Gepubliceerd: 3 januari 2023
Auteurs: Anne van der Laan, Lucas Wubben & Peter Damen
Digital Content Specialisten bij Crossphase
In de wereld van online content volgen trends elkaar razendsnel op. Of het nu een dansje, een recept of een handige copy-tool is. Trends scoren. Op het gebied van copywriting gaan de trends ook als een trein. Welke trends vraag je? We hebben er een paar die wij leuk vinden voor je op een rij gezet. Maar voor we naar die van komend jaar gaan, eerst nog even onze favorieten van afgelopen jaar.
Deze trend raast al een tijdje door de tekst-wereld. Stoffige ‘Over Ons’-pagina’s gaan steeds meer richting dinosaurus-status. Wat ons betreft mag die komeet nog sneller inslaan. Gelukkig zien steeds meer bedrijven in dat lezers liever een echt verhaal lezen.
We begonnen met ietwat zweverige-corporate ‘mission statements’, maar inmiddels laten we onze medewerkers voor ons spreken. In gelikte recruitmentfilmjes (‘een dag uit het leven van collega X’) bijvoorbeeld of via persoonlijke socials, we kunnen er niet omheen. Zelfs Jesse Klaver heeft inmiddels BeReal. Vind ervan wat je wil: ‘persoonlijk’ werkte in 2022.
Zorg er dus voor dat je jouw verhaal eerlijk en authentiek vertelt: lezers smullen ervan (en terecht).
Eerlijk is eerlijk: niet alle tekstschrijvers zijn fan van video. Wij houden van mooie zinnen en poëtische beschrijvingen. Een filmpje komt vaak juist in plaats daarvan. Pech voor ons, want video is al jarenlang hét format voor allerlei content. Gelukkig wordt tekst steeds belangrijker in videoland. (Nee, niet de RTL-versie-van-Netflix. Content-videoland). Hoe maakte copy je video's van 2022 beter?
Aan het eind van het jaar was ChatGPT the talk of the textual town. Maar de rest van het jaar werkte AI ook al hard voor ons typende volk. Met:
Ook deze trend gaat in 2023 nog flink van zich laten horen. Dat vonden wij wel een leuk bruggetje naar het volgende deel van deze blog: wat denken wij dat er in 2023 aankomt?
*PS Doe jij dit? Lees dan eens dit betoog van onze collega Michiel over waarom SEO-teksten niet (zouden moeten) bestaan.
En dan nu, waar kijken wij naar uit in 2023? Eerlijk gezegd zijn dat trends die goed aansluiten op die van vorig jaar. Géén grote, abrupte veranderingen, maar mooie verschuivingen de goede kant op. Lees verder over naar welke trends voor tekstschrijvers wij uitkijken.
ChatGPT is een trend die in 2023 steeds populairder zal worden, omdat het een eenvoudige en effectieve manier is om met kunstmatige intelligentie te communiceren. Het biedt een natuurlijke manier om vragen te stellen en opdrachten te geven, wat vooral handig is voor mensen die niet vertrouwd zijn met het command line-interface.
Bovendien is ChatGPT een uitstekende manier om snel informatie op te zoeken, omdat het in staat is om complexe vragen te begrijpen en relevante antwoorden te geven. Door deze voordelen zal ChatGPT in 2023 een populaire trend zijn voor zowel particulieren als bedrijven die op zoek zijn naar een eenvoudige en efficiënte manier om met kunstmatige intelligentie te communiceren.
Dat spreekt voor zich toch? Letterlijk dan, want deze alinea is geschreven door ChatGPT! Die blijft nog wel even een trend gokken wij zo.
“Hé, Google: hoe vraag ik subsidie aan voor de verduurzaming van mijn woning?” Zomaar een vraag, in spreektaal, over een thema dat velen bezighoudt. We zeggen ‘spreektaal’, omdat de vraagsteller niet denkt aan SEO of keywords. Net als dat jij misschien niet altijd denkt aan zoeken via voice search. Terwijl dat wel echt de moeite waard is.
Gesproken zoekopdrachten zijn anders dan ‘klassieke’ zoekopdrachten in tekst. Ze bevatten meer intent (bedoeling) dan dezelfde zoekopdracht via een toetsenbord. Een getypte zoekopdracht werkt vaak meer met steekwoorden. Denk aan ‘subsidie verduurzaming woning’. Best een verschil dus, en daar kun jij op inspelen:
‘’Wij van WC Eend adviseren WC Eend.’’ Een gedachte die ongetwijfeld bij veel lezers opkomt, wanneer jij iets positiefs schrijft over je eigen organisatie. Geheel onafhankelijk is het ook niet, laten we eerlijk zijn. Toch kan je deze associatie op een eenvoudige manier ontwijken. Hoe? Via je werknemers!
Je werknemers zijn veel geloofwaardiger als ze een eigen positief bericht plaatsen over hoe het is om bij jou te werken. Of waarom ze dat doen. Een slimme manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen dus, zonder dat het voor de lezer voelt als zelfverheerlijking.
Zoals we al zeiden: ‘persoonlijk’ werkte in 2022. En ook in 2023 gaat deze aanpak een belangrijke rol spelen. Want of je nu advies wil inwinnen over je voortuin vol onkruid of een nieuwe televisie zoekt: je kijkt eerst online. En om online persoonlijk te zijn is niet altijd even makkelijk.
Dus: spreek je lezer maar eens aan in je artikel, zeg ‘je’ tegen ze. Houd een open en actieve schrijfstijl aan en schrijf een authentiek verhaal. Wees eerlijk over wie je bent, wat je kunt en wat je niét kunt. Geef lezers het idee dat dit verhaal hoogstpersoonlijk aan ze verteld wordt - dat is de kunst.