Gepubliceerd: 3 januari 2023

Auteurs: Anne van der Laan, Lucas Wubben & Peter Damen

Digital Content Specialisten bij Crossphase

In de wereld van online content volgen trends elkaar razendsnel op. Of het nu een dansje, een recept of een handige copy-tool is. Trends scoren. Op het gebied van copywriting gaan de trends ook als een trein. Welke trends vraag je? We hebben er een paar die wij leuk vinden voor je op een rij gezet. Maar voor we naar die van komend jaar gaan, eerst nog even onze favorieten van afgelopen jaar.

Anne2 1

Onze favoriete trends uit 2022:

Authentieke verhalen vertellen

Deze trend raast al een tijdje door de tekst-wereld. Stoffige ‘Over Ons’-pagina’s gaan steeds meer richting dinosaurus-status. Wat ons betreft mag die komeet nog sneller inslaan. Gelukkig zien steeds meer bedrijven in dat lezers liever een echt verhaal lezen.

We begonnen met ietwat zweverige-corporate ‘mission statements’, maar inmiddels laten we onze medewerkers voor ons spreken. In gelikte recruitmentfilmjes (‘een dag uit het leven van collega X’) bijvoorbeeld of via persoonlijke socials, we kunnen er niet omheen. Zelfs Jesse Klaver heeft inmiddels BeReal. Vind ervan wat je wil: ‘persoonlijk’ werkte in 2022.

Zorg er dus voor dat je jouw verhaal eerlijk en authentiek vertelt: lezers smullen ervan (en terecht).

Vierkant verbinden oranje zwart

Video & copy naadloos samen laten werken

Eerlijk is eerlijk: niet alle tekstschrijvers zijn fan van video. Wij houden van mooie zinnen en poëtische beschrijvingen. Een filmpje komt vaak juist in plaats daarvan. Pech voor ons, want video is al jarenlang hét format voor allerlei content. Gelukkig wordt tekst steeds belangrijker in videoland. (Nee, niet de RTL-versie-van-Netflix. Content-videoland). Hoe maakte copy je video's van 2022 beter?

  • Met pakkende titels en beschrijvingen, inclusief keywords
  • Met de juiste tags en een duidelijke call-to-action
  • Met een to-the-point ondertiteling of ‘text-layer’
Vierkant digital wit oranje

AI gebruiken om je tekst te schrijven én te optimaliseren

Aan het eind van het jaar was ChatGPT the talk of the textual town. Maar de rest van het jaar werkte AI ook al hard voor ons typende volk. Met:

  • Controleren of je tekst qua tone-of-voice klopt
  • Meten hoe inclusief je tekst is
  • Schrijven van SEO-teksten* of keyword analyses

Ook deze trend gaat in 2023 nog flink van zich laten horen. Dat vonden wij wel een leuk bruggetje naar het volgende deel van deze blog: wat denken wij dat er in 2023 aankomt?

*PS Doe jij dit? Lees dan eens dit betoog van onze collega Michiel over waarom SEO-teksten niet (zouden moeten) bestaan.

Modern robot

Trends waar wij naar uitkijken in 2023

En dan nu, waar kijken wij naar uit in 2023? Eerlijk gezegd zijn dat trends die goed aansluiten op die van vorig jaar. Géén grote, abrupte veranderingen, maar mooie verschuivingen de goede kant op. Lees verder over naar welke trends voor tekstschrijvers wij uitkijken.

Stationery 2 2x

AI, alweer?


ChatGPT is een trend die in 2023 steeds populairder zal worden, omdat het een eenvoudige en effectieve manier is om met kunstmatige intelligentie te communiceren. Het biedt een natuurlijke manier om vragen te stellen en opdrachten te geven, wat vooral handig is voor mensen die niet vertrouwd zijn met het command line-interface.

Bovendien is ChatGPT een uitstekende manier om snel informatie op te zoeken, omdat het in staat is om complexe vragen te begrijpen en relevante antwoorden te geven. Door deze voordelen zal ChatGPT in 2023 een populaire trend zijn voor zowel particulieren als bedrijven die op zoek zijn naar een eenvoudige en efficiënte manier om met kunstmatige intelligentie te communiceren.

Dat spreekt voor zich toch? Letterlijk dan, want deze alinea is geschreven door ChatGPT! Die blijft nog wel even een trend gokken wij zo.

Voice (search) of the people

Hé, Google: hoe vraag ik subsidie aan voor de verduurzaming van mijn woning?” Zomaar een vraag, in spreektaal, over een thema dat velen bezighoudt. We zeggen ‘spreektaal’, omdat de vraagsteller niet denkt aan SEO of keywords. Net als dat jij misschien niet altijd denkt aan zoeken via voice search. Terwijl dat wel echt de moeite waard is.

Gesproken zoekopdrachten zijn anders dan ‘klassieke’ zoekopdrachten in tekst. Ze bevatten meer intent (bedoeling) dan dezelfde zoekopdracht via een toetsenbord. Een getypte zoekopdracht werkt vaak meer met steekwoorden. Denk aan ‘subsidie verduurzaming woning’. Best een verschil dus, en daar kun jij op inspelen:

  • Plaats een logische FAQ met longtail zoektermen. Die zijn specifiek, vangen de intent, er is minder concurrentie voor in zoekmachines én ze hebben een hoge conversieratio.
  • Zorg dat je locatiegegevens en Google Business-pagina in orde zijn. Voice search wordt veel gebruikt voor het vinden van specifieke, vaak lokale, bedrijven of diensten.
  • Neem contact op met Crossphase- ook in 2023 zijn wij dé contentpartner voor jouw business.

Inzet persoonlijke LinkedIn-kanalen medewerkers

‘’Wij van WC Eend adviseren WC Eend.’’ Een gedachte die ongetwijfeld bij veel lezers opkomt, wanneer jij iets positiefs schrijft over je eigen organisatie. Geheel onafhankelijk is het ook niet, laten we eerlijk zijn. Toch kan je deze associatie op een eenvoudige manier ontwijken. Hoe? Via je werknemers!

Je werknemers zijn veel geloofwaardiger als ze een eigen positief bericht plaatsen over hoe het is om bij jou te werken. Of waarom ze dat doen. Een slimme manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen dus, zonder dat het voor de lezer voelt als zelfverheerlijking.

(Nog) persoonlijker maken van content

Zoals we al zeiden: ‘persoonlijk’ werkte in 2022. En ook in 2023 gaat deze aanpak een belangrijke rol spelen. Want of je nu advies wil inwinnen over je voortuin vol onkruid of een nieuwe televisie zoekt: je kijkt eerst online. En om online persoonlijk te zijn is niet altijd even makkelijk.

Dus: spreek je lezer maar eens aan in je artikel, zeg ‘je’ tegen ze. Houd een open en actieve schrijfstijl aan en schrijf een authentiek verhaal. Wees eerlijk over wie je bent, wat je kunt en wat je niét kunt. Geef lezers het idee dat dit verhaal hoogstpersoonlijk aan ze verteld wordt - dat is de kunst.

Hulp nodig met deze trends toepassen?

Of wil je met ons in gesprek over hoe content jouw organisatie naar een hoger niveau tilt? Onze Digital Content Specialisten staan voor je klaar. Deze blog werd geschreven door Anne, Peter & Lucas, maar de rest van onze collega's is minstens net zo enthousiast over het toepassen van deze trends!

Anne

Anne

Lucas

Peter

Collega Bas
Bas Booster
Accountmanager

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 0002
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Meer weten? Bekijk ons privacy statement.

Privacy overzicht

Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

Noodzakelijke cookies

Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.

Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies

We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.

Ingeschakeld Uitgeschakeld