Gepubliceerd: 6 februari 2024
Auteur: Leanne Dijkdrent
Digital Content Specialist bij Crossphase
De wereld van online content is nog altijd in beweging. Trends veranderen razendsnel. Ook in het afgelopen jaar zijn er op het gebied van copywriting nieuwe ontwikkelingen ontstaan. Welke copywritingtrends de hoofdrol gaan spelen in 2024? Dat hebben wij voor jou op een rij gezet.
Om te beginnen sluiten de trends van aankomend jaar aan op die van vorig jaar. Géén grote veranderingen, maar langzaam een andere kant op bewegen. Lees hieronder de trends waar wij het meest naar uitkijken.
In 2024 gaat AI merkverhalen nog veel mooier, meeslepender en interactiever maken. Hoe dan? Door het toevoegen van een persoonlijke ‘flair’. Die persoonlijke touch is dé mogelijkheid om je eigen stempel op een verhaal te drukken. AI leert je net zo goed kennen als je vrienden je kennen. Voeg eigen herinneringen toe aan een tekst of kies ervoor om jouw favoriete stopwoord in elke tekst te gebruiken.
Jouw virtuele vriend herkent daarna eerdere keuzes en reacties. Jullie gaan elkaar steeds beter begrijpen. Uiteindelijk zorgt dit voor meer humor in je tekst als je dat nodig hebt of juist een serieuze toon als een situatie daarom vraagt. Ben jij er klaar voor om AI aan je vriendengroep toe te voegen?
Tegenwoordig vragen we meer aan Google en Siri dan aan onze ouders of vrienden. Van recepten tot tips voor het ophangen van een plank. Ook in 2024 blijft het gebruik van gesproken zoekopdrachten stijgen. Heb jij jouw SEO nog niet aangepast? Ga dan aan de slag met de volgende punten:
Het is tijd om te ontspannen. Er is veel aan de hand. Elke dag blijf je op de hoogte van alle ontwikkelingen en nieuws in de wereld, waardoor je tijdlijn zich dagelijks vult met onheilspellende beelden en verhalen. Als merk is dit hét moment om een verhaal te vertellen dat jouw doelgroep laat ontspannen. Want in 2024 staat luchtige, optimistische en easygoing content centraal.
Dit kan met lijstjes met tips van boeken, series en podcasts. Alles op een rij gezet, want dat is pas écht ontspannen. Maar, het kan ook met humor, bijvoorbeeld met een meme die inspeelt op een actualiteit of trend. Kortom, content met een knipoog. De opties zijn oneindig, dus trek je lolbroek aan en laat de creativiteit de vrije loop.
In een wereld die verzuipt in content, ga je het niet meer redden met 'copy-paste' content. Gekopieerde content is zoals small talk. Je vermijdt het liever. In 2024 draait het om creativiteit. Ga op zoek naar nieuwe invalshoeken binnen een trend of doe het tegenovergestelde. En mocht je bron van inspiratie uitgedroogd zijn, dan maak je gebruik van de creabea’s om je heen.
Of wil je met ons in gesprek over hoe content jouw organisatie naar een hoger niveau tilt? Onze Digital Content Specialisten staan voor je klaar. Deze blog werd geschreven door Leanne, maar de rest van onze collega's is minstens net zo enthousiast over het toepassen van deze trends!