Gepubliceerd op 5 februari 2021
Auteur: Jorinde Beijerling
Senior webredacteur bij Crossphase
Iedere organisatie wil het: de conversie verhogen van de website. Waardoor een websitebezoeker een koper wordt. Gedragspsychologie helpt je daarbij. In dit blog lees je 3 teksttips die zorgen voor een hogere conversie.
Eigenlijk komen mijn tips neer op de volgende principes: zorg dat je bezoeker niet na hoeft te denken én niet afgeleid raakt. It’s as simple as that. En nu over naar de tips:
Jenga-wat? Jenga is een bloedstollend maar oersimpel spel waarbij je de bouwstenen uit een toren moet trekken zonder dat die omvalt. Hetzelfde kun je met zinnen en woorden doen; dat noemen we de Jenga-techniek. Ook wel: schrappen tot het niet meer kan.
Waarom zou je het toepassen?
Volgens gedragspsychologen zijn we in staat om maximaal 3 dingen te vergelijken. Bij meer schieten we in de stress. Dus heb je meerdere producten of opties in de aanbieding? Zorg dan dat het er maximaal 3 zijn. Je zult echt het verschil terugzien in je conversieratio.
Hoe werkt het?
Gebruik je de gebiedende wijs, dan maak je volgens gedragspsychologen het gewenste gedrag makkelijker voor je bezoeker. Doordat je commando’s geeft als ‘typ hier je straatnaam’ hoeft iemand minder na te denken dan wanneer er bijvoorbeeld alleen ‘straat invullen’ staat.
Hoe pas je het toe?
Wees zo concreet mogelijk en benoem het gewenste gedrag letterlijk. Vergelijk:
Die eerste is een stuk concreter, toch? En dus makkelijker uit te voeren. Wel zo prettig voor je websitebezoeker.
Wil je je conversie verhogen en je websitedoelen behalen, dan zorg je dus dat je bezoeker:
Al die dingen helpen jou om meer leads en sales via je website te bereiken. Bonustip: geef je lezer af en toe een complimentje. Na het invullen van een formulier bijvoorbeeld. Vindt ‘ie leuk. En ook dat verhoogt je conversie.
Wil je een persoonlijk advies over het verhogen van de conversie van jouw website? Onze copywriters en contentmanagers draaien er hun hand niet voor om.
Twijfel je nog? Vertel ons je websitedoelen en wij informeren je over de mogelijkheden. Neem contact op voor een advies op maat.