Auteur: Iole Scholte
Digital Content Specialist bij Crossphase
Bij Crossphase zijn we goed in alles wat met content te maken heeft. Geen wonder dus dat we graag vol in de contentmanagementsystemen (cms’en) duiken. We beheren, optimaliseren en migreren cms’en voor onze klanten. En onze kennis hierover delen we graag. Daarom vertellen we je in deze blogreeks over de voor- en nadelen van verschillende cms’en die we kennen. Met in deze blog: Kontent.ai
Kontent.ai is een cms dat is ingericht op de nieuwste trends binnen contentbeheer. Kontent.ai is cloud-based, omnichannel én headless. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt mee. Het is een cms met een overzichtelijke interface die makkelijk is in gebruik voor contentbeheerders en marketeers. Het geeft developers veel vrijheid en de mogelijkheid om elementen te customizen. Je hebt geen ruime ervaring nodig om met dit cms te werken, maar wil je alles er uit halen wat erin zit, dan is wat technische kennis wel handig.
We beginnen bij de basis: wat betekent headless eigenlijk? Praktisch gezien merk je het verschil met ‘traditionele’ cms’en vooral in hoe er met de content wordt omgegaan. In plaats van dat je cms ingericht is op web-specifieke content, draait het bij een headless cms allemaal om content first. In plaats van webpagina’s met content die slechts één keer wordt gebruikt, heb je herbruikbare content die over verschillende kanalen en apparaten gebruikt kan worden.
Je moet het zien als een model waarbij de content compleet is losgekoppeld van de websitestructuur. Om de overgang naar headless makkelijker te maken, heeft Kontent.ai een 'web spotlight' waarbij je via een boomstructuur alsnog de inrichting van je website kan zien. Contentbeheer wordt efficiënter omdat contentitems nooit meer dan één keer voorkomen.
Omdat Kontent.ai niet vasthoudt aan de traditionele websitestructuur, is de content dus gemakkelijk in te zetten op andere kanalen. Je creëert je content één keer en gebruikt deze vervolgens voor je website, online store, mobiele app, socialmedia-accounts, etc. Content is te personaliseren door middel van datacollecties die je zelf beheert binnen Kontent.ai. Zo zien gebruikers via bepaalde kanalen altijd de gepersonaliseerde content die je wil laten zien.
Kontent.ai is cloud-native. Dat betekent dat het cms en alle data die erin staat, wordt opgeslagen en uitgevoerd in de cloud. Dit heeft als voordeel dat je website makkelijk schaalbaar is: op piekmomenten kan de opslagcapaciteit worden uitgebreid en als het rustiger is weer verminderd.
Werken met Kontent.ai betekent dus efficiënt omgaan met je content en gemakkelijk crossmediaal te werk gaan. Wat haal je nog meer in huis als je overstapt naar Kontent.ai? Hier nog een paar voordelen opgesomd.
Natuurlijk is het ook belangrijk om de nadelen van een bepaald cms in kaart te brengen. Alleen zo kun je erachter komen welke cms het best bij jouw website past. Hieronder zie je een aantal nadelen van Kontent.ai op een rijtje.
Misschien heb je na het lezen van deze blog het licht gezien en blijkt dit hét cms voor jouw organisatie te zijn. Wil je meteen je website migreren en beheren? Crossphase staat voor je klaar. We helpen je graag met de migratie van je huidige cms naar een nieuw systeem. En natuurlijk zijn we ook je partner voor verder websitebeheer. Meer weten? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.