Gepubliceerd op 5 februari 2021

Auteur: Jorinde Beijerling

Senior webredacteur bij Crossphase


Iedere organisatie wil het: de conversie verhogen van de website. Waardoor een websitebezoeker een koper wordt. Gedragspsychologie helpt je daarbij. In dit blog lees je 3 teksttips die zorgen voor een hogere conversie.

We houden het wel simpel

Eigenlijk komen mijn tips neer op de volgende principes: zorg dat je bezoeker niet na hoeft te denken én niet afgeleid raakt. It’s as simple as that. En nu over naar de tips:

  1. Gebruik de Jenga-techniek
  2. Verlicht de keuzestress van je bezoeker
  3. Maak je een formuliertekst? Gebied!
Ik heb een copywriter nodig
Jorinde laptop lr 1

1. Gebruik de Jenga-techniek

Jenga-wat? Jenga is een bloedstollend maar oersimpel spel waarbij je de bouwstenen uit een toren moet trekken zonder dat die omvalt. Hetzelfde kun je met zinnen en woorden doen; dat noemen we de Jenga-techniek. Ook wel: schrappen tot het niet meer kan.

Waarom zou je het toepassen?

  • Online bezoekers hebben haast en worden makkelijk afgeleid
  • Dus: get to the point!
  • The point is datgene dat jij wilt verkopen. En waarom je online bezoeker dat wil kopen. Match!
Conversie verhogen blog

2. Verlicht de keuzestress van je bezoeker

Volgens gedragspsychologen zijn we in staat om maximaal 3 dingen te vergelijken. Bij meer schieten we in de stress. Dus heb je meerdere producten of opties in de aanbieding? Zorg dan dat het er maximaal 3 zijn. Je zult echt het verschil terugzien in je conversieratio.

Hoe werkt het?

  • Keuzestress zorgt voor keuzeverlamming: je bezoeker kiest (en koopt) helemaal niets meer
  • Bij 3 of minder keuzes kunnen zijn/haar hersenen het nog wél aan. Meer gemaakte keuzes is meer conversies
  • Leuk voorbeeld: psychologen Uyengar en Lepper vergeleken 2 situaties in een winkel. In de eerste konden klanten kiezen uit 30 smaken jam. In de tweede uit 6. Het resultaat: in situatie 2 werd 10 keer vaker een jamsmaak gekozen. Hallo conversie!

3. Hoe maak je een formuliertekst? Gebied!

Gebruik je de gebiedende wijs, dan maak je volgens gedragspsychologen het gewenste gedrag makkelijker voor je bezoeker. Doordat je commando’s geeft als ‘typ hier je straatnaam’ hoeft iemand minder na te denken dan wanneer er bijvoorbeeld alleen ‘straat invullen’ staat.

Hoe pas je het toe?

Wees zo concreet mogelijk en benoem het gewenste gedrag letterlijk. Vergelijk:

  • “Vink aan’’ met
  • “Geef hier je voorkeur”

Die eerste is een stuk concreter, toch? En dus makkelijker uit te voeren. Wel zo prettig voor je websitebezoeker.

Stationery 2 2x

Conversie verhogen? Stuur je bezoeker de juiste richting op

Wil je je conversie verhogen en je websitedoelen behalen, dan zorg je dus dat je bezoeker:

  1. Kan focussen
  2. Geen keuzestress ervaart
  3. Duidelijk weet wat er van hem/haar verwacht wordt

Al die dingen helpen jou om meer leads en sales via je website te bereiken. Bonustip: geef je lezer af en toe een complimentje. Na het invullen van een formulier bijvoorbeeld. Vindt ‘ie leuk. En ook dat verhoogt je conversie.

Conversie verhogen blog 2

En nu?

Wil je een persoonlijk advies over het verhogen van de conversie van jouw website? Onze copywriters en contentmanagers draaien er hun hand niet voor om.

Twijfel je nog? Vertel ons je websitedoelen en wij informeren je over de mogelijkheden. Neem contact op voor een advies op maat.

Conversie verhogen? Huur een copywriter in!

Het formulier is succesvol verzonden!
Helaas, er is een fout opgetreden bij het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw of mail ons direct via info@crossphase.nl
Shiane Gambhirsingh
Shiane Gambhirsingh
Sales Consultant

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies
Privacy overzicht

Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

Noodzakelijke cookies

Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.

Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies

We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in onze privacyverklaring.

Ingeschakeld Uitgeschakeld