Gepubliceerd op 22 augustus 2019

Auteur: Jurgen Gravestein
Writer en conversation designer bij Robocopy.io

Iedereen weet het. We kunnen niet meer om kunstmatige intelligentie (AI) heen. AI wordt gebruikt voor chatbots, spraakassistenten en allerlei soorten robots. Daarom moeten designers tegenwoordig conversaties kunnen ontwerpen voor al deze nieuwe interfaces.

Gaat AI ons een hoop dubbel werk opleveren? Is AI niet te ingewikkeld voor ons? Hoe ontwerp je conversaties voor meerdere kanalen en interfaces? Dat zijn de belangrijkste vragen die we krijgen van bedrijven en designers over de hele wereld. Iedereen wil weten hoe je succesvolle conversaties bouwt. De sleutel tot succes? Werk voice first.

Voice first: met spraak conversaties ontwerpen

Als jouw conversatie goed werkt in een donkere kamer met alleen stemgeluid, dat werkt hij overal. Een dialoog ontwerpen met spraak betekent 100% focus op de essentie van een interactie. Het is de moeilijkste en meest geavanceerde uitdaging voor designers, want je hebt geen ondersteuning van visuele elementen. Geen tekst, geen afbeeldingen, geen knoppen. Wie spraak kan ontwerpen, kan alles.

Als je jouw gesproken conversatie vervolgens wil gaan gebruiken in een chatbot, kun je knoppen toevoegen om de gebruiker makkelijker te laten navigeren. Maar als je andersom begint, met het designen van een tekstuele chatbot, heb je een probleem. Want als je jouw dienst op een later moment beschikbaar wil maken als spraakassistent via Alexa of Google Home, zul je alles opnieuw moeten ontwerpen.

Beginnen met spraak maakt je conversaties bovendien natuurlijker. Een testdialoog is het beste begin van elk spraakgestuurd design. Zie het als improvisatietheater van twee mensen. De ene speelt de gebruiker, de ander de robot. Neem het gesprek op en analyseer je bevindingen. Zo heb je een goede basis voor het ontwerpen van een natuurlijk gesprek.


Multi-modulair design

De nieuwste ontwikkeling is de multi-modulaire interface. De combinatie van spraak, chat en scherm wordt steeds vaker ingezet. En jouw voice first design komt hierbij goed van pas. Want als je jouw conversaties voice first ontworpen hebt, kun je visuele elementen toepassen voor een nog betere gebruikerservaring



Lees ook andere blogs over conversation design

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies
Privacy overzicht

Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

Noodzakelijke cookies

Wij plaatsen essentiƫle cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.

Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies

We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in onze privacyverklaring.

Ingeschakeld Uitgeschakeld