van alt tags bij visuals een vast onderdeel van het proces. Dit is een verplichte stap en geen vrijblijvende optie
    • Review momenten: check of content voldoet vóór publicatie, door de webredacteur, contentmanager of door de eindverantwoordelijke
  3. Gebruik tools die je helpen
    Laat de technologie je helpen. Gebruik bijvoorbeeld toegankelijkheidsscanners of cms-plugins die checken op contrast, alt-teksten en koppenstructuur. Nog beter: test je content zelf met een schermlezer of op toetsenbordnavigatie. Zo ervaar je direct waar gebruikers tegenaan lopen.
  4. Train je team elk (half) jaar
    Je kennis over toegankelijkheid is niet iets dat je maar één keer hoeft toe te passen. Door jaarlijks of halfjaarlijks te trainen, blijft je scherp. En je team ook. Zowel op de inhoud, als hoe je zelf de toegankelijkheid van je content en pagina’s controleert. Neem deze training ook op in de onboarding van nieuwe collega’s.
  5. Monitor en leer
    Combineer evaluaties met je trainingen. Wat gaat goed? Wat kan er beter? Zo blijf je bij, kun je je werkprocessen verbeteren, je tools nog beter inzetten en verrassingen voorkomen.
Stationery 2 2x 2021 08 13 114402 dbrx

Conclusie

De EAA is geen eenmalige verplichting. Digitale toegankelijkheid vraagt om structureel onderhoud en controle, net als SEO, AVG of beveiliging. Richt je werkprocessen slim in, train je team regelmatig, gebruik de juiste tools en wijs één eindverantwoordelijke aan. Zo houd je het behapbaar én veranker je duurzame toegankelijkheid. Daarmee ben je niet alleen klaar voor 2025, maar ook voor de jaren daarna.

Casper

nieuwsgierig naar wat wij doen? Casper vertelt je graag meer

Casper de Heer
Accountmanager
bel naar
071 528 0002