Gepubliceerd op 3 mei 2021
Auteur: Dorinda Terhoeve
Contentmanager bij Crossphase
Het eerste zoekresultaat in Google, daar klikt 40% van de zoekers op. En die clicks wil je natuurlijk naar jouw website hebben. Met on-page SEO optimaliseer je niet alleen jouw website voor zoekmachines, maar zorg je ook dat je jouw gebruiker relevante informatie biedt. Zo klim je op in de zoekresultaten!
Google bepaalt jouw plaats in de zoekresultaten op basis van techniek, content en autoriteit. Met Search Engine Optimization (SEO) optimaliseer je jouw website voor een zoekmachine op deze drie pijlers. De content en de techniek optimaliseren op jouw website zelf, dat is on-page SEO. Daarmee help je Google jouw website goed en snel te indexeren. Zo scoor je punten voor je ranking en maak je duidelijk op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Maar ook je bezoekers hebben wat aan het optimaliseren van je content en techniek. Die worden heel blij van een snelle website zonder doodlopende links, die ook nog eens aansluit bij wat ze willen weten. Een duidelijke win-win.
Met on-page SEO optimaliseer je:
Maar hoe dan? Tijd voor tips & tricks.
Google moet je website soepel kunnen crawlen met crawlbots (spiders). Deze software analyseert jouw website om de relevante informatie voor de zoekmachine op te halen. Je helpt de bots door, bijvoorbeeld, een sitemap toe te voegen in Search Console, 404-meldingen aan te pakken en redirects slim in te zetten. Dan klikken spiders én gebruikers soepel door je website heen.
De meta-titel en meta-omschrijving staan in de zoekresultaten in Google. De meta-titel maakt duidelijk waar je pagina over gaat: handig voor de gebruiker en de crawlbot die het ook gebruikt voor je ranking. De meta-beschrijving biedt een kans om je gebruiker te verleiden om door te klikken. Schrijf daarom een aantrekkelijke omschrijving van jouw dienst of website. Make them an offer they can’t refuse!
De (tussen)koppen op je webpagina zijn cruciaal voor een crawlbot om te snappen waar je pagina over gaat en dus waar je op gevonden wordt. Help ze daarom met een duidelijke paginastructuur door duidelijke h1, h2 en h3-koppen aan te geven in de HTML-code van je webpagina. En zet je zoekwoorden in de kop. Maar easy does it, de pagina moet wel prettig blijven lezen voor de gebruiker. Dus schrijf natuurlijk.
Een goede URL is een kunst op zich. Het liefst is je URL herbruikbaar, consistent, duidelijk en beschrijvend. Maar bovenal, kort en simpel. Waarom? Het is aantrekkelijker om op te klikken en het toont dat je jouw website-structuur op orde hebt. Dus liever www.bedrijf.nl/blog/on-page-seo, dan www.bedrijf.nl/categorie/blog-01/seo/on-page.
Link pagina’s binnen je website aan elkaar. Waarom? Je biedt gebruikers gerelateerde content en maakt navigeren makkelijk. Ook voor de crawlbots. Zij volgen deze interne links om de kwaliteit van je website te bepalen. Gebruik maximaal 5 links per pagina en zorg dat ze logisch zijn. Anders is je bezoeker alsnog niet happy.
Afbeeldingen en video’s kan je ook uitstekend optimaliseren voor Google. Misschien verschijn je zelfs in de zoekresultaten van relevante afbeeldingen. Comprimeer waar nodig en zorg voor de juiste afmetingen. Zo zorg je voor een snelle laadtijd. En gebruik alt-omschrijvingen voor je afbeeldingen en video’s. Zo weet niet alleen de crawlbot waar het over gaat, maar maak je de pagina ook toegankelijk voor slechtzienden die tekst laten voorlezen.
Last but not least: optimaliseer je content niet alleen voor Google. Zet de gebruiker altijd centraal. Bied je relevante content voor je gebruiker? Dan ben jij ook relevant voor Google. Zorg dus dat jij weet waar jouw doelgroep op zoekt! Gebruik hiervoor tools als de Google Ads Keyword Planner of Keyword Tool. Zet de juiste zoekwoorden op een natuurlijke manier centraal in je content en je gebruikers weten je te vinden.
Meer weten over on-page SEO en tools? Bekijk de Wednesday Webinar van Veerle.
Wil je een persoonlijk advies over de on-page SEO van jouw website? Onze copywriters en contentmanagers draaien er hun hand niet voor om.