Auteur: Else Krijgsman
Digital Content Specialist bij Crossphase
Sinds afgelopen november is ChatGPT talk of the town. En dat is geen wonder. Want met een heldere instructie schrijft de bot achter ChatGPT binnen enkele seconden een mooie tekst voor je. Stel je voor: een aantal keer klikken en je hebt ál je content voor komend jaar klaarstaan voor publicatie. Zónder ingewikkelde, langdurende projecten. En natuurlijk zonder het hoge uurtarief van een professionele tekstschrijver. Te mooi om waar te zijn? Absoluut. Want de teksten van ChatGPT rammelen aan alle kanten. En rammelende teksten, daar houden lezers niet van. En Google ook niet. Benieuwd waarom je ChatGPT voorlopig vooral niet je teksten moet laten schrijven? In dit blog lees je de belangrijkste feiten.
ChatGPT is een vraag-antwoord robot. Jij stelt een vraag en ChatGPT geeft antwoord. De bot is zo getraind dat het lijkt of de antwoorden door een mens geschreven zijn. Vraag je ChatGPT om een verhaal te schrijven? Dan schrijft ChatGPT een verhaal. Wil je een tekst samenvatten? Ook dat doet ChatGPT. Maar daar blijft het niet bij. De bot kan namelijk programmeren, vertalen, vragen beantwoorden, én je kunt zelfs een avondje met de bot chatten. De mogelijkheden lijken eindeloos.
Maar hoe komt deze slimme bot überhaupt aan antwoorden? Waarom is die zo slim? ChatGPT is een Generative Language Model (GLM). Dit betekent dat het getraind is met een grote collectie aan data in de vorm van online teksten en online gesprekken. Deze taalcollectie bestaat uit bronnen tot eind 2021. Door het trainingsmateriaal kan de bot een grammaticaal correct en samenhangend antwoord geven op de vraag van de gebruiker.
Met andere woorden: ChatGPT haalt alle antwoorden uit bestaande content. Dit betekent dat ChatGPT bestaande informatie herhaalt. Het kan géén unieke antwoorden bedenken. Écht creatief is het dus niet.
ChatGPT kan dus alleen antwoorden geven met de informatie uit de taalcollectie. Dit betekent dat de bot géén nieuwe informatie toevoegt en géén unieke content maakt. Dus wanneer jij en je concurrent er beide voor kiezen om je content met ChatGPT te maken, is de kans groot dat jullie in grote lijnen dezelfde content krijgen. Alleen nét ietsjes anders geschreven. In een andere volgorde of met andere synoniemen. En dat is een probleem. Want niet alleen lezers hebben behoefte aan unieke, écht behulpzame content. Google vindt het namelijk ook heel belangrijk voor de SEO.
Google traint continu hun zoekmachine. Hun doel? Gebruikers kwalitatief goede antwoorden geven, waar ze écht iets aan hebben. Waarmee ze het doel van hun zoekopdracht bereiken, het liefst met één klik. Dit noemt Google behulpzame content. Door het constant trainen van het algoritme kan de zoekmachine steeds beter onderscheid maken tussen behulpzame en minder behulpzame content. Hoe behulpzamer de content, hoe hoger je scoort.
Google zegt eigenlijk: hoe behulpzamer de content, hoe hoger je in de zoekresultaten scoort. Volgens Google heeft écht behulpzame content twee belangrijke eigenschappen: het komt voort uit expertise en is uniek.
Expertise komt van een betrouwbare bron met kennis en een eigen ervaring. Dit zorgt voor unieke informatie. Niet voor een opsomming van wat er al op internet staat. Of het herhalen wat je concurrent zegt.
In Google’s laatste update van het algoritme (Google’s Helpful Content Update) staat wat de update precies inhoudt. Ze leggen uit hoe je als contentmaker kunt beoordelen of jouw content voldoet aan de ‘behulpzame content’ richtlijnen. De belangrijkste conclusie? Echt behulpzame content is E-E-A-T-proof (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trust).
Aan de ene kant hebben we de ChatGPT. Een krachtige bot die binnen no time een prima leesbare tekst schrijft. Aan de andere kant hebben we Google, die waarde hecht aan behulpzame content. Waar ChatGPT bestaande teksten gebruikt, vraagt Google juist om unieke content. Dat botst.
Het is daarom niet verrassend dat Google blijft benadrukken dat behulpzame content, content die hoog scoort in de zoekresultaten, content is vóór mensen dóór mensen. Wat betekent dat? Dat we voorlopig écht nog niet zonder professionele tekstschrijvers kunnen. Want professionals onderscheiden feiten van onzin en voegen expertise en ervaring toe. Maar bovenal; ze blijven hun creativiteit gebruiken om écht unieke content te maken. Content die de gebruiker helpt en daarmee ver boven de concurrent uitsteekt.
ChatGPT kan een hoop, maar niet alles. Zolang de tool een oude database heeft en geen écht unieke content kan maken, heb je nog altijd het creatieve vermogen van een mens nodig. Het liefst een ervaren professional zonder de minpunten van ChatGPT, mét kennis van Google en SEO.