Gepubliceerd op 14 maart 2022
Auteur: Taiga Fleischeuer
Digital Content Specialist bij Crossphase
Ken jij het headless cms al? Er is een grote kans dat je deze term weleens hebt gehoord. Headless cms was een aantal jaar geleden namelijk een hot topic binnen de contentwereld. Inmiddels noemen we dit ook wel het agile, modulair of stack based cms. Meer en meer meer bedrijven kiezen voor een dergelijk cms boven de traditionele versie. Het is een technische oplossing om omnichannel te werk te gaan en een vergaarbak aan content te beheren.
Een headless cms klinkt heel handig, maar is vooral geschikt voor bedrijven die content publiceren op meerdere kanalen én die al een stevige basis hebben staan. Contentmanagement kan daarbij wel traditioneel blijven, als je daarvoor kiest. De content komt er immers nog steeds in een eindproduct uit. Tijd om dit eens onder de loep te nemen!
Kort gezegd: headless content is content zonder front-end. Een headless cms zit dus niet vast aan webpagina’s, zoals bij klassieke websites. Het cms is bedoeld als opslag van data. Zowel de database als de front-end mag je daarom een cms noemen. De data uit de database wordt in de contentmodellen gezet en die worden via API’s verspreid naar verschillende soorten uitingen. Dit kunnen websites zijn, maar ook apps, smartwatches, in-store applicaties en nog talloze andere opties. Omnichannel te werk gaan was nog nooit zo gemakkelijk!
Waar je bij een traditioneel cms aangewezen bent op structuur en hiërarchie, kun je bij een headless cms helemaal losgaan. Structuurdenken verdwijnt omdat je werkt met een contentmodel. Het model bestaat uit allerlei kleine, eenvoudig oproepbare stukjes content. Dit model vereist dat elk stukje content data bevat die aangeeft wat de content precies is. In het contentmodel is alles herbruikbaar op de verschillende kanalen. Je moet een headless cms daarom zien als een grote bak met content die je via API’s samenbrengt zoals jij dat wilt. Ook de relatie tussen al die blokjes content moet worden vastgelegd. Hier is een linkstructuur voor nodig die vrij veel kennis en werk vereist. Een databeheerder is daarom geen overbodige luxe.
De contentmodellen die je gebruikt zijn in principe schaalbaar. Maar let op: dit werkt vooral als je eerst een goed contentmodel opstelt en daarna pas naar de techniek kijkt. Met een goed contentmodel rol je de content gemakkelijk uit over al je kanalen.
Zo’n API is een Application Programming Interface. Dit is speciale software die werkt als de gateway tussen twee applicaties. In het geval van de headless cms gaat alle overdracht tussen de contentmodellen en de kanalen via de API. Kortom, de API is de schakel die ervoor zorgt dat de communicatie tussen de applicaties goed verloopt en dat de data op de juiste manier geïnterpreteerd en uitgezonden wordt door het kanaal.
Nu weet je wat een headless cms is. Tijd om de voordelen van een headless cms op een rijtje te zetten.
Cruijff zei het al: “Elk nadeel heb se voordeel.” En zo heeft dus ook elk voordeel z’n nadeel! We zetten de nadelen van een headless cms voor je uiteen.
Zo, nu weet je heel wat over het headless cms. Ben jij van plan om over te stappen van een klassiek cms naar een headless systeem? Dan kun je vast hulp gebruiken bij de invulling en eventuele migratie van je content. Laat Crossphase daar nou specialist in zijn! We vertellen je graag meer. Neem contact met ons op voor een gratis, vrijblijvend gesprek.