Gepubliceerd op 22 augustus 2019
Auteur: Jurgen Gravestein
Writer en conversation designer bij Robocopy.io
Om conversation designer te worden, hoef je geen computerexpert of whizzkid te zijn. Maar je moet wel begrijpen hoe een conversatieplatform werkt. Dat betekent dat je de behoeften, beperkingen en mogelijkheden van een kunstmatig brein moet leren kennen.
Het kunstmatige brein van een robot ‘denkt’ niet als een mens. Een bot heeft context, variabelenen begrippen nodig. Hij kan de intentie van een gebruiker herkennen en zo ‘snappen’ wat een gebruiker wil. Dit proces noemen we 'natural language understanding' (NLU). Dankzij NLU kunnen robots gesproken of geschreven taal interpreteren. En hoewel elk platform eigen 'regels' heeft, delen ze veel overeenkomsten.
De behoeften van een mens zijn compleet anders dan die van een robot. Wij hebben angsten, twijfels en behoeftes. We hebben hulp, overtuiging en aanmoediging nodig. Jouw bot moet daarom rekening kunnen houden met al de gevoelens van gebruikers. Het begrijpen van alle psychologische beperkingen en processen is hard nodig om de resultaten van de interactie te maximaliseren.
Wij passen verschillende copywriting-technieken toe, technieken die zowel psychologie als technologie in acht nemen. Zo creëren we gebruikerservaringen die behulpzaam, natuurlijk en overtuigend zijn. Daarnaast hebben we een ontwerpproces voor conversation design ontwikkeld. Deze stelt teams over de hele wereld in staat om productiever te werken en betere gesprekken op te zetten. In februari 2019 hebben we onze Conversational Academy officieel geopend. Dit is de eerste online academie voor conversation design ter wereld.
In de eerste maand schreven meer dan honderd mensen uit ruim 20 landen zich in voor onze online cursus ‘Conversation Design’. Het is onze missie om de conversation design community te laten groeien en onze kennis en expertise met zo veel mogelijk mensen te delen.
Doe mee aan het revolutionaire avontuur en sluit je aan als certified conversation designer.