Gepubliceerd op 15 april 2020

Auteur: Michiel van der Blij
Eindredacteur bij Crossphase


Wil jij je site doelgerichter maken? Zodat meer bezoekers op jouw site vinden wat ze zoeken? Ik deel een aantal tips die ik bij verschillende grote organisaties heb toegepast.

Ga direct naar:

  1. Hoe schrijf je een actiegerichte intro?
  2. Hoe maak je een lange tekst leesbaar?
  3. Hoe schrijf je simpel en duidelijk?
Michiel 2

1. Hoe schrijf je een actiegerichte intro?

Een sterke intro is kort en krachtig. Het is géén samenvatting van je pagina!
Met deze constructie heb je maar drie zinnen nodig.

  • Zin 1: spreek je bezoeker aan met een herkenbare vraag of probleem
  • Zin 2: vertel hoe deze specifieke pagina daarbij helpt
  • Zin 3: vertel welke actie de bezoeker NU moet doen en wat het voordeel daarvan is

🚲 Een voorbeeld
Nog geen idee welke elektrische fiets bij jou past? Bekijk hier onze 10 meest verkochte exemplaren. En maak vervolgens online een afspraak: want dan kun je een proefrondje rijden op meerdere fietsen!

Maak een afspraak >


♻️ Nog een voorbeeld

Houd je elke keer zakken over? Een grotere afvalcontainer aanvragen regel je online veel sneller dan telefonisch. Doe het wel voor de 15e van de maand: want dan ontvang je de nieuwe container dezelfde maand nog!

Nu aanvragen >

Michiel oranje boekje
Wil je opvallen met je teksten? Durf het dan af en toe anders te doen dan 'volgens het boekje'. Een eigen touch maakt jouw verhaal herkenbaar en onderscheidend.

Michiel, eindredacteur bij Crossphase

2. Hoe maak je een lange tekst leesbaar?

Heb je geleerd dat mensen geen lange teksten lezen? Vergeet dat. Want het is flauwekul!
Wat wel waar is: je bezoeker beslist in een paar seconden of jouw pagina hen helpt. De eerste indruk is dus superbelangrijk.

1.
Val met de deur in huis
Dus zet de oplossing (voor de behoefte van de bezoeker) en actie(button) bovenaan. Toelichting en voorbeelden komen daarna.

2.
Zorg voor een visuele structuur

  • Korte intro
  • Overweeg een ‘paginamenu’ met interne linkjes naar onderwerpen lager op de pagina. Heb je het menuutje bovenaan deze pagina gezien?
  • Tekstblokken met een duidelijke kop en max. 150 woorden lang. Met na elke 50 woorden een witregel en eventueel een tussenkop
  • Gebruik ook opsommingslijsten en citaten/reviews
  • Wissel tekstblokken af met foto/video/grafiek/etc.
  • Zorg voor veel witruimte rondom elk contentblok

Een webpagina is geen bladzijde uit een boek!

3.
Schrijf simpel. Zie de tips hieronder

4.
Vraag een kritische leek ('je schoonmoeder') om je pagina te beoordelen
Dat doet een schrijver van een roman ook.

3. Hoe schrijf je simpel en duidelijk?

1. Schrijf alsof je tegen een vriend praat

Echt, probeer het maar eens. Je zult zien dat je teksten duidelijker en sympathieker worden.

2. Check je taalniveau

Slechts 15% van Nederland snapt moeilijke (‘C-niveau') teksten. Terwijl meer dan 50% van alle webteksten op C-niveau is geschreven!

  • Lees meer over B1-taalniveau en gebruik ishetb1.nl eens. Krijg je meteen alternatieven voor moeilijke woorden
  • Houd je gemiddelde zinslengte onder de vijftien woorden. Zinslengte meet je bijvoorbeeld via de spellingchecker van Word. Of via de site van Wordcounter
  • Vermijd zinnen met meer dan één komma. Maak er twee zinnen van
  • Zet opsommingen van meer dan drie items in een lijst. Dat leest zó veel fijner dan alles achter elkaar!

3. Laat je tekst ALTIJD nalezen

Niet (alleen) door je baas of je collega-tekstschrijver. Maar (ook) door iemand uit je doelgroep. DIE moet het snappen.

4. Besteed het uit

Schrijven is net zoiets als het aanleggen van je tuin. Of het plaatsen van een keuken. Met voldoende tijd en doorzettingsvermogen kun je veel zelf. Maar voor een vakman (of vrouw) valt ook veel te zeggen...

Stationery 2 2x

Meer schrijftips

Leren hoe je een lastige boodschap symapathiek overbrengt? Of hoe je op een geloofwaardige manier kunt vertellen dat je ergens heel goed in bent?

Meer tips van Michiel

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 0002
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Meer weten? Bekijk ons privacy statement.

Privacy overzicht
Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.
Noodzakelijke cookies
Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies
We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.
Ingeschakeld Uitgeschakeld