Gepubliceerd op 3 augustus 2022
Auteur: Danique Hartog
Webredacteur bij Crossphase
De ideale webredacteur is een allround contentspecialist. Of het nu gaat om het schrijven van een nieuwe tekst of het redigeren en optimaliseren van bestaande copy: een online redacteur weet er wel raad mee. Helaas wijst de praktijk uit dat lang niet iedere webredacteur over al deze skills beschikt. Daarnaast verstaat niet iedereen hetzelfde onder 'webredactie'. Wél zijn er talloze enthousiaste freelancers en contentbureaus die staan te springen om jou te helpen. Maar hoe vind je tussen al dat aanbod de perfecte webredacteur voor jouw unieke uitdaging? We nemen je mee langs de belangrijkste overwegingen.
Bij effectieve webredactie komt meer kijken dan vlot geschreven teksten op begrijpelijk taalniveau. Een webredacteur optimaliseert jouw content bijvoorbeeld ook op vindbaarheid, en houdt dus rekening met de meest actuele SEO-richtlijnen.
Daarnaast zet een goede webredacteur jouw doelgroep aan tot actie. Bijvoorbeeld met een killer call-to-action, een gebruiksvriendelijke linkstructuur en ijzersterke testimonials.
De expertise van een webredacteur reikt dus verder dan het schrijven van teksten. Daarom besluiten veel online redacteuren zich te specialiseren. Jouw ideale professional heeft natuurlijk nét de specialisatie die exact aansluit op jouw unieke uitdaging. Maar hoe vind je die match?
Misschien heb je al een duidelijk beeld van wat je precies wil uitbesteden. Je hebt bijvoorbeeld 10, 20 of 100 nieuwe SEO-proof blogs nodig. Of al je digitale content moet per direct geactualiseerd en geoptimaliseerd worden.
Of misschien zoek je een webredacteur die ook jouw contentmigratie van A tot Z kan managen.
Weten wat jouw ideale professional moet kunnen, is de eerste stap in het vinden van de ideale contentspecialist. Probeer zo concreet mogelijk te zijn in het stellen van je hulpvraag, en maak liever geen aannames. Onderzoek of jullie hetzelfde verstaan onder wat de werkzaamheden inhouden. En toets altijd of iemands specialisatie past bij de uitdaging. Zoek jij bijvoorbeeld iemand die jou helpt met het optimaliseren en bouwen van pagina’s? Maar is daar bijna geen schrijfwerk voor nodig? Dan heb je een betere match met iemand die gespecialiseerd is in contentmanagement, in plaats van webredactie.
Wat als de juiste match een professional is die jouw webredactie-klus perfect uit kan voeren, maar niet de titel Webredacteur hanteert? Zou je diegene dan afslaan? Hopelijk niet! Daarom geloven we bij Crossphase dat het belangrijker is om te matchen op skillset, dan op functietitel.
Definieer duidelijk voor jezelf welke vaardigheden je per opdracht nodig hebt. Is je verlanglijstje compleet en concreet? Dan ga je goed uitgerust op zoek naar een matchend profiel. Ongeacht of jouw ideale content specialist zichzelf webredacteur, copywriter of contentmanager noemt, je kan er hierdoor op vertrouwen dat je opdracht in de juiste handen is.
Klinkt de zoektocht naar de ideale webredacteur toch nog als een moeizame opdracht? Dat hoeft het niet te zijn. Als digitaal contentbureau begrijpen wij als geen ander hoe lastig het is om de juiste professionals te vinden in een snel veranderende digitale wereld.
Daarom hebben wij het Content Skillset Model ontwikkeld. Met dit model brengen we in kaart welke skills jouw team of organisatie in huis heeft. En welke (nog) missen. Zo wordt duidelijk welke vaardigheden er nodig zijn om als team of organisatie te groeien én verbeteren. Met behulp van die analyse brengen we advies uit aan jouw organisatie, en vinden we de perfecte match tussen specialisten en contentuitdagingen.
Liever eerst zelf aan de slag met het Content Skillset Model? Ook dat kan! Download ons gratis whitepaper met het volledige model en uitgebreide uitleg van de skills.
Liever geen lange zoektocht naar de juiste professional? Neem dan contact met ons op. Samen vinden we jouw ideale specialist!
Meer tips? Accountmanager Bas Booster legt uit waar je op let als je een copywriter inhuurt.