Gepubliceerd op 14 maart 2022

Auteur: Taiga Fleischeuer

Digital Content Specialist bij Crossphase

Ken jij het headless cms al? Er is een grote kans dat je deze term weleens hebt gehoord. Headless cms was een aantal jaar geleden namelijk een hot topic binnen de contentwereld. Inmiddels noemen we dit ook wel het agile, modulair of stack based cms. Meer en meer meer bedrijven kiezen voor een dergelijk cms boven de traditionele versie. Het is een technische oplossing om omnichannel te werk te gaan en een vergaarbak aan content te beheren.

Een headless cms klinkt heel handig, maar is vooral geschikt voor bedrijven die content publiceren op meerdere kanalen én die al een stevige basis hebben staan. Contentmanagement kan daarbij wel traditioneel blijven, als je daarvoor kiest. De content komt er immers nog steeds in een eindproduct uit. Tijd om dit eens onder de loep te nemen!

Taiga Fleischeuer

Wat is een headless cms?

Kort gezegd: headless content is content zonder front-end. Een headless cms zit dus niet vast aan webpagina’s, zoals bij klassieke websites. Het cms is bedoeld als opslag van data. Zowel de database als de front-end mag je daarom een cms noemen. De data uit de database wordt in de contentmodellen gezet en die worden via API’s verspreid naar verschillende soorten uitingen. Dit kunnen websites zijn, maar ook apps, smartwatches, in-store applicaties en nog talloze andere opties. Omnichannel te werk gaan was nog nooit zo gemakkelijk!

Werken met een contentmodel

Waar je bij een traditioneel cms aangewezen bent op structuur en hiërarchie, kun je bij een headless cms helemaal losgaan. Structuurdenken verdwijnt omdat je werkt met een contentmodel. Het model bestaat uit allerlei kleine, eenvoudig oproepbare stukjes content. Dit model vereist dat elk stukje content data bevat die aangeeft wat de content precies is. In het contentmodel is alles herbruikbaar op de verschillende kanalen. Je moet een headless cms daarom zien als een grote bak met content die je via API’s samenbrengt zoals jij dat wilt. Ook de relatie tussen al die blokjes content moet worden vastgelegd. Hier is een linkstructuur voor nodig die vrij veel kennis en werk vereist. Een databeheerder is daarom geen overbodige luxe.

De contentmodellen die je gebruikt zijn in principe schaalbaar. Maar let op: dit werkt vooral als je eerst een goed contentmodel opstelt en daarna pas naar de techniek kijkt. Met een goed contentmodel rol je de content gemakkelijk uit over al je kanalen.

API: wat is dat?

Zo’n API is een Application Programming Interface. Dit is speciale software die werkt als de gateway tussen twee applicaties. In het geval van de headless cms gaat alle overdracht tussen de contentmodellen en de kanalen via de API. Kortom, de API is de schakel die ervoor zorgt dat de communicatie tussen de applicaties goed verloopt en dat de data op de juiste manier geïnterpreteerd en uitgezonden wordt door het kanaal.

Voordelen van een headless cms

Nu weet je wat een headless cms is. Tijd om de voordelen van een headless cms op een rijtje te zetten.

  • Schaalbaarheid
    Het schaalvoordeel van bijvoorbeeld een headless e-commerceplatform is groot. Je bouwt eenvoudig uit voor verschillende merken, landen en valuta. Je kiest hierbij de specifieke functionaliteiten die jij nodig hebt. Er is sprake van continuous development, maar de gebruiker merkt hier niks van. Handig!


  • Omnichannel friendly
    We zeiden het al: headless cms is dé oplossing voor omnichannel content. Content is gemakkelijk overal in te zetten. Er is ook meteen sprake van een consistentie in de content omdat het allemaal uit dezelfde data komt. Dat draagt bij aan een betere user experience.


  • Veiligheid op één
    De back-end van een headless cms is niet aan een specifieke front-end verbonden. Ze werken met dezelfde database, maar die is niet zomaar toegankelijk. Dit vergroot de digitale veiligheid en voorkomt aanvallen. Een extra bijkomend voordeel is dat onnodige code komt te vervallen. Hierdoor laadt de content sneller.


  • Systeem van de toekomst
    Met een headless cms ben je klaar voor de toekomst. Deze manier van content verspreiden is erg flexibel. Technologie, eisen en trends veranderen constant, maar een headless cms is gemakkelijk up-to-date te houden. Leuk pluspunt: dat scheelt ook nog eens flink in de kosten.

Nadelen van een headless cms

Cruijff zei het al: “Elk nadeel heb se voordeel.” En zo heeft dus ook elk voordeel z’n nadeel! We zetten de nadelen van een headless cms voor je uiteen.

  • Mindset en organisatie aanpassen
    Een headless cms is een nieuwe manier van werken en denken. We zijn gewend te denken in webpagina’s. Omnichannel denken vereist een aangepaste mindset. Voor iemand die daar al een tijdje mee bezig is, is dat eenvoudig. Voor nieuwe gebruikers kan dit flink wennen zijn. Niet alleen de mindset van gebruikers moet aangepast worden. Een headless systeem betekent opnieuw kijken naar je organisatie. Als je het goed doet, wordt de headless cms namelijk de basis voor alle digitale kanalen en uitingen. Dit zijn niet alleen de eerdergenoemde zaken als apps, maar ook nieuwsbrieven, FAQ’s die bij de klantenservice terechtkomen, social media en ga zo maar door. Kortom, het vereist organisatiebreed een nieuwe manier van denken én inrichten van processen en verantwoordelijkheden.


  • Traditioneel contentmanagement in een headless cms
    Veel bedrijven blijven traditioneel werken in een headless omgeving. Traditioneel contentmanagement binnen een headless cms betekent echter dat je templates vol content opslaat. Het fragmenteren en modulair maken van deze blokken is later alsnog zeer tijdsintensief. Vandaar dat het goed is om vroeg na te denken of een nieuw modulair model echt bij je organisatie past.


  • Geen previews
    Hoewel de meeste API-driven software wel interfaces heeft, hebben sommige headless systemen nog geen automatische preview functie. Die moet je dan zelf bouwen. Het kan dus lastig zijn voor gebruikers om te visualiseren hoe de objecten in de database samen een uiting vormen. Het is daarom belangrijk om bij de keuze voor een headless cms rekening te houden met de mogelijkheden qua interfaces.


  • Contentmodel bewaken
    Elk contentmodel dat je in een headless cms bouwt, moet werken voor alle kanalen. Het contentmodel vereist veel structuur. Het aanleggen, managen van de database en alle links tussen de content leggen, is tijdrovend. Des te groter je gaat, des te meer kans dat je op den duur een databeheerder nodig hebt om fouten te voorkomen.

Zelf overstappen naar een headless cms? We vertellen je graag meer!

Zo, nu weet je heel wat over het headless cms. Ben jij van plan om over te stappen van een klassiek cms naar een headless systeem? Dan kun je vast hulp gebruiken bij de invulling en eventuele migratie van je content. Laat Crossphase daar nou specialist in zijn! We vertellen je graag meer. Neem contact met ons op voor een gratis, vrijblijvend gesprek.

Neem contact met ons op

Het formulier is succesvol verzonden!
Shiane Gambhirsingh
Shiane Gambhirsingh
Sales Consultant

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl