Gepubliceerd op 29 maart 2024

Auteur: Sico Kroes
Digital Content Specialist bij Crossphase

Bij Crossphase zijn we goed in alles wat met content te maken heeft. Zo beheren, optimaliseren en migreren we cms’en voor onze klanten. Geen wonder dus dat we graag vol in de contentmanagementsystemen (cms’en) duiken. Onze kennis hierover delen we graag. Daarom vertellen we je in deze blogreeks over de voor- en nadelen van verschillende cms’en die we kennen, met in deze blog: Adobe Experience Manager (AEM).

Adobe Experience Manager

Wat is Adobe Experience Manager (AEM)?

Adobe Experience Manager (AEM) is een cms dat wordt aangeboden als een abonnement (Software as a Service). Binnen dit abonnement valt de licentie voor het gebruik en de updates van het cms.

Als cms springt AEM eruit omdat het een uitgebreid palet aan opties biedt waarbij er tot in de puntjes gepersonaliseerde content gecreëerd kan worden. AEM is soepel te integreren met andere systemen. En ondanks dat het cms van Adobe is, is kennis van andere Adobe-programma’s niet vereist. Wel kan het systeem nog wat complex zijn voor beginners.

AEM is erg geschikt om het systeem naar eigen werkwijze en indeling aan te passen. Zo pas je de interface en componenten helemaal aan naar jouw wensen en biedt het systeem passende tools en functies die jouw werkwijze ondersteunen en stroomlijnen.

Een headless cms

AEM is een headless cms. Dat houdt in dat het een cms is waarbij frontend (hoe de site eruit ziet) en backend (de code) van elkaar gescheiden zijn in verschillende applicaties. Een headless-architectuur kan worden bereikt met een GraphQL-query. GraphQL maakt het ophalen van gegevens mogelijk, waarbij je als eigenaar van de website precies kan specificeren welke gegevens je nodig hebt. Ook heb je inhouds- en ervaringsfragmenten, een groep van samengestelde componenten, nodig. Doordat AEM een headless cms is, hebben designers de creatieve vrijheid om de frontend van een pagina naar eigen behoefte te ontwerpen en kan content in verschillende front-ends gebruikt worden.

Een multi-channel landschap in AEM

AEM werkt supergoed als je een cms zoekt wat werkt voor een responsive design dat geschikt is voor alle schermgroottes. Hierdoor stelt AEM bedrijven in staat om hun doelgroep effectief te betrekken op alle kanalen door content op grote schaal te kunnen aanbieden die direct door te voeren is voor verschillende schermformaten.

Adobe Experience Manager features

Voordelen van AEM

  • Geschikt voor grote merken
    In AEM is het relatief eenvoudig om meerdere websites in verschillende regio’s en talen te beheren. Hierdoor is AEM enorm geschikt voor grote bedrijven met meerdere websites in verschillende talen
  • Gebruiksgemak en efficiëntie
    De user-interface van AEM is duidelijk en overzichtelijk. Tijdens het bewerken van een pagina zie je gelijk hoe deze er aan de voorkant uit komt te zien. Ook is het mogelijk om stukjes content (zogenaamde experience fragments) te gebruiken op verschillende pagina’s van een website. Dit is bijvoorbeeld handig voor het (her)gebruik van formulieren of call-to-action-banners. Tot slot is de gebruikerservaring op alle apparaten hetzelfde. Hierdoor kun je eenvoudig via je telefoon, tablet of desktop content beheren.
  • Geavanceerd workflowmanagement
    Binnen AEM is het mogelijk om gebruikers verschillende rollen en rechten te geven. Dit is met name fijn voor grote organisaties. Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde medewerkers de rechten geven om blogs te bewerken, maar niet om deze daadwerkelijk te publiceren.
  • Integratie van Adobe-tools
    Adobe biedt meerdere tools aan om content mee te creëren, zoals Photoshop, InDesign en Illustrator (Adobe Creative Cloud). Deze integreren naadloos met AEM. Ideaal voor creatieve makers dus. Daarnaast helpt de Experience Cloud (met onder andere Analytics, Target en Campaign) communicatieadviseurs en marketeers om hun campagnes snel te evalueren. Je bent dus niet afhankelijk van third-party-software.
  • Alles-in-één-platform
    AEM biedt één plek voor alles: content maken, beheren en delen. Daardoor gaat het makkelijker en werk je naadloos samen binnen een contentteam.
  • Op maat gemaakte content
    Met AEM kun je content personaliseren voor elk persoon. Daarmee vergroot je de betrokkenheid van gebruikers en verbeter je de conversie. Ook is de content responsive en daardoor geschikt voor verschillende schermgroottes.
  • Groeit met je mee
    AEM kan meegroeien met je bedrijf, zonder dat het vastloopt bij meer gebruikers of meer inhoud. Je kan het systeem dus goed opschalen.

Nadelen van AEM

  • Kosten
    Een licentie voor AEM is erg duur.
  • Complex cms
    Ondanks de gebruiksvriendelijke user-interface kunnen gebruikers AEM als complex ervaren vanwege de vele mogelijkheden en functionaliteiten. Hierdoor kan het even duren voordat nieuwe medewerkers het cms onder de knie hebben.
  • Websitebouwers nodig voor aanpassingen van componenten en templates
    De websitebouwer bouwt de functionaliteiten en stijl opties van een component of template. Als webredacteur, marketeer of contentmanager is het dus belangrijk dat je met developers kunt schakelen over wat je precies nodig hebt in een component of template.

Je cms migreren naar AEM?

Nieuwsgierig naar werken met AEM? Crossphase helpt je graag verder!

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 0002
mail naar
info@crossphase.nl