Gepubliceerd op 19 november 2021
Auteur: Ilona de Ruijter
Digital Content Specialist bij Crossphase
Goed geschreven webteksten pakken meteen je aandacht, beantwoorden de vragen van je bezoekers en lezen makkelijk weg. Daarnaast is geschreven content belangrijk voor de vindbaarheid en conversie van je website. Want niet alleen je bezoekers worden blij van goede webteksten, ook zoekmachines. Bezoekers blij, zoekmachines blij, jij blij. Toch? Ook aan de slag met content schrijven? Met deze checklist weet je precies waar je rekening mee moet houden!
Het allerbelangrijkste bij content schrijven, is degene voor wie je schrijft: je doelgroep. Wat beweegt je doelgroep? En voor welke problemen zoeken zij een oplossing? Het is belangrijk dat je precies weet wie je doelgroep is. Want als je tegen iedereen praat, voelt niemand zich écht aangesproken. Vorm daarom een beeld van een persoon uit je doelgroep en houd deze persona in je achterhoofd als je content gaat schrijven.
Het is niet alleen belangrijk om de vragen van je doelgroep te beantwoorden, maar ook om je content aan te sluiten op het leesniveau van je doelgroep. Hoe bekend is je doelgroep met jouw vakgebied? En kan je daar op ‘expertniveau’ over schrijven? Of moet het toch iets toegankelijker? Als je kiest voor schrijven op B1 niveau, begrijpt 80% van Nederland je teksten. Ook mensen met een hoger taalniveau vinden B1 het prettigst lezen, focus daarom op B1 met content schrijven.
Hoe schrijf je dan op B1 niveau? Je gebruikt korte zinnen met eenvoudige woorden. Ook schrijf je actief. Als je actief schrijft, gebruik je zo min mogelijk hulpwerkwoorden (zoals zijn, hebben, kunnen, worden, zullen). Hulpwerkwoorden maken je zinnen namelijk wolliger. En dat leest minder lekker.
In plaats van ‘de tekst werd geschreven’, zeg je beter ‘ik schreef de tekst’. Door jouw content op B1 niveau te schrijven, maak je het niet moeilijker dan nodig. Iedereen begrijpt je, waardoor jouw boodschap duidelijk overkomt. Let met content schrijven altijd op het niveau van schrijven.
Natuurlijk wil je met je content schrijven laten zien dat jij een expert bent in je vak. Maar veel van je websitebezoekers spreken die vaktaal (nog) niet. En begrijpen daardoor niet waar jij het over hebt. Vermijd vaktaal daarom zo veel mogelijk. Gebruik je het toch, leg dan de vaktermen uit. Wist je trouwens dat het veel lastiger is om zo duidelijk te schijven, dat al je lezers je begrijpen? Als dat je wél lukt, laat je juist zien dat jij de expert bent in je vak.
Schrijf to the point. Mensen scannen online snel of een tekst voor hen interessant is. En zes regels op desktop zijn er twaalf op mobiel. Zet je belangrijkste boodschap daarom altijd aan het begin van de alinea met content schrijven. Het liefst al in de eerste zin. Als mensen niet verder lezen, krijgen ze je main message toch mee. Zorg ook altijd dat je één onderwerp per alinea behandelt. Ook dat is tot de kern komen.
Bijna ieder websitebezoek begint in de zoekbalk van Google. Alleen al om die reden wil je dat je website hoog in de zoekresultaten scoort. Maar pas op dat je niet content gaat schrijven voor de zoekmachine. SEO wordt soms onterecht opgevat als ‘zoveel mogelijk zoekwoorden terug laten komen in je tekst’.
Maar SEO-copywriters schrijven niet voor zoekmachines. Integendeel, zij zijn kampioenen in denken vanuit de doelgroepen. Welke informatie zoeken zij? Met welke zoekwoorden zoeken zij daarnaar? Dat is waar het om draait. Want je website met zoekwoorden stuffen heeft echt geen enkel nut als je doelgroep het niet wil lezen.
Wie goed wil scoren in Google moet zich - ik benadruk het nog een keer, zó belangrijk is het - goed verdiepen in de doelgroep. Wie een blog schrijft over ‘content schrijven’ kan beter antwoorden geven op veelgestelde vragen in plaats van de zoekterm ‘content schrijven’ eindeloos vaak op de pagina terug laten komen.
Mensen gaan pas écht lezen als de tekst in één oogopslag relevant lijkt. Zoekmachines én websitebezoekers houden niet alleen van relevante content. Maar meer nog van structuur en toegankelijkheid. Tijdens content schrijven is het ook van belang dat de tekst scanbaar is.
Je maakt een webtekst scanbaar door ‘m in stukken op te delen:
Voor SEO is het daarnaast belangrijk om rekening te houden met de plaatsing van de zoektermen. Als je webteksten schrijft, dan verwerk je de belangrijkste woorden in:
Woohoo, je hebt urenlang onafgebroken getypt en je tekst is af! Gelijk online knallen, toch? Nog even geduld… Laat je tekst - en jezelf - een dagje rusten. Een dag later bekijk je de tekst nog eens met een frisse blik. Als je de tekst hardop voorleest, merk je vanzelf of zinnen lekker lopen. Ook vallen foutjes opeens weer op, die niet opvallen tijdens het content schrijven. Loop tenslotte deze checklist nog een keer door om te zien of je écht overal aan hebt voldaan.
Hup, en nu aan de slag! Of heb je toch nog wat hulp nodig? Begrijpelijk. Het schrijven van online content is een vak apart. Content laten schrijven door een professional, dat is wat jouw website tot een hoger niveau kan tillen. Laat je jouw content schrijven door een echte copywriter, dan bereik je altijd meer en kun je je conversie verhogen. Een tekstschrijver weet namelijk met welke 'trucjes' echt resultaat kan worden behaald. Content, webteksten, copy, noem het hoe je wilt. Het is iets ongrijpbaars. Het is kunst. Het is magie. Het is wat wij het liefste doen. En het is waarmee wij jou graag helpen om de juiste personen op het juiste moment te bereiken.