Bij Crossphase vinden we dat schrijven niet alleen maar volgens de regeltjes hoeft. Het is geen optelsom van grammaticale wetten en al helemaal niet alleen bestemd voor Google. Omdat schrijven voor de meesten geen abc’tje is, willen we je via deze blog graag wat tips geven. Zo maak je van jouw content aantrekkelijke content.

Vrouw glimlacht terwijl ze met oordopjes in werkt op een laptop

Afwijken van doorsnee taalgebruik

Met ‘goed schrijven’ bedoelen we niet per se dat wat je schrijft alleen maar juist is qua spelling en punten en komma’s. Het betekent vooral ook dat je afwijkt van voorspelbaar taalgebruik. Dat kan bijvoorbeeld door:

        • lange en korte zinnen perfect op elkaar af te stemmen
        • gebruik te maken van synoniemen
        • treffende vergelijkingen te maken
        • een logische vraag op te gooien om deze vervolgens simpel te beantwoorden

Wie afwijkt van doorsnee taalgebruik valt op. Let op: sla hier niet in door. Een overkill aan taaltrucjes kan de lezers gaan irriteren.

Tekst op taalniveau B1 is altijd een goed idee

Je herkent het vast wel: zo’n mail van een pensioenbelegger of overheidsinstelling waarvan je na het lezen eigenlijk geen idee hebt wat er nou precies staat. Heeft niemand iets aan. Jij begrijpt de boodschap niet en de afzender bereikt z’n doel niet. Het antwoord op dit probleem? Juist: schrijven op taalniveau B1.

Denk alsjeblieft niet dat hogeropgeleiden deze makkelijk leesbare taal en logische tekstopbouw te simpel vinden. Wist je dat het overgrote deel van deze doelgroep zelfs de voorkeur geeft aan tekst in B1? Oké, we schreven hierboven dat we het niet alleen voor Google doen. Maar omdat onze content in veel gevallen toch via deze weg wordt gevonden, is het wel goed om te weten dat ook Google blij wordt van B1.


Bovendien claim je jouw kennis door iets helder en eenvoudig uit te leggen. Dat schept vertrouwen. En al helemaal wanneer het over een ingewikkeld onderwerp gaat. Sterker nog: het gebruik van taalniveau B1 is per 28 juni 2025 wettelijk verplicht op websites en apps. Hier lees je meer over digitale toegankelijkheid.

Twee collega's werken samen achter een laptop

Schrijf zoals je het een vriend vertelt

Weet je wat ook goed is om te onthouden wanneer je gaat schrijven? Dat het in je hoofd net zo moet klinken alsof je het tegen een vriend vertelt. En dan het liefst aan eentje die geen kennis heeft van het onderwerp. Door het op te schrijven zoals je het zou vertellen, volg je een natuurlijk ritme.

Ga slim om met komma’s en punten. Plaats zo nu en dan ook een witregel voor wat rust tussen de alinea's. Een zin beginnen met ‘En’ of ‘Maar’? Doen! En lees je tekst na afloop eens hardop aan jezelf voor om er zeker van te zijn dat ‘ie lekker loopt.


Schrijven zoals je praat heeft ook voor SEO en AI search een voordeel. Als je natuurlijke taal schrijft, begrijpen zoekmachines beter wat je bedoelt. En dat levert weer betere zichtbaarheid op. Wij geven 'conversational language' daarom voorrang op keyword geoptimaliseerde teksten.

Jij bent de degene die schrijft, niet AI

Als Crossphase volgen we de AI-ontwikkelingen op de voet. En hoewel er meer dan genoeg tools zijn die je prima helpen met schrijven, zien wij op dit moment vooral karakterloze teksten uit de machines rollen. Onpersoonlijk. Voor de hand liggend. Het zijn teksten waarmee je de lezer verliest waardoor je boodschap dus ook niet aankomt. Laat je blog niet volledig schrijven door je digitale assistent. Feitelijk klopt het namelijk ook nog niet altijd.

AI gebruiken ter inspiratie: zeker wél een goed idee. Twijfel je over de opbouw van je verhaal? Kom je even niet op een synoniem of krijg je die ene zin maar niet lekker op papier? Vraag het AI. Qua suggesties is de output meer dan prima.


Waarom tekst ook een goed uiterlijk moet hebben

Hoe gek het ook klinkt, een tekst moet er goed uitzien. En nee, we hebben nu even niet over mooie woorden of aantrekkelijke zinnen. Het moet makkelijk te scannen zijn. Dus dat de lezer in een paar tellen kan zien wat die er van kan opsteken. Om die reden maken we content met een duidelijke structuur. Bijvoorbeeld met een titel die niets aan het toeval over laat en duidelijke tussenkoppen.

We doen er ook alles aan om de tekst goed leesbaar te maken wanneer je het op je mobiel wilt lezen. Op een kleiner scherm dus. Daar passen minder woorden op een regel waardoor het gevaar bestaat dat alinea’s veel te lang worden. Witregels zijn hier de oplossing. Zo kan de tekst sneller worden gelezen en blijft de leeservaring goed. Dit zonder dat de inhoud verloren gaat.


Vrouw kijkt naar scherm van een laptop en op de achtergrond werken twee collega's

Conclusie: duidelijk, luchtig en overzichtelijk

Kortom: wil je een goede blog schrijven, durf dan af te wijken van standaardtaal en maak het niet te ingewikkeld. Schrijf lekker duidelijk op B1-niveau, zodat iedereen je snapt. Houd het luchtig. Alsof je het aan een vriend vertelt. Dat leest echt fijner. En hulp van AI: prima! Zolang je maar het verschil maakt met jouw persoonlijke toon. Vergeet ook vooral niet om je tekst overzichtelijk te maken. Zo vliegt je lezer erdoorheen.

Shiane Gambhirsingh

ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Shiane Gambhirsingh
Lead accountmanager
bel naar
071 528 0002