Gepubliceerd op 15 april 2020
Auteur: Michiel van der Blij
Eindredacteur bij Crossphase
Wil jij je site doelgerichter maken? Zodat meer bezoekers op jouw site vinden wat ze zoeken? Ik deel een aantal tips die ik bij verschillende grote organisaties heb toegepast.
Ga direct naar:
Een sterke intro is kort en krachtig. Het is géén samenvatting van je pagina!
Met deze constructie heb je maar drie zinnen nodig.
🚲 Een voorbeeld
Nog geen idee welke elektrische fiets bij jou past? Bekijk hier onze 10 meest verkochte exemplaren. En maak vervolgens online een afspraak: want dan kun je een proefrondje rijden op meerdere fietsen!
Maak een afspraak >
♻️ Nog een voorbeeld
Houd je elke keer zakken over? Een grotere afvalcontainer aanvragen regel je online veel sneller dan telefonisch. Doe het wel voor de 15e van de maand: want dan ontvang je de nieuwe container dezelfde maand nog!
Nu aanvragen >
Wil je opvallen met je teksten? Durf het dan af en toe anders te doen dan 'volgens het boekje'. Een eigen touch maakt jouw verhaal herkenbaar en onderscheidend.
Heb je geleerd dat mensen geen lange teksten lezen? Vergeet dat. Want het is flauwekul!
Wat wel waar is: je bezoeker beslist in een paar seconden of jouw pagina hen helpt. De eerste indruk is dus superbelangrijk.
Dus zet de oplossing (voor de behoefte van de bezoeker) en actie(button) bovenaan. Toelichting en voorbeelden komen daarna.
Een webpagina is geen bladzijde uit een boek!
Zie de tips hieronder.
Dat doet een schrijver van een roman ook.
Echt, probeer het maar eens. Je zult zien dat je teksten duidelijker en sympathieker worden.
Slechts 15% van Nederland snapt moeilijke (‘C-niveau') teksten. Terwijl meer dan 50% van alle webteksten op C-niveau is geschreven!
Niet (alleen) door je baas of je collega-tekstschrijver. Maar (ook) door iemand uit je doelgroep. DIE moet het snappen.
Schrijven is net zoiets als het aanleggen van je tuin. Of het plaatsen van een keuken. Met voldoende tijd en doorzettingsvermogen kun je veel zelf. Maar voor een vakman (of vrouw) valt ook veel te zeggen...