Gepubliceerd op 11 januari 2022

Auteur: Ilona de Ruijter

Digital Content Specialist bij Crossphase

Het beroep van tekstschrijvers is door de jaren heen sterk veranderd. Nieuwe technologieën beïnvloeden de dagelijkse werkzaamheden van redacteuren. Ben je benieuwd hoe de toekomst eruitziet? Crossphaser Britta Wielaard ging tijdens haar webinar ‘de robotredacteur’ in op de invloed van Artificial Intelligence (AI). Gaat AI ervoor zorgen dat redacteuren in de toekomst niet meer nodig zijn? De ontwikkelingen van technologie op taalgebied gaan angstvallig snel… Maar vormt dat wel een gevaar?


Webinar gemist?

Kijk het webinar terug
Ilona 1 1

Tekstschrijvers moeten perfect kunnen typen

Het beroep van tekstschrijvers is sinds de komst van computers al flink veranderd. In de tijd van de typemachines was het vooral belangrijk dat een tekstschrijver perfect kon typen. Elke letter stond namelijk direct op papier. Je spelling en grammatica moesten helemaal on point zijn. Eén correctie betekende dat je het hele verhaal opnieuw moest uittypen. Een mooie schrijfstijl en creatief zijn hoorden ook bij het tekstschrijverspakket. En na het afscheid van de typemachine, de introductie van de computer mét backspace-knop, en tekstverwerkers met spellingscheck werden die kwaliteiten alsmaar belangrijker.

Intelligente spellingscontrole

Als je naar het ‘nu’ kijkt, zie je steeds meer geavanceerde technologieën ontstaan. Goed kunnen typen en een perfecte beheersing van spelling en grammatica zijn daarom minder belangrijk geworden. Zo checkt de Engelstalige tool prowritingaid.com niet alleen spelling en grammatica, maar ook of je clichés gebruikt, bepaalde zinnen en woorden hebt herhaald, of je namen consistent hebt gespeld en hoeveel moeilijke woorden je gebruikt. Een intelligente spellingscheck dus! Nederlandstalige alternatieven zijn jammer genoeg minder ver ontwikkeld, maar Language Tool is op de goede weg.

Robotredacteur

Geautomatiseerde schrijvers

Maar er is meer gaande op het gebied van AI… Ongeveer een derde van de content die Bloomberg News (New York Times) publiceert, schrijven zij as we speak met hulp van geautomatiseerde technologieën. Sommige nieuwsberichten worden zelfs al volledig geautomatiseerd geschreven. Kijk maar eens naar de volgende citaten:

“A shallow magnitude 4.7 earthquake was reported Monday morning five miles from Westwood, California, according to the U.S. Geological Survey. The temblor occured at 6.25 a.m. Pacific time at a depth of 5.0 miles.”

“New Hampshire right-hander Josh DeGraaf (2-4) picked up the win after allowing one run on five hits over five innings.”

Beide citaten zijn geautomatiseerd geschreven! En zeker het tweede fragment is niet zomaar droge informatie. Er zit zelfs flair van een nieuwsmedium aan. De technologie is blijkbaar al zo ver ontwikkeld dat je de robotredacteur een tone of voice mee kan geven. Het schrijfwerk van een computer is dus nú al best moeilijk te onderscheiden van dat van een mens. Moet je je eens voorstellen wat de toekomst kan brengen!

Zulke geavanceerde technologieën bestaan niet alleen voor korte nieuwsberichten. Zo heeft het bedrijf Narrative Science software gecreëerd waarbij je op basis van bedrijfsgegevens een geautomatiseerd verslag krijgt. Werknemers hoeven zich daardoor niet meer blind te staren op onbegrijpelijke data-dashboards. Ze krijgen ze uitleg in eenvoudig te lezen teksten. Score!

Stationery 2 2x

De creatieve computer

Wat er dan nog overblijft aan skills die technologieën niet waarmaken, is creativiteit. Or is it? OpenAI heeft namelijk de GPT-2 en GPT-3 software ontwikkeld. Hierin kan je een alinea van twee tot drie zinnen invoeren. De software maakt je verhaal vervolgens af. Door gebruik te maken van bronnen van twee à drie miljoen webpagina’s, schrijft de tool het verhaal verder. Verrassend genoeg is de uitkomst vaak heel geloofwaardig, samenhangend en logisch geschreven. De technologie van deze software is deels, maar niet volledig vrijgegeven. Het maakt verspreiding van nepnieuws namelijk wel erg gemakkelijk. De tool werkt ook in het Nederlands, hoewel die versie minder ver ontwikkeld is. Maar je ziet wel: computers kunnen creatief zijn!

In Japan is er zelfs een heel boek geschreven met Artificial Intelligence: The Day a Computer Writes a Novel. Geloof het of niet, het boek is zowaar op de shortlist beland van de Japanse literaire award Hoshi Shinichi.

Ook Google is bezig met het ontwikkelen van hun robotredacteur: Google MUM. Een vorm van Artificial Intelligence waarmee Google zelf content genereert op basis van de informatie op het web en deze informatie aan gebruikers kan tonen. Google gaat dus zelf content maken - op basis van jouw content - om zoekopdrachten te beantwoorden. MUM begrijpt en ‘spreekt’ 75 talen en snapt ook de informatie in afbeeldingen en video’s. Je vraagt je bijna af of we in de toekomst dan alleen nog maar automatisch gegenereerde content van Google lezen!

Robotredacteur creatief

Hebben we echt geen redacteuren meer nodig?

Geen paniek! Britta denkt dat er altijd werk voor redacteuren zal blijven. Geautomatiseerde teksten zijn namelijk erg voorspelbaar. Computers genereren teksten op basis van iets wat al eerder is gedaan. Zó creatief zijn ze dus ook weer niet… En daarom zal er altijd een rol voor creatieve schrijvers blijven. Zeker als een merk of bedrijf zich wil onderscheiden van andere blijven schrijvers belangrijk. Want hoe succesvol kan een campagne zijn als het principe al dertig keer is toegepast?

In het geval van Google MUM betekent dat creatief nadenken over complexe zoekopdrachten die Google niet makkelijk kan beantwoorden. De impact van MUM op simpele zoekopdrachten - zoals recepten, instructies en symptomen - kan groot zijn. Maar ingewikkelde en algemene vragen zullen lastig te beantwoorden blijven door Google. Mensen zoeken áltijd meer informatie van betrouwbare bronnen.

Is er dan minder werk voor redacteuren?

Uiteraard zal het schrijversvak onder invloed van AI veranderen. Zo wordt redigeren minder belangrijk. Op dat vlak bestaan nu al een heleboel tools die steeds beter worden. In de toekomst zullen we minder tijd hoeven te besteden aan het verbeteren van teksten, omdat computers een hoop van onze fouten herkennen. Kijken we naar het echte schrijfwerk, dan zal Artificial Intelligence vooral een belangrijke rol spelen in teksten over data en cijfers. Ook simpel schrijfwerk en schrijfwerk in grote volumes gaat software van ons overnemen. Dat is fijn, want dan hoef jij je niet meer druk te maken om bijvoorbeeld 16.000 nieuwe productbeschrijvingen voor een webshop.

Gaan redacteuren dan minder werk krijgen? Waarschijnlijk niet, maar de zwaarte zal verschuiven. Je zal meer tijd besteden aan moeilijker werk. In het geval van vertaalwerk zal software de grote bulk vertalen, en een redacteur de tekst écht tot leven brengen. Daarnaast maakt AI het veel makkelijker om hyperlokaal informatie aan te bieden en beter te personaliseren. Zo hoeven menselijke schrijvers hun kostbare tijd niet meer te besteden aan een wedstrijdverslag van Driebruggen tegen Papenkop. Dat pakt de robotredacteur voortaan op!

Brainstorm

Neem contact met ons op

Het formulier is succesvol verzonden!
Helaas, er is een fout opgetreden bij het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw of mail ons direct via info@crossphase.nl
Bas
Bas Booster
Accountmanager

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Meer weten? Bekijk ons privacy statement.

Privacy overzicht

Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

Noodzakelijke cookies

Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.

Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies

We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.

Ingeschakeld Uitgeschakeld