Auteur: Sandra Kuyf

Digital Content Specialist bij Crossphase

Bij Crossphase ademen we content. Geen wonder dus dat we graag vol in de contentmanagementsystemen (cms’en) duiken. We beheren, optimaliseren en migreren content in cms’en voor onze klanten. En onze kennis hierover delen we graag. Daarom vertellen we je in deze blogreeks over de voor- en nadelen van verschillende cms’en die we gebruiken. Met in deze blog: Tridion.

Tridion logo

Wat is Tridion?

Tridion is een dinosauriër onder de contentmanagementsystemen. Het softwarebedrijf werd in 1996 opgericht in Amsterdam en is in 2007 overgenomen door het Engelse SDL. SDL werd daarna in 2020 overgenomen door RWS, wereldleider in vertaling en lokalisatie. Vertaling en lokalisatie zijn ook de twee speerpunten van Tridion. Het cms richt zich op grote ondernemingen die wereldwijd opereren. Bekend raken met Tridion kost flink wat tijd, zelfs voor ervaren contentbeheerders.

Componenten: bouwstenen of struikelblokken?

In Tridion werk je met componenten: de bouwstenen die de pagina's vormen. Een van de grootste voordelen van componenten in Tridion is de herbruikbaarheid ervan. Eén component kun je op meerdere pagina’s en op verschillende manieren gebruiken. Het onderhouden van je website kan hierdoor eenvoudig zijn. Een wijziging doe je slechts op één plek. Dat is fijn, maar als je even niet oplet kun je andere pagina’s per ongeluk ook aanpassen. Het begrijpen van de structuur in Tridion en hoe de lijntjes lopen is daarom belangrijk.

Een website die opgebouwd is uit componenten is zowel flexibel als het tegenovergestelde daarvan. Je kunt gemakkelijk experimenteren met hoe een pagina eruit komt te zien door componenten te wisselen. Alleen wordt die flexibiliteit juist beperkt als de componenten te specifiek ingericht zijn. Bijvoorbeeld als je iets dikgedrukt wilt maken, maar het veld is ingesteld zonder tekstopmaak. Of als het component je verplicht om een link toe te voegen, terwijl je geen button op de pagina wilt. In zo’n soort situatie is een component niet bruikbaar en moet je kiezen voor een alternatieve optie. Elk component heeft een specifieke functie, maar die functie is niet altijd flexibel of gemakkelijk aan te passen aan nieuwe behoeftes.

Lokalisatie en vertaalbeheer in één systeem

Tridion loopt voorop als het gaat om meertalige ondersteuning. De basisprincipes van Tridion zijn nog steeds een voorbeeld voor andere contentmanagementsystemen. We duiken even terug in de tijd, toen Tridion nog SDL Tridion heette. Weet jij waar SDL voor staat? Het betekent 'Software and Documentation Localization' en lokalisatie is precies waar Tridion zich op richt.

Tridion lokalisatie

Tridion was een van de eerste cms’en die zich specialiseerde in het ontwikkelen van oplossingen om content te lokaliseren voor verschillende websites, terwijl de merkidentiteit consistent blijft. Zo introduceerde Tridion in 1997 de blueprinting technologie. Hiermee kun je content op een centrale plek aanmaken en beheren, die dan hergebruikt en gelokaliseerd kan worden op verschillende websites.

Bovendien heeft Tridion een geïntegreerd vertaalbeheer en kun je het cms eenvoudig koppelen aan de vertaalsystemen van RWS. Dit maakt het vertalen van een pagina of zelfs een hele website gemakkelijk. In combinatie met blueprinting maakt dit het mogelijk om binnen een korte tijd meertalige websites van hoge kwaliteit neer te zetten.

Brug tussen content en marketing

Je kunt Tridion ook met andere digitale platformen en extensies koppelen. Handig om digitale processen te verbeteren en versnellen! Je kunt bijvoorbeeld content in Tridion creëren en vervolgens publiceren via meerdere kanalen en applicaties. Dat zorgt voor een consistente boodschap en gebruikerservaring. In combinatie met blueprinting is het ook erg handig voor meertalige marketingcampagnes. Je kunt ook extensies zoals een Digital Asset Management (dam) of een Customer Relationship Management (crm) toevoegen aan het systeem. Met een dam als extensie beheer je je multimedia efficiënt en met een crm-koppeling kun je webervaringen personaliseren en direct waardevolle klantdata verkrijgen.

Dubbelcheck voordat je live gaat

Bij Crossphase zijn we altijd enthousiast als er een preview-omgeving beschikbaar is. De mogelijkheid om iets te kunnen controleren voordat je op de definitieve publiceerknop drukt, is een fijne optie. Het systeem heeft alleen een back-end builder, je ziet dus alleen de gekozen componenten en niet het uiterlijk van de componenten en de volledige pagina. Daarvoor publiceer je de pagina eerst in de preview-omgeving. Tevreden met het totaalplaatje? Dan zet je de pagina in productie (‘live’). Werken met een preview- en een live-omgeving is een stap extra, maar wel een heel handige.

Tridion

De zoet-zure ervaring van een complex cms

Tridion staat bekend als een complex cms waar je even je tanden in moet zetten om het te begrijpen. Dit komt grotendeels door de unieke structuur. Die structuur van Tridion lijkt soms complex door het gebruik van 'publicaties', oftewel de losse websites die functioneren binnen hetzelfde systeem. Hoe meer publicaties er aanwezig zijn, hoe meer het kan aanvoelen als een doolhof. Je vraagt je soms af: waar maak ik de content aan, waar lokaliseer ik die en hoe navigeer ik tussen de verschillende publicaties?

De blueprinting technologie van Tridion is krachtig en innovatief, maar is een uitdaging om mee aan de slag te gaan. Veel contentspecialisten vergelijken dit met een hiërarchie, waarbij je centraal aangemaakte content hergebruikt en lokaliseert op verschillende websites. Ben je geen doorgewinterde cms-kenner? Dan is dit waarschijnlijk moeilijk te begrijpen en gebruiken.

Wil je de complexiteit van Tridion de baas worden? Dan heb je duidelijke richtlijnen nodig. Met een doordachte werkwijze ga je na een tijdje soepel en effectief te werk. Zonder richtlijnen kan de wirwar van publicaties, content en lokalisaties al snel onoverzichtelijk worden.

Kortom, Tridion kan zeker complex zijn en het kost wat moeite om ermee te leren werken. Maar als je eenmaal de kneepjes van het systeem begrijpt, beheer jij je content handig en overzichtelijk. Met Tridion onder de knie, kun jij elke uitdaging in het veld van contentmanagement aan!

Voordelen van Tridion

  • Component-based
    Je kunt componenten op meerdere pagina's en op verschillende manieren gebruiken. Wijzigingen hoef je slechts op één plek te doen. Bovendien kun je zelf experimenteren met de vormgeving van pagina's door componenten te wisselen.
  • Centraal beheer
    Met de blueprinting technologie van Tridion maak je content op een centrale locatie aan. Deze content kun je vervolgens op verschillende websites hergebruiken en lokaliseren. Wel zo efficiënt en consistent!
  • Geïntegreerd vertaalbeheer
    Tridion heeft een geïntegreerd vertaalbeheer en dit koppel je eenvoudig aan de vertaalsystemen van RWS. Daarmee wordt het vertaalproces van een pagina of zelfs een hele website een stuk makkelijker.
  • Veelzijdig cms
    Koppel Tridion met digitale platformen en extensies om processen te verbeteren en versnellen. Met dam- en crm-uitbreidingen beheer je multimedia efficiënt en personaliseer je webervaringen voor specifieke doelgroepen.

Nadelen van Tridion

  • Beperkte flexibiliteit
    Componenten hebben een specifieke functie en zijn daar op ingericht. De functie van een component is niet altijd flexibel of gemakkelijk aan te passen aan nieuwe behoeften. Daar moet je dus rekening mee houden als je een pagina bouwt of een briefing maakt voor copywriters en contentmanagers.
  • Complex cms met steile leercurve
    De complexiteit en unieke structuur van Tridion maken het een uitdagend cms. Als Tridion-beginner voelt het navigeren door meerdere publicaties soms als een doolhof. De blueprinting technologie kan ook even wennen zijn. Als je werkt in dit cms is een duidelijk vastgelegde werkwijze heel belangrijk. Investeren in training voor de gebruikers van het cms is ook een goed idee. Dan kun je Tridion succesvol gebruiken!
Stationery 2 2x

Expert in Tridion nodig?

Heb je een expert nodig om Tridion optimaal te benutten? Of kan jouw webteam wel wat extra ondersteuning gebruiken in Tridion? Bij Crossphase bieden we het inzicht en de expertise die je nodig hebt voor een gestroomlijnd en effectief beheer van jouw content. Neem contact op met Crossphase en wie weet maak jij binnenkort kennis met jouw expert in Tridion.

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 0002
mail naar
info@crossphase.nl