Auteur: Iole Scholte

Digital Content Specialist bij Crossphase

Bij Crossphase zijn we goed in alles wat met content te maken heeft. Geen wonder dus dat we graag vol in de contentmanagementsystemen (cms’en) duiken. We beheren, optimaliseren en migreren cms’en voor onze klanten. En onze kennis hierover delen we graag. Daarom vertellen we je in deze blogreeks over de voor- en nadelen van verschillende cms’en die we kennen. Met in deze blog: Kontent.ai

Kontent.ai logo

Wat is Kontent.ai?

Kontent.ai is een cms dat is ingericht op de nieuwste trends binnen contentbeheer. Kontent.ai is cloud-based, omnichannel én headless. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt mee. Het is een cms met een overzichtelijke interface die makkelijk is in gebruik voor contentbeheerders en marketeers. Het geeft developers veel vrijheid en de mogelijkheid om elementen te customizen. Je hebt geen ruime ervaring nodig om met dit cms te werken, maar wil je alles er uit halen wat erin zit, dan is wat technische kennis wel handig.

Content management gce89d745b 1920

Headless

We beginnen bij de basis: wat betekent headless eigenlijk? Praktisch gezien merk je het verschil met ‘traditionele’ cms’en vooral in hoe er met de content wordt omgegaan. In plaats van dat je cms ingericht is op web-specifieke content, draait het bij een headless cms allemaal om content first. In plaats van webpagina’s met content die slechts één keer wordt gebruikt, heb je herbruikbare content die over verschillende kanalen en apparaten gebruikt kan worden.

Je moet het zien als een model waarbij de content compleet is losgekoppeld van de websitestructuur. Om de overgang naar headless makkelijker te maken, heeft Kontent.ai een 'web spotlight' waarbij je via een boomstructuur alsnog de inrichting van je website kan zien. Contentbeheer wordt efficiënter omdat contentitems nooit meer dan één keer voorkomen.

Omnichannel

Omdat Kontent.ai niet vasthoudt aan de traditionele websitestructuur, is de content dus gemakkelijk in te zetten op andere kanalen. Je creëert je content één keer en gebruikt deze vervolgens voor je website, online store, mobiele app, socialmedia-accounts, etc. Content is te personaliseren door middel van datacollecties die je zelf beheert binnen Kontent.ai. Zo zien gebruikers via bepaalde kanalen altijd de gepersonaliseerde content die je wil laten zien.

Cloud-native

Kontent.ai is cloud-native. Dat betekent dat het cms en alle data die erin staat, wordt opgeslagen en uitgevoerd in de cloud. Dit heeft als voordeel dat je website makkelijk schaalbaar is: op piekmomenten kan de opslagcapaciteit worden uitgebreid en als het rustiger is weer verminderd.

Computer Cloud made by Craiyon

Voordelen Kontent.ai

Werken met Kontent.ai betekent dus efficiënt omgaan met je content en gemakkelijk crossmediaal te werk gaan. Wat haal je nog meer in huis als je overstapt naar Kontent.ai? Hier nog een paar voordelen opgesomd.

  • IJzersterke klantenservice
    De redenen om op Kontent.ai over te stappen mogen dan wel per gebruiker verschillen, maar over één ding zijn de meesten het eens: Kontent.ai heeft een zeer capabel supportteam. Veel bedrijven die zijn overgestapt naar Kontent.ai prijzen de snelle reacties van de klantenservice en hun diepgaande technische kennis.

  • Blijf altijd up-to-date
    Het team achter Kontent.ai is continu bezig met het verbeteren van hun product. Ze blijven op de hoogte van de feedback van hun gebruikers en gaan hier vervolgens actief mee aan de slag. Toen bleek dat er een grote vraag was naar een functie om webpagina’s in de preview-modus te bouwen, heeft Kontent.ai dit als eerste headless cms gebouwd.

  • Functies die contentbeheer makkelijker maken
    Gemakkelijk en snel wisselen tussen de front-end en back-end, inzicht in alle versies van je content en een automatische opslag: Kontent.ai heeft een aantal functies die het leven van een contentmanager makkelijker maken.

  • Het cms personaliseren zoals jij het wil
    Kontent.ai heeft verschillende mogelijkheden tot customization. Marketeers kunnen persoonlijke workflows instellen, developers kunnen via de Custom Elements API eigen contenttypen creëren. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Nadelen Kontent.ai

Natuurlijk is het ook belangrijk om de nadelen van een bepaald cms in kaart te brengen. Alleen zo kun je erachter komen welke cms het best bij jouw website past. Hieronder zie je een aantal nadelen van Kontent.ai op een rijtje.

  • Het is een investering
    We noemden het eerder in dit blog ook al: als je alles uit Kontent.ai wilt halen wat er in zit, dan zal je moeten investeren in het opleiden van (een deel) van je werknemers. Als dit geen mogelijkheid is, dan heb je gebruikers nodig die al wat voorkennis hebben van content-modellen en hoe headless systemen werken in het algemeen.

  • Prijs
    Hoewel je een heleboel waarde voor je geld krijgt, zal Kontent.ai financieel gezien niet de beste fit zijn voor elk bedrijf. Kontent.ai heeft geen ‘goedkope’ versie en bedrijven betalen per feature.

  • Headless blijft een uitdaging
    Je moet binnen een headless systeem zoals Kontent.ai anders nadenken over het inrichten en schikken van je content. Dit moet je vanaf het begin systematisch doen, anders raak je het overzicht kwijt. Kortom: omdat de opbouw anders is dan bij een traditioneel cms, kost het rangschikken van de content in eerste instantie meer werk.
Stationery 2 2x

Je cms migreren naar Kontent.ai? Crossphase helpt je!

Misschien heb je na het lezen van deze blog het licht gezien en blijkt dit hét cms voor jouw organisatie te zijn. Wil je meteen je website migreren en beheren? Crossphase staat voor je klaar. We helpen je graag met de migratie van je huidige cms naar een nieuw systeem. En natuurlijk zijn we ook je partner voor verder websitebeheer. Meer weten? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.


Neem contact op

Deel jouw vraag of wens met ons

Het formulier is succesvol verzonden!
Shiane Gambhirsingh
Shiane Gambhirsingh
Sales Consultant

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl