Gepubliceerd op 28 november 2021
Auteur: Bas Booster
Accountmanager bij Crossphase
Je bent eruit: je wilt een copywriter inhuren. Maar je ziet door de bomen het bos niet meer. Logisch! Iedereen kan zich tegenwoordig copywriter, tekstschrijver of content specialist noemen. Maar de verschillen tussen de tekstschrijver van een platform als Fiverr en de échte professional die jouw tekst tot leven brengt, zijn enorm. Wil jij het schrijven van content uitbesteden, maar twijfel je welke copywriter je in moet huren? Let dan op de volgende punten.
Taal is de manier waarop wij als mensen met elkaar communiceren. Woorden vormen zinnen en zinnen zorgen ervoor dat mensen elkaar begrijpen. Maar goede copy is meer. Een ervaren copywriter weet de aandacht van jouw doelgroep te grijpen met tekst, brengt jouw boodschap als geen ander over én zet aan tot actie (conversie).
Actie is het toverwoord. Wil je online succes behalen, dan moet de bezoeker de actie uitvoeren die jij voor ogen hebt. Een goede copywriter stelt iedere letter in het teken van dit doel. Hierdoor trekken je teksten de aandacht en wordt de bezoeker bij de lurven gegrepen. Daarna slaat de copywriter toe door je bezoeker te enthousiasmeren en aan te zetten tot actie. Het resultaat? Een casual bezoeker wordt serieus: dat leidt tot conversie.
Goede copy is onbetaalbaar, een goede copywriter of tekstschrijver inhuren gelukkig niet. Maar de tarieven lopen ontzettend uiteen. Wat is een goede copywriter waard?
De meeste copywriters werken met een uurtarief. Een vaste prijs per tekst kan ook. Maar onthoud: een tekstschrijver is een kunstenaar. Voor een echte Rembrandt betaal je ook een stuk meer dan voor een schilderij van een artiest om de hoek. En zo werkt het ook met copywriters.
Huur je een ervaren copywriter in, dan betaal je vanzelfsprekend meer dan voor een beginnend tekstschrijver. Je betaalt dus meer voor een tekstschrijver met een flinke woordenschat, die zich verdiept in een nieuw onderwerp, dat goed kan uitleggen en helder verwoordt.
Het tarief is niet alleen afhankelijk van de senioriteit, maar ook van jouw vraagstuk. Voor rechttoe-rechtaan content zoals productteksten of gebruiksomschrijvingen betaal je minder dan voor een technische whitepaper.
Maar waarschijnlijk wil je nog méér met je content. Enthousiasmeren en inspireren bijvoorbeeld. Content die je bezoekers ‘grijpt’ en de vooraf beoogde actie laat uitvoeren. En hiervoor is nou eenmaal kwaliteit nodig: een woordkunstenaar die in enkele woorden uitdraagt waar jij voor staat. Of nog liever: een organisatie met meerdere kunstenaars!
Practice what you preach. We vertellen jou natuurlijk niet zomaar waar je allemaal op moet letten bij het inhuren van een copywriter. Want laten wij nou net aan alle bovengenoemde onderdelen voldoen. Benieuwd naar hoe we jouw content tot leven kunnen brengen? Laat je gegevens hieronder achter en huur een tekstschrijver van Crossphase in!
Toch nog op zoek naar meer tips voor het inhuren van een externe copywriter? Contentmanager Michelle Geerlofs schreef een blog over vijf startvragen bij het inhuren van een externe contentmanager. Net als een copywriter is een goede contentmanager een specialisme op zich. Nieuwsgierig? Beantwoord de startvragen, daarna kunnen jij en je copywriter direct aan de slag!