Gepubliceerd op 23 mei 2023

Auteur: Melody Prins
Digital Content Specialist bij Crossphase

Je bent vast wel bekend met het spreekwoord 'een beeld zegt meer dan duizend woorden'. Maar wist je dat een verhaal nog veel meer doet dan beeld? Verhalen hebben de kracht om emoties te creëren, mensen te betrekken en tot actie aan te zetten. We noemen verhalende content ‘storytelling’. Storytelling is een heel belangrijk onderdeel van copywriting. Maar hoe gebruik je storytelling effectief om jouw boodschap over te brengen en jouw doelgroep te inspireren? We vertellen het je in dit blog!

Storytelling en SEO copywriting met vulpen

Waarom storytelling?


Even back to the basics. Stel je voor dat je terugdenkt aan de lessen van je geschiedenis- of literatuurdocent, jaren geleden. Je herinnert je nog steeds die ene les waarin je docent je meenam op een reis door de geschiedenis, of een avontuurlijk verhaal vertelde over een personage uit een roman. Het was niet alleen het verhaal zelf dat je bijbleef, maar ook de emoties die je voelde terwijl je luisterde - nieuwsgierigheid, spanning, vreugde, verdriet. In de wereld die de docent voor je schiep, was het net alsof je er zelf bij was.

Het is niet voor niets dat deze verhalen zo levendig in je geheugen blijven hangen. We kunnen marketing vergelijken met deze lessen - een goed verhaal blijft ons bij en helpt ons om de wereld beter te begrijpen. Als copywriter is het jouw taak om deze verhalen te creëren en te delen met jouw doelgroep.

Storytelling maakt de boodschap niet alleen boeiender, maar ook gedenkwaardiger. Hoe je dat doet? Het begint allemaal bij een goed idee.

Een goed idee is het halve werk: wie is je doelgroep?

Een goed idee is het fundament van elk verhaal. En een goed idee start bij de doelgroep en hun uitdagingen. Het verhaal begint met een probleem, introduceert personages en vertelt hoe zij met de uitdaging omgaan. Dus: op welke manier helpt jouw product of dienst om deze uitdagingen te overwinnen?

Emotie is de sleutel: bouw door storytelling een band op

De volgende stap in het storytellingproces is het toevoegen van emotie. Emotie is de lijm die een verhaal bij jouw doelgroep houdt. Binnen copywriting is het belangrijk om emotie toe te voegen aan jouw verhaal. Zo kan jouw doelgroep zich identificeren met de personages en het verhaal. Hierdoor is het makkelijker om actie te ondernemen.

Schrijf actiegericht: het belang van een call-to-action bij storytelling

Een goed verhaal heeft altijd een duidelijke call-to-action. Dit is wanneer je jouw doelgroep aanspoort tot actie. Bijvoorbeeld om jouw product of dienst te kopen. Of contact op te nemen. Binnen copywriting eindig je jouw verhaal met een sterke call-to-action. Zo weet jouw doelgroep wat ze moeten doen na het lezen van jouw verhaal.

Emotie is de sleutel: bouw door storytelling een band op

Melody
Storytelling is een krachtig middel. Het creëert emotie en betrokkenheid binnen copywriting.
Stationery 2 2x

Hoe doe ik aan storytelling dan?

Denk eens aan een advertentie voor een voedingsdeskundige. In plaats van te zeggen: "Kom naar onze voedingsdeskundige en leer gezond leven!", begin je met een verhaal. Want, laten we eerlijk zijn… Als ik zeg “leer gezond leven”, dan denk je waarschijnlijk: "Ja ja, daar gaan we weer met zo'n vage en nietszeggende slogan."

Maar wat gebeurt er met je als ik je het volgende vertel?

Els was altijd druk met werk en had geen tijd om te koken. Ze at vaak fastfood en voedde zichzelf met suiker en vet. Na een tijdje voelde ze zich moe en futloos, zonder interesse in haar werk en hobby's. Ze zocht wanhopig naar een oplossing, maar wist niet waar te beginnen. Op een dag stelde ik voor om naar een voedingsdeskundige te gaan. Els was sceptisch, maar besloot het toch te proberen. De voedingsdeskundige leerde haar over gezonde voeding en het veranderen van haar eetgewoonten. Els twijfelde nog steeds, maar gaf het toch een kans. Tot haar verbazing merkte ze al snel verschil. Ze voelde zich energieker en zelfverzekerder. Ze genoot meer van haar werk en hobby's en was gelukkiger dan ooit tevoren.

Door dit persoonlijke verhaal maak je het onderwerp tastbaar en relevant voor de lezer. Hierdoor raakt deze gemotiveerd om ook gezonde keuzes te maken. Zo wordt binnen copywriting gebruik gemaakt van storytelling. Jouw boodschap wordt namelijk direct overgebracht en creëert betrokkenheid bij je doelgroep.

Iedereen heeft een verhaal

Dus nog even kort: wat is storytelling?

Storytelling:

  • is een krachtig middel om emotie en betrokkenheid in jouw copywriting te creëren
  • begint met een goed idee
  • is een simpel verhaal
  • toegankelijk voor iedereen
  • zit vol emotie
  • heeft een duidelijke call-to-action
  • blijf je testen en optimaliseren om effectieve en boeiende verhalen te schrijven die jouw doelgroep aanspreken en motiveren


    Need help to write your story?

    Bij Crossphase hebben we webredacteurs en copywriters die dol zijn op taal en het schrijven van verhalen! Wil je jouw boodschap op een overtuigende manier overbrengen en jouw publiek raken? Neem dan contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen om jouw verhaal tot leven te brengen.

    Ook meer storytelling in jouw teksten?

    bel naar
    071 528 2221
    mail naar
    info@crossphase.nl